Drodzy Czytelnicy!
Wiodącym tematem niniejszego numeru są strefy specjalne w gospodarce Wybrzeża. Tej problematyce poświęcone są m.in. materiały zatytułowane: „Strefa nadziei” І „W oczekiwaniu na inwestorów” dotyczące zasad i efektów funkcjonowania
Słupskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej oraz Specjalnej Strefy Ekonomicznej Żarnowiec – Tczew, 3 artykuły: „Niezbyt wolny obszar celny”, „ Większy WOC w Szczecinie” i „Wolnocłowa, ale peryferyjna” na temat funkcjonowania wolnych obszarów celnych w portach Gdańska, Szczecina i Świnoujścia oraz tekst pt „WOG dobry na wszystko” dotyczący ciekawego tworu gospodarczego, który powstał, drogą stopniowej ewolucji z inicjatywy kierownictwa Stoczni Gdynia z 1991 r., powołania na terenach mało przydatnych dla produkcji stoczniowej Wolnego Obszaru Celnego. Ten ostatni wprawdzie nigdy nie powstał, ale podmiot gospodarczy, który powołano jako tymczasowy, osiąga zupełnie niezłe rezultaty ekonomiczne, podobno lepsze od wyników już funkcjonujących WOC-ów.
O innej, cennej inicjatywie, która narodziła się w Gdyni już przy pierwszych podmuchach „wiatru przemian”, a więc jeszcze w 1988r. i ciągle nie może doczekać się odpowiednich regulacji prawnych pozwalających na jej funkcjonowanie w zgodzie z jej statutowymi celami, traktuje artykuł pt „Morskie Domy Składowe – niewykorzystana szansa kapitalizmu”.
Cykl artykułów pod wspólnym tytułem: „Strefy specjalne” kończą 3 materiały dotyczące sklepów wolnocłowych oraz nowej szansy jaka zaistniała przed armatorami promowymi utrzymującymi połączenia z polskimi portami po decyzji Komisji Europejskiej z 17 lutego br. zakazującej sprzedaży bezcłowej w krajach Unii Europejskich od 1 lipca br.
Zachęcamy też do lektury pozostałych tekstów zamieszczonych w tym numerze, z których wiele jest – naszym zdaniem – również bardzo interesujących.
Z poważaniem
W numerze m.in.:
Porty czekają na drogi
Sojusz na fali
Terapia dla chorej PŻM
Rekordowe inwestycje mimo kryzysu
Rynek frachtowy – styczeń/luty 1999
Rośnie koncentracja kapitału w żegludze kontenerowej
Zagrożenie portu Kołobrzeg
Wielki ciężar na „Danielli”
Personalia
Portfel zamówień Stoczni Gdynia S.A.
„Nauta” przymierza się do prywatyzacji
Morski kalejdoskop
Strefa nadziei
W oczekiwaniu na inwestorów
Niezbyt wolny obszar celny
WOG dobry na wszystko
Większy WOC w Szczecinie ?
Tej szansy, nie można zmarnować
Morskie Domy Składowe – niewykorzystana szansa kapitalizmu
Likwidacja „Barki”
Koncentracja sił polskich banków
Rząd musi z nami rozmawiać
Bez morskiej choroby – Zatopione dziedzictwo
Sailingi
Obiekt na miarę Unii
Luty – wkładaj buty, idź na targi