Magazyn nr 2

W 1929 roku na nabrzeżu Rotterdamskim wzniesiono drugi z rządowych magazynów drobnicowych

Zbudowano go podobnie jak magazyn nr 1, bez dużych nakładów finansowych, tak by stosunkowo szybko spełniał bieżące zapotrzebowanie magazynowe portu. W tym przypadku posłużono się ryglowym szkieletem drewnianym z wypełnieniem ceglanym. Był on przeznaczony do składowania „tanich towarów” masowych, takich jak: tomasyna, nawozy azotowe czy kartofle. Po tym jak w 1931 roku dobudowano dalszy ciąg magazynu w technologii murowanej, w całości mierzył on 270 m i zajmował cała długość nabrzeża. Jednocześnie stał się najdłuższym na ten moment obiektem magazynowym w gdyńskim porcie.
Część dobudowana cofnięta była w stosunku do linii nabrzeża by uzyskać dogodniejsze warunki manipulacji towarem. W trakcie działań wojennych starsza (szachulcowa) część magazynu została „wypalona do gruntu”, natomiast nowsza przetrwała bez większych uszkodzeń.

Hangar pod obecną nazwą – Magazyn 8, który dzisiaj stoi na miejscu starszej części historycznego Magazynu nr 2, jest budowlą powojenną.

Anna Orchowska-Smolińska

Literatura: Architektura portu gdyńskiego lat międzywojennych – najcenniejsze spośród zachowanych budynków / Anna Orchowska-Smolińska // Rocznik Gdyński. – 2009, nr 21.

There is nothing to show here!
Slider with alias Port-Gdynia not found.

Galeria