W nowym cyklu Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych – Mistrzowska Piątka – pięcioro filmowców opowie o polskich filmach szczególnie dla nich ważnych; tytułach, które ich ukształtowały i do dziś fascynują. Zaproszenie do tegorocznej Piątki przyjęli Ewa Puszczyńska, Filip Bajon, Agnieszka Smoczyńska, Allan Starski i Jan P. Matuszyński.
Prezentowane filmy złożą się na wyjątkowe spotkanie z klasyką – opowieść o filmach ciągle młodych, żywej tkance naszej kinematografii. Co istotne, każdy seans w tej sekcji będzie miał dwoje bohaterów: film i twórcę, który go wskazał. Po projekcji dowiemy się, co stało za wyborem właśnie tego tytułu, zadamy też twórcom pytania o to, jakimi są widzami i jak się kształtował ich filmowy świat. Rozmowy będą łączyć kinomanów – twórców i widzów. Bo filmowcy to również widzowie – wrażliwi i pełni pasji – choć stosunkowo rzadko mamy okazję pytać ich o filmy inne niż te, które sami kręcą.
Agnieszka Smoczyńska wybrała Opętanie Andrzeja Żuławskiego, Filip Bajon Jak daleko stąd, jak blisko Tadeusza Konwickiego, Ewa Puszczyńska Jak być kochaną Wojciecha Jerzego Hasa, Jan P. Matuszyński Nic śmiesznego Marka Koterskiego, a Allan Starski Popiół i diament Andrzeja Wajdy.
Filip Bajon: „Film Jak daleko stąd, jak blisko jest skrótem poetyckim bardzo tragicznego etapu historii Polski, który wydawałoby się, narzuca podejście publicystyczne. Geniusz Konwickiego polega na tym, że znalazł własny i bardzo autorski kod rozpoznania świata, o którym opowiada. Dzięki temu język filmowy służy do wizualizacji światów dawno minionych i nadaje im fascynującą estetyczną wagę i wyjątkowość. Ten język pozwala wykreować te światy na nowo i daje im siłę przetrwania. Kluczem do tych światów jest oczywiście wielokulturowość”.
Jan P. Matuszyński o Nic śmiesznego „Mnie ten film bezustannie bawi. Wbrew sugestii zawartej w tytule”.
Ewa Puszczyńska o Jak być kochaną „Zafascynowała mnie literackość tego filmu, który jest jednocześnie kwintesencją sztuki filmowej”.
Agnieszka Smoczyńska: „Opętanie to dla mnie intymny koszmar senny o rozpadzie świata i miłości. Reżyser wciąga nas w swoją wizje świata i, wykorzystując elementy horroru, stawia pytanie o naturę zła”.
Allan Starski: „Pierwszy raz zobaczyłem Popiół i diament w 1958 roku. Miałem 15 lat, marzyłem o świecie za „żelazną kurtyną”. Oglądałem Fanfana Tulipana i kino włoskie. I nagle olśnienie! Film polski, wielki i od razu kultowy! Cybulski, ciemne okulary, porywająca narracje! I wielka odwaga Andrzeja Wajdy! Od tego czasu wiele razy wracałem do tego filmu. W rozmowach z Andrzejem, pokazując go moim młodszym kolegom. W dyskusjach o zdjęciach, scenografii i symbolicznych ujęciach. Zawsze mnie inspirował i zachwycał! Za takie filmy kocham kino!”
„Cieszę się, że zaproszenie do Mistrzowskiej Piątki przyjęli tak wyjątkowi filmowcy. Właściwie rzadko mamy okazję pytać ludzi kina o coś innego niż filmy, które sami robią. A przecież filmowcy też są widzami, często żarliwymi i o wyjątkowej uważności. Nie mogę się już doczekać tych seansów i spotkań, ciekawa światów, które przy tej okazji odkryję” – mówi Dyrektorka Artystyczna Festiwalu Joanna Łapińska.
Mistrzowska Piątka:
Filip Bajon – Jak daleko stąd, jak blisko, reżyseria: Tadeusz Konwicki | spotkanie po filmie prowadzi ks. Andrzej Luter
Jan P. Matuszyński – Nic śmiesznego, reżyseria: Marek Koterski | spotkanie po filmie prowadzi Robert Więckiewicz
Ewa Puszczyńska – Jak być kochaną, reżyseria: Wojciech Jerzy Has | spotkanie po filmie prowadzi Mariusz Wilczyński
Agnieszka Smoczyńska – Opętanie, reżyseria: Andrzej Żuławski | spotkanie po filmie prowadzi Xawery Żuławski
Allan Starski – Popiół i diament, reżyseria: Andrzej Wajda | wprowadzenie przed filmem Allana Starskiego, prowadzi Piotr Kurpiewski
48. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni odbędzie się w dniach 18–23 września 2023 r.