Nabrzeże Stanów Zjednoczonych

Nabrzeże stanowi wschodnią obudowę Basenu V – Ministra Kwiatkowskiego. Graniczy z nabrzeżami Czeskim i Norweskim. Zostało wybudowane w latach 1931/31 jako nabrzeże o konstrukcji skrzyniowej, z głębokością dopuszczalną 9.0 m

Do budowy nabrzeża wykorzystano prefabrykowane skrzynie żelbetowe o wysokości 9.5 m, które ustawiono na podsypce kamiennej na rzędnej –9.0 m, dwie ostatnie skrzynie przy nabrzeżu. Norweskim posiadają wysokość 10.5 m (ustawione są na –10.0m).
Na przełomie XX i XXI wieku, nabrzeże gruntownie przebudowano na odcinku ok. 486 m, przystosowując do przeładunku towarów w systemie ro-ro (odcinek od narożnika z nabrzeżem Norweskim do pachoła nr 6 nie był remontowany). Na długości 416 m doposażono nabrzeże w torowisko o rozstawie szyn 12.0 m dla suwnicy kontenerowej.
Wybudowano żelbetowy pomost ro-ro „B” o wymiarach 66.6 x 22.0 m, posadowiony na ruszcie z prefabrykowanych pali żelbetowych. W roku 2006 r. zakończono przebudowę odcinka nabrzeża pomiędzy pomostem ro-ro „B” i narożnikiem z nabrzeżem Czeskim. Modernizacji poddano żelbetową nadbudowę skrzyń oraz wybudowano pomost ro-rRo „A’ ”. Na całej długości linii cumowniczej nabrzeża dno jest umocnione za pomocą wielkogabarytowych worków geotekstylnych wypełnionych piaskiem, ułożonych na warstwie geowłókniny technicznej.

Źródło: Czesław Kleban, Port Gdynia 1922-1972, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk 1973; Karta informacyjna dla przedsięwzięcia Przebudowa Nabrzeży w Porcie Gdynia, etap IV, Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A, Gdynia 2020.

Galeria