Strona głównaCZASOPISMA GDYŃSKIENAMIARY NA MORZE I HANDELNAMIARY NA MORZE I HANDEL: . - 1999, nr 4

NAMIARY NA MORZE I HANDEL: [dwutygodnik]. – 1999, nr 4

Drodzy Czytelnicy!

Wiodącym tematem niniejszego numeru są strefy specjalne w gospodarce Wybrzeża. Tej problematyce poświęcone są m.in. materiały zatytułowane: „Strefa nadziei” І „W oczekiwaniu na inwestorów” dotyczące zasad i efektów funkcjonowania
Słupskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej oraz Specjalnej Strefy Ekonomicznej Żarnowiec – Tczew, 3 artykuły: „Niezbyt wolny obszar celny”, „ Większy WOC w Szczecinie” i „Wolnocłowa, ale peryferyjna” na temat funkcjonowania wolnych obszarów celnych w portach Gdańska, Szczecina i Świnoujścia oraz tekst pt „WOG dobry na wszystko” dotyczący ciekawego tworu gospodarczego, który powstał, drogą stopniowej ewolucji z inicjatywy kierownictwa Stoczni Gdynia z 1991 r., powołania na terenach mało przydatnych dla produkcji stoczniowej Wolnego Obszaru Celnego. Ten ostatni wprawdzie nigdy nie powstał, ale podmiot gospodarczy, który powołano jako tymczasowy, osiąga zupełnie niezłe rezultaty ekonomiczne, podobno lepsze od wyników już funkcjonujących WOC-ów.

O innej, cennej inicjatywie, która narodziła się w Gdyni już przy pierwszych podmuchach „wiatru przemian”, a więc jeszcze w 1988r. i ciągle nie może doczekać się odpowiednich regulacji prawnych pozwalających na jej funkcjonowanie w zgodzie z jej statutowymi celami, traktuje artykuł pt „Morskie Domy Składowe – niewykorzystana szansa kapitalizmu”.

Cykl artykułów pod wspólnym tytułem: „Strefy specjalne” kończą 3 materiały dotyczące sklepów wolnocłowych oraz nowej szansy jaka zaistniała przed armatorami promowymi utrzymującymi połączenia z polskimi portami po decyzji Komisji Europejskiej z 17 lutego br. zakazującej sprzedaży bezcłowej w krajach Unii Europejskich od 1 lipca br.

Zachęcamy też do lektury pozostałych tekstów zamieszczonych w tym numerze, z których wiele jest – naszym zdaniem – również bardzo interesujących.

Z poważaniem

Namiary na morze i handel

 

W numerze m.in.:

Porty czekają na drogi

Sojusz na fali

Terapia dla chorej PŻM

Rekordowe inwestycje mimo kryzysu

Rynek frachtowy – styczeń/luty 1999

Rośnie koncentracja kapitału w żegludze kontenerowej

Zagrożenie portu Kołobrzeg

Wielki ciężar na „Danielli”

Personalia

Portfel zamówień Stoczni Gdynia S.A.

„Nauta” przymierza się do prywatyzacji

Morski kalejdoskop

Strefa nadziei

W oczekiwaniu na inwestorów

Niezbyt wolny obszar celny

WOG dobry na wszystko

Większy WOC w Szczecinie ?

Tej szansy, nie można zmarnować

Morskie Domy Składowe – niewykorzystana szansa kapitalizmu

Likwidacja „Barki”

Koncentracja sił polskich banków

Rząd musi z nami rozmawiać

Bez morskiej choroby – Zatopione dziedzictwo

Sailingi

Obiekt na miarę Unii

Luty – wkładaj buty, idź na targi

 

Przeczytaj również

Najnowsze