Budowa Portu Zewnętrznego

Inwestycja pod nazwą „Budowa Portu Zewnętrznego” jest zadaniem Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A., które uzyskało akceptację Rządu Rzeczypospolitej Polskiej i zostało umieszczone w rządowym projekcie Programu rozwoju polskich portów morskich do roku 2020 (z perspektywą do 2030 roku) oraz Programie rozwoju polskich portów morskich do 2030 roku.

Zapisy mające na celu ułatwienie tejże inwestycji oraz projektów komplementarnych znalazły się również w ustawie o zmianie ustawy o portach i przystaniach morskich oraz w ustawie o inwestycjach w zakresie budowy portów zewnętrznych (Dz. U. 2019 poz. 1924 ze zm.), tzw. specustawie o portach zewnętrznych.

Celem budowy Portu Zewnętrznego jest umożliwienie obsługi w Porcie Gdynia kontenerowych statków oceanicznych o parametrach Baltmax, to znaczy o długości do 430 metrów (w dalszej perspektywie 490 metrów), szerokość do 60 metrów (w dalszej perspektywie do około 70 metrów) oraz zanurzenie do 15,5 metra. Ponadto, dzięki realizacji ww. inwestycji możliwe będzie przeniesienie obsługi statków wycieczkowych z terenów portowych dedykowanych obsłudze towarów masowych, na nowe, korzystniejsze zarówno ze względów oddziaływań na środowisko, jak również dla obsługi pasażerskiej.

Realizacja tego zadania będzie polegać na wybudowaniu nowego pirsu portowego na wodach Zatoki Gdańskiej wraz z nowym połączeniem kolejowym oraz drogowym. We wcześniejszych etapach prac w ramach projektu wytypowano 5 wariantów koncepcji Portu Zewnętrznego. Różniły się one rozmieszczeniem przestrzennym, przewidywanymi
funkcjonalnościami i przeznaczeniem poszczególnych części przyszłego terminala, zajmowaną powierzchnią i układem dróg wodnych, kolejowych i kołowych. Spośród wspomnianych 5 wariantów wybrano jeden, który następnie w toku konsultacji z podmiotami zewnętrznymi, w tym organami władzy państwowej, został zmodyfikowany.

Źródło: Skrócony opis inwestycji Budowy Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia, Materiały Zarządu Morskiego Portu Gdynia, https://www.port.gdynia.pl/wp-content/uploads/2019/08/2.2_zal_5_do_SIWZ_Krotki_opis_inwestycji.pdf; Wiktoria Ryng-Duczmal [i in.], Budowa Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia wraz z komunikacyjnym układem drogowo – kolejowym. Raport Oddziaływania na środowisko, Wrocław 2021.

Galeria