Sytuacja szeroko pojętej gospodarki morskiej związanej z Gdynią budziła „od zawsze” spore zainteresowanie, i to nie tylko profesjonalistów, ale też osób zwyczajnie zainteresowanych tą problematyką. Nie powinno to dziwić, gdyż przez kilka dziesięcioleci stanowiła branża morska podstawę rozwoju gospodarczego miasta, wpływając na życie mieszkańców Gdyni.
Odpowiedzią na to zainteresowanie było powstawanie na przestrzeni lat w Gdyni, czasopism które na swoich łamach poruszały, mniej lub bardziej profesjonalnie różnego rodzaju kwestie dotyczące gospodarki morskiej. Jednak wśród wielu tytułów, niewiele poszczycić się może długą historią. Powodów tego stanu rzeczy było wiele, głównie jednak natury finansowej. Szczególnie stało się to widoczne po 1989 r., kiedy to w nowych realiach ekonomicznych wielu czasopismom z branży morskiej nie udało się utrzymać na rynku.
Były jednak wyjątki. Należą do nich „NAMIARY NA MORZE I HANDEL: DWUTYGODNIK MENEDŻERÓW TRANSPORTU, HANDLU I PRZEMYSŁU MORSKIEGO”. Długą i barwną historię tego czasopisma poznać można z zamieszczonego w tym portalu, oraz w 28 numerze „Rocznika Gdyńskiego” artykule zatytułowanym Namiary na Morze i Handel – periodyk z ponad półwiecznym rekordem, autorstwa Jerzego Drzemczewskiego i Czesława Romanowskiego.
Historia choć ważna, nie może jednak przesłaniać wyzwań, jakie niesie dzień dzisiejszy i przyszłość. A właśnie na problemy przed jakimi stoi gdyńska, i nie tylko, gospodarka morska odpowiadają „Namiary na Morze i Handel”, także w najnowszym – lipcowym numerze.
Kolejny, bynajmniej nie pechowy, trzynasty numer „Namiarów na Morze i Handel” zawiera szereg informacji dotyczących gdyńskiej, polskiej i światowej gospodarki morskiej. Począwszy od felietonu redakcyjnego, w którym Maciej Borkowski pokazuje czytelnikom, mówiąc nieco kolokwialnie, „co piszczy” nie tyle w trawie, ile w różnych branżach – przedsiębiorstwach – instytucjach związanych z gospodarką morską.
Szereg aktualnych informacji przynoszą również inne publikacje zamieszczane w dziale AKTUALNOŚCI i PERSONALIA. Dotyczące choćby wielkości przewozów przez promy Unity Line, problemów infrastrukturalnych w portach polskich, sytuacji przemysłu stoczniowego, wreszcie spraw personalnych. W najnowszym numerze w dziale ROZMOWA NAMIARÓW, zamieszczono wywiad z Maciejem Krzesińskim, prezesem Fundacji Centrum Technologii Morskich, który w rozmowie z Piotrem Frankowskim przybliżył historię, dzień dzisiejszy i plany na przyszłość tej, mającej swoją siedzibę w Gdyni, instytucji. Dział kolejny RAPORT NAMIARÓW zawiera artykuły podejmujące problematykę finansów w gospodarce morskiej oraz kwestie inwestowania w innowacje przez samorząd województwa pomorskiego. Przybliżono też czytelnikom kwestie związane z finansowaniem unijnym mniejszych portów i przystani morskich. Dział ten kończy artykuł przybliżający czytelnikom problematykę finansowania inwestycji tonażowych w żegludze światowej. W kolejnym dziale PORTY I TERMINALE Maciej Borkowski przedstawia historie kontrowersyjnego wydarzenia, jakim jest pozwanie przed polski sąd spółki z udziałem Skarbu Państwa, za działania jej rady nadzorczej (Zarządu Morskiego Portu Gdańsk), co stanowi precedens w Polsce.
W najnowszym numerze znaleźć można również najnowsze informacje z branży logistycznej i spedycyjnej. Blok problemowych artykułów zamyka analiza rynków żeglugowych za czerwiec 2017 r. Radosława Marciniaka oraz informacje o bieżących wydarzeniach w Trójmieście, m.in. gdyńskich obchodach Święta Morza.
I to tyle, a właściwie aż tyle.