W Porcie Gdynia wykonano szereg prac nad rozbudową obrotnicy nr 2, które rozpoczęły się od demontażu znacznej części nabrzeża Gościnnego ich celem było dostosowanie obrotnicy do przyjmowania jednostek o zasięgu międzykontynentalnym
Cały projekt składał się z dwóch zadań. Pierwszym z nich było „Pogłębianie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia – Etap I i III” . To zadanie składało się z trzech etapów realizowanych przez dwóch inwestorów – Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. (Etap I i III) i Urząd Morski w Gdyni (Etap II). Pierwszy etap przebudowy Obrotnicy nr 2 do średnicy 480 m realizowany był w latach 2017 – 2019
W I etapie nastąpiła przebudowa obrotnicy nr 2 w rejonie Basenu IX – na do średnicy 480 m. Prace polegały m.in. na wykonaniu robót czerpalnych do głębokości -16,0 m w rejonie obrotnicy oraz na rozbiórce Pirsu Gościnnego na długości ok. 240 m. Prace rozpoczęto od wydobycia z zalegających je różnego rodzaju przedmiotów (śmieci, elementy konstrukcyjne, niewybuchy) na obszarze ok. 11 hektarów. Prace te wykonano za pomocą sondażu ferromagnetycznego i zestawu sond wielowiązkowych. Następnie rozpoczęto prace czerpalne. Urobek w formie płynnej wydobyty podczas prac czerpalnych, transportowano w formie płynnej rurociągami do wcześniej przygotowanych trzech kwater. Jego objętość wyniosła ok. 150 tys. m2.
W listopadzie 2017 r. rozpoczęły się prace powierzchniowe polegające na rozbiórce 240 metrowego odcinka pirsu nr III Nabrzeża Gościnnego. Rozbiórkę rozpoczęto od demontażu płyt umocnienia dna stanowiska prób na uwięzi przy Nabrzeżu Gościnnym. Podczas demontażu wydobyto 140 płyt umocnienia dna, każda o wadze około 10 ton (waga wydobytych płyt wyniosła ok. 1400 ton), miały one wymiary: 3,70 m x 3,70 m i grubość 22 cm. W czasie prac zdemontowano oczep żelbetowy, polery i drabinki, odbojnice oraz pale żelbetowe. W kolejnym etapie prac rozbiórkowych wyjęto skrzynie tworzące Pirs III. Łącznie wyjęto 13 skrzyń (ostatecznie wykorzystano 10 z nich). Skrzynie miały wysokości 9 metrów i wymiary: 18,5 x 6 metrów.
Podczas ostatniego etapu prac przywrócono funkcjonalność pozostałego odcinka nabrzeża Gościnnego. Następnie zbudowano nową głowicę skróconego Pirsu nr III, zamontowano odbojnice, pachoły cumownwicze i inne instalacje pirsu.
Literatura: https://gdynia.naszemiasto.pl/port-gdynia-rozbudowa-obrotnicy-nr-2-i-budowa-portu/ar/c3-4243655; W Gdyni rusza kolejny etap prac nad Obrotnicą nr 2, https://www.rynekinfrastruktury.pl/wiadomosci/porty/w-gdyni-rusza-kolejny-etap-prac-nad-obrotnica-nr-2-61270.html; Aleksandra Wróblewska, Obrotnica dla gigantów, “Pomorski Inżynier”, http://atc-cargo.pl/blog/wp-content/uploads/2018/07/atccargo_SKMBT_C35180702103500.pdf