Nabrzeże Czeskie – poprzednio Czechosłowackie

Nabrzeże Czeskie (uprzednio Czechosłowackie) zostało wybudowane w latach 30-tych ubiegłego wieku, jako zachodnia obudowa Basenu V – Ministra Kwiatkowskiego (pomiędzy Nabrzeżem Stanów Zjednoczonych a Rumuńskim)

Nazwa tego nabrzeża została nadana w związku z wizytą delegacji rządowej Czechosłowacji. Pierwsze 36 m nabrzeża oddano do użytku 30 listopada 1932 r., kolejne 210 m. ukończono 30 lipca 1934 r.

O zmianę nazwy nabrzeża w 2007 r. wystąpił do Rady Miasta Gdyni Zarząd Spółki Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. Wniosek Zarządu Spółki wymagał pozytywnej opinii Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni. W październiku 2007 r. podczas sesji Rady Miasta Gdyni podjęto decyzję o zmianie nazwy nabrzeża. Dotychczasową nazwę Nabrzeża Czechosłowackiego zastąpiono nazwą – Nabrzeże Czeskie.

W latach 1997 i 2005 wybudowano na tym nabrzeżu dwie rampy ro-ro: A i A’. Dno wzdłuż nabrzeża Czeskiego oraz przy rampach ro-ro A i A’ jest umocnione.

Nabrzeże Czeskie zlokalizowane jest w Basenie V, który jest rejonem portu dedykowanym obsłudze rorowców, realizowany z wykorzystaniem trzech istniejących ramp: A, A’ i B. Konstrukcję nabrzeża o długości 244 m (łącznie z rampami Ro-Ro) stanowią typowe dla portu gdyńskiego, żelbetowe, prefabrykowane skrzynie, posadowione na podsypce żwirowo kamiennej na rzędnej -9.0 m (-9.50 m w narożniku z nab. Rumuńskim). Wymiary skrzyń: wysokość 9.5 m, szerokość korpusu 5.95 m, szerokość stopy 7.45m i długość ok. 18.4m,
Rzędna korony ok. +2.3 m. Nadbudowę nabrzeża stanowi oczep żelbetowy posadowiony na odwodnej ścianie skrzyń i usztywniony żebrami na przeponach. Nabrzeże wyposażone jest w torowisko poddźwigowe o rozstawie szyn 6.0 m, którego belka odwodna posadowiona jest na przeponach skrzyń, a odlądowa na palach typu Fundex.

Literatura: Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej, Warszawa, dnia 27 maja 2015 r. Poz. 732 Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 7 maja 2015 r. w sprawie określenia akwenów portowych oraz ogólnodostępnych obiektów, urządzeń i instalacji wchodzących w skład infrastruktury portowej dla każdego portu o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej; Czesław Kleban, Port Gdynia 1922-1972, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk 1973; Karta informacyjna dla przedsięwzięcia Przebudowa Nabrzeży w Porcie Gdynia, etap IV, Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A, Gdynia 2020.

Galeria