Budowa i funkcjonowanie portu wymagało zapewnienia dostaw niezbędnej ilości energii elektrycznej
16 marca 1921 r. kierownik budowy portu polecił inż. W. Migurskiemu porozumieć się z inż. Alfonsem Hoffmanem (Departament Elektryfikacji Starostwa Krajowego Pomorskiego w Toruniu) w sprawie budowy elektrowni dla portu w Gdyni. Dalsze pertraktacje przejęła Sekcja Techniczna Departamentu Spraw Morskich, która 1 kwietnia 1921 r. powiadomiła Decernent Elektryfikacji, że w tymże roku korzystać będzie ze sprowadzonego z Modlina agregatu prądu stałego (silnik Diesla o mocy 500 KM). Był on traktowany, jako rezerwowe źródło energii elektrycznej (elektrownia rezerwowa).
Jednocześnie Sekcja techniczna Departamentu Spraw Morskich przedstawiła szkic projektu zapotrzebowania portu w energię elektryczną od 1922 r. do 1930 r. Podczas mający miejsce w tym czasie konferencji uzgodniono, że w miarę wzrostu zapotrzebowania wybuduje się przyłączenie do wybudowanej sieci wojewódzkiej Gródka. Przyłączenie elektrowni w Gródku, Rutkach i Grudziądzu miało pokryć zapotrzebowanie na prąd portu. W tym celu na podstawie uchwały Komitetu Ekonomicznego Ministrów z dn. 23 lipca 1927 r. zawarto umowę z Pomorską Elektrownią Krajową “Gródek” o doprowadzenie energii elektrycznej z zakładów wodno-elektrycznych “Gródek” do portu. Na początku kwietnia 1928 r. ukończono budowę 138-kilometrowej sieci elektrycznej Gródek – Gdynia.
Według przedstawionego projektu “Gródek” zobowiązywał się wybudować własnym sumptem i uruchomić w terminie od marca do kwietnia 1928 r. 60000-woltową linię napowietrzną z Gródka do Gdyni. Jednocześnie przystąpiono do budowy w północno-zachodniej części portu głównej stacji transformatorowej, gdzie miano obniżyć napięcie do 15 000 woltów i skąd miano rozprowadzać prąd bezpośrednio do użytkowników. Do tej pory port korzystał z energii pochodzącej z hydroelektrycznej stacji w Rutkach na terenie powiatu kartuskiego. Jednak otrzymywane 275 kW nie wystarczało nawet na rosnące potrzeby portu. W roku 1934 miesięczne zużycie energii elektrycznej przez port wynosiło ok. 100.000 kW/godz.
Literataura: Władysław Gieysztor, Budowa portu w Gdyni. Referat na I Narodowy Kongres Żeglugi, Księgarnia Techniczna “Przeglądu Technicznego”, Warszawa 1932; Ryszard Mielczarek, Budowa portu handlowego w Gdyni w latach 1924-199, Instytut Kaszubski w Gdańsku, Gdańsk 2001.