Drodzy Czytelnicy!
Wyniki, jakie uzyskały w minionym, 1998 r. polskie porty świadczą, że lansowana przez wiele lat teza, iż sytuacje, jaka w nich panuje, jest odzwierciedleniem
rzeczywistego stanu gospodarki, stała się nieaktualna. To samo dotyczy zresztą
obiegowego sloganu, że porty są oknami na świat danego kraju. Polska gospodarka rozwija się bowiem niezwykle dynamicznie, a w polskich portach jest przysłowiowa „bryndza”. Jedynymi jaśniejszymi miejscami na ponuro szarym obrazie
przedstawiającym polskie porty w zasadzie są jedynie: Bałtycki Terminal Kontenerowy w Gdyni i Port Północny w Gdańsku. Wnioski takie można wysnuć na podstawie prezentowanych na stronach 13-18 tekstów charakteryzujących sytuację we wszystkich polskich portach morskich w 1998 r.
Niestety, trudno doszukać się również optymizmu w docierających do nas informacjach o sytuacji w br. Wręcz przeciwnie, wiele wskazuje na to – m.in. wyniki
negocjowanych aktualnie przez zarządy portów i spółki przeładunkowo-składowe
umów dotyczących warunków współpracy z kontrahentami w 1999 r., coraz dotkliwszy dla portów Trójmiasta wpływ kryzysu gospodarki rosyjskiej, a także wyraźnie widoczne skutki „schładzania” koniunktury gospodarczej – że w br. nastąpi dalsze pogorszenie sytuacji w polskich portach.
By zakończyć niniejszy komentarz akcentem optymistycznym dodajmy, że dobra koniunktura do portów powrócić ma już w 2000 r., m.in. na skutek aktywizacji
polskiego eksportu na rynki pozaeuropejskie.
Pozostaję z poważaniem
Jerzy Drzemczewski
W numerze m.in.:
Jaki był 1998 rok?
Wymienialny zloty – powód do dumy
Cała wstecz
Rynek frachtowy – grudzień 1998-styczeń 1999
Skutki Ocean Shipping Reform Act of 1998
Morski kalejdoskop
Stocznia Gdynia tworzy nowy holding
Przymknięte okna na świat
Przeładunki głównych polskich portów w lalach 1996-1998
Chemia w porcie
Rok nadziei i szans gdyńskiego portu
Program rozwoju Portu Handlowego Świnoujście
Fuzja tradycji i nowoczesności
Evisa – nowoczesny system zarządzania bezpieczeństwem w GSR S.A.
Kio wypije to piwo
Personalia
Morze nie wystarcza
Sailingi
Kronika Towarzyska