Magazyn firmy Pantarei – Nr 1

Budowa pierwszego z magazynów firmy ekspedycyjno-magazynowej Pantarei zapoczątkowana została w 1929 roku.

Magazyn ten znajdował się w pierwszej linii nabrzeża Polskiego. Budynek zaprojektowano w układzie trójnawowym (wym. 120 x 50 m) i konstrukcji mieszanej. W następnych latach magazyn ten dwukrotnie rozbudowywano. Magazyn Pantarei Nr 1 został po wojnie odbudowany, a obecnie zachowana jest jedynie jego część biurowa.

Anna Orchowska-Smolińska

Literatura: Architektura portu gdyńskiego lat międzywojennych – najcenniejsze spośród zachowanych budynków / Anna Orchowska-Smolińska // Rocznik Gdyński. – 2009, nr 21, s. [159]-173. – Il.

Magazyn firmy Cukroport – Nr 1

Źródło:

Magazyn firmy Cukroport – Nr 2

Źródło:

Magazyn – Nr 9

Powstał na terenie Wolnej Strefy Celnej. Rozbudowany w 1938 r.

Literatura:

Magazyn nr 3

Pierwszym hangarem o charakterze stałym, był zbudowany w 1930 roku przy nabrzeżu Polskim – Magazyn nr 3

W projekcie opartym na rzucie o wymiarach 120 x 58 m, zastosowano oprócz trójnawowego układu przestrzennego, nowoczesną żelbetową konstrukcję szkieletową wypełnioną cegłą i tynkowaną. Dach oparto na lekkiej konstrukcji z łukowych wiązarów drewnianych systemu STEPHAN. Elewacje szczytowe i boczne podzielono wyraźnym rysunkiem elementów konstrukcyjnych w formie pilastrów o planie rozwartokątnym, licowanych w dekoracyjny sposób cegłą. Wyższa część środkowa została zaznaczona w ścianach szczytowych czterema okrągłymi polami wypełnionymi cegła.

Budynek pełnił rolę bazy operacyjnej linii polsko-Brytyjskiego Towarzystwa Okrętowego oraz Polskiej Zjednoczonej Korporacji Bałtyckiej. Poza tym, służył też do składowania bawełny i śledzi mrożonych w piwnicach. Od 1933 roku uruchomiono w podpiwniczonej części hangaru dojrzewalnię bananów o powierzchni 500 m2 dla firmy Polskie Towarzystwo dla handlu Bananami Sp. z o.o. w Gdyni.

Magazyn nr 3 (później Magazyn nr 6) przetrwał do czerwca 2005 r., kiedy w wyniku reorganizacji tej części portu, m.in. w celu pozyskania powierzchni składowej został rozebrany.

Anna Orchowska-Smolińska

Literatura: Architektura portu gdyńskiego lat międzywojennych – najcenniejsze spośród zachowanych budynków / Anna Orchowska-Smolińska // Rocznik Gdyński. – 2009, nr 21, s. [159]-173. – Il.

Magazyn Urzędu Morskiego – Magazyn nr 1

Wzniesiony w 1926 roku na nabrzeżu Pilotowym był pierwszym wielkopowierzchniowym (niespełna 4000 m2) składem portowym o wymiarach rzutu około 100 x 40 m.

Z powodu swojej stalowej konstrukcji oraz pokrycia dachu ścian blachą fałdową nazywany był „blaszakiem” lub magazynem „żelaznym”. Pełnił funkcję składu uniwersalnego dla różnorodnych towarów drobnicowych. Pomimo swojego tymczasowego charakteru przetrwał do końca wojny, po której został w wyniku uszkodzeń rozebrany.

Literatura: Architektura portu gdyńskiego lat międzywojennych – najcenniejsze spośród zachowanych budynków / Anna Orchowska-Smolińska // Rocznik Gdyński. – 2009, nr 21

Portowy Zakład Zaopatrzenia

Powstał 1 lipca 1995 r. Wykreślony z rejestru przedsiębiorców 4 grudnia 2006 r.

Literatura:

Portowy Zakład Opieki Zdrowotnej Sp. z o.o. – PZOZ GDYNIA

Jako placówka przemysłowej służby zdrowia rozpoczął swą działalność w 1960 roku

Pod opieką profilaktyczną zakładu znajdują się firmy z branży portowej, budowlanej, transportowej, handlowej itp. Pod względem ilości zatrudnionych pracowników jest największym spośród wszystkich niepublicznych zakładów opieki zdrowotnej w Gdyni. Jest to spowodowane tym, że oprócz działalności w dziedzinie medycyny pracy, zakład posiada kontrakt z Narodowym Funduszem Zdrowia z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej, specjalistyki.

Literatura: http://www.portowy.com.pl/

Magazyn Urzędu Morskiego – Magazyn Nr 8

Budowa tego magazynu rozpoczęła się w 1931 roku, a zakończono ją w styczniu roku kolejnego. Było to magazyn wolnocłowy przeznaczony był do przechowywania bawełny przeznaczonej na rynek krajowy oraz na tranzyt do Czechosłowacji i Rumunii.

Przy budowie tego pierwszego magazynu, realizowanego w rejonie nowopowstającego drugiego basenu wewnętrznego nazwanego imieniem Ministra Kwiatkowskiego, starano się wykorzystać wszystkie wcześniejsze doświadczenia z eksploatacji tego typu obiektów na terenie gdyńskiego portu oraz wzorce stosowane w innych krajach.

Rzut magazynu miał 240 x 50 m i powierzchnię użytkowa 12000 m2. Zastosowano tam układ trójnawowy, oparty o konstrukcję żelbetową. Ściany szczytowe były murowane z bramami wyjazdowymi dla samochodów usytuowanymi w osi magazynu. Dzięki zredukowaniu ilości słupów wewnątrz do minimum, cała powierzchnia wnętrza mogła stanowić praktycznie jedną, wielką halę. Od strony Nabrzeża Stanów Zjednoczonych zastosowano szerokie rozsuwane żelazne bramy, które pozostawały maksymalną swobodę operowania towarem na rampach. Dach magazynu opierał się na łukowych wiązarach drewnianych w konstrukcji systemu STEPHAN. W czasie okupacji w magazynie zorganizowany został skład torped, stad we wnętrzu dobudowano żelbetowe ściany działów, które w razie wybuchu pochłonęłyby siłę eksplozji.

Pod względem architektonicznym, podobnie jak przy projektowaniu wcześniejszych magazynów, skupiono się na rozwiązaniu estetycznym ścian szczytowych. W projekcie tego magazynu, pomimo nowoczesnych rozwiązań konstrukcyjnych, odwołano się do konwencji stylowej historyzmu (z cechami neogotyku). Była to najpóźniejsza tego typu realizacja na terenie gdyńskiego portu. Elewacje szczytowe ukształtowano za pomocą schodkowych uskoków zakrywających połacie dachowe. Zarysowano je dodatkowo smukłym pilastrami, przy czym te które odpowiadały słupom konstrukcyjnym posiadały plan rozwartokątny. W partii centralnej, u szczytu zastosowano szeroki, prążkowany fryz gzymsowy. Ponad umieszczonymi na osi głównej bramami wjazdowymi występował, mocno wyróżniający ten magazyn wśród innych, detal w postaci zwieńczonej ostrołucznie płyciny z prostokątnym oknem nadświetla.

Anna Orchowska-Smolińska

Literatura: Architektura portu gdyńskiego lat międzywojennych – najcenniejsze spośród zachowanych budynków / Anna Orchowska-Smolińska // Rocznik Gdyński. – 2009, nr 21.

Wniosek nagły w sprawie budowy portu morskiego – Gdyni

Poseł Juljusz Trzciński, późniejszy minister byłej Dzielnicy Pruskiej z grupą posłów zgłosił w Izbie Poselskiej wniosek nagły w sprawie budowy portu morskiego w Gdyni

Wniosek ten, zapisany w protokole sejmowym pod numerem 2771, brzmiał, jak następuje: Budowa portu w Gdyni została rozpoczęta, sumy potrzebne wykładało dotychczas Ministerstwo Spraw Wojskowych. Ważność tego portu dla naszej marynarki wojennej, jak i handlowej, wymaga, ażeby ustawowo postanowić, w jakim zakresie i w jakim czasie ma być port zbudowany. Możnaby także dla budowy przyciągnąć: kapitały zagraniczne, nade wszystko amerykańskie. Wobec powyższego Wysoki Sejm uchwalić raczy: >>Sejm wzywa Rząd do przedłożenia w najkrótszym czasie ustawy o budowie portu morskiego w Gdyni<<. Sprawa jednak przez cały rok nie została podjęta, aż wreszcie w roku 1922 Rząd, na podstawie uchwały Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 1922 r., przesłał do Sejmu projekt ustawy o budowie portu w Gdyni.

Literatura: XV lat polskiej pracy na morzu, Instytut Wydawniczy państwowej Szkoły Morskiej w Gdyni, Gdynia 1935.

Biuro Budowy Portu

Biurowiec został zbudowany w 1928 r. Mieściły się w nim biura wydziału Techniczno-Budowlanego Urzędu Morskiego oraz dwa mieszkania. Był miejscem pracy i mieszkaniem Tadeusza Wendy, budowniczego gdyńskiego portu

Gmach prezentuje zmodernizowane formy historyzmu, charakterystyczne dla końca lat 20.XX w. w Gdyni. Widoczne wyraźne nawiązania do Art. Deco (detal i wystrój wnętrza). Wyjątkowy jest nietypowy dla modernizmu gdyńskiego układ przestrzenny całości podkreślający reprezentacyjny charakter budynku w typie rezydencji z alkierzowymi skrzydłami bocznymi i reprezentacyjnym dziedzińcem.

Obiekt usytuowany jest we wschodniej części śródmieścia Gdyni i w momencie swojego powstania był zlokalizowany na uboczu głównych traktów komunikacyjnych Gdyni, ale niedaleko do Skweru Kościuszki. Ulica Waszyngtona – w momencie powstania nosiła nazwę Nadbrzeżna i została wytyczona wzdłuż nowozakładanych basenów portowych. Budynek biurowy powstał w ciągu realizacji nowoczesnych zabudowań nowoczesnych gmachów rządowych. Centrum nowego miasta rozrastało się tak szybko, że w przeciągu paru lat, przypuszczalnie już około 1936 r. obiekt został włączony w granice reprezentacyjnej części miasta. Obecnie znajduje się w ciągu zespołu reprezentacyjnych budynków stanowiących zachodnią pierzeję jednego z najpopularniejszych ciągów spacerowych w Gdyni. Gmach Budowy Portu to obiekt wolnostojący, założenie osiowe, symetryczne. Bryła trójczłonowa: korpus i dwa alkierzowe skrzydła. Każdy człon kryty osobnym, wysokim, czterospadowym dachem krytym dachówką. Rzut na planie litery U, otwarty w stronę basenów portowych. Korpus trzykondygnacyjny, trzytraktowy, z osiową sienią na przestrzał, po bokach układ pomieszczeń symetryczny. Prostokątne skrzydła są dwukondygnacyjne i dwutraktowe z osobnymi wejściami od dziedzińca frontowego. Harmonijnie zrównoważony wystrój elewacji oraz oszczędne zastosowanie detalu. Zwraca uwagę bardzo staranny oryginalny detal szczególnie portali. Elewacja frontowa pięcioosiowa, a na osi umieszczono wystawkę. Skrzydła boczne – jednoosiowe z loggią na parterze. Podziały fasady tworzone są przez pionowy układ szerokich lizen narożnych, pasów międzyokiennych i dużych otworów okiennych – podział ten podkreślony jest uskokami i barwną oprawą. Głównym elementem fasady jest jednak umieszczony centralnie kamienny portal. Zastosowano tu klasyczną formę boniowanej arkady jednakże jest flankowana rautowymi lizenami. podobnie jak i prostokątną nadstawką nad linią gzymsu. Widok na port (dawniej, bo obecnie widok jest zasłonięty nowymi budynkami na nabrzeżu) otwiera starannie opracowana brama wejściowa osadzona w ceglanym pełnym murze flankowanym dwoma czterościennymi słupkami, z których każdy zwieńczony jest metalową latarnią. Pierwotnie takie latarnie znajdowały się także na słupkach przy wejściach bocznych. Brama i furtki zwieńczone trójzębem – symbolem neptuna, mitycznego władcy morza. W sieni – zachowana artykulacja oraz wystrój wnętrza.

Oprac. Dorota Hryszkiewicz-Kahlau, OT NID w Gdańsku, 20-10-2015 r.

Literatura: Sołtysik M., Analiza historyczno-architektoniczna wybranych obiektów Śródmieścia Gdyni pod kątem wpisu do rejestru zabytków, 1994, zbiory WUOZ w Gdańsku; Sołtysik M.J., Gdynia miasto dwudziestolecia międzywojennego, urbanistyka i architektura, Warszawa 1993; Karta ewidencyjna zabytków, Budynek mieszkalny, Gdynia, ul. Waszyngtona 38, J. Lewiński, 1983.

Utwór udostępniony na podstawie  LICENCJI PUBLICZNEJ CREATIVE COMMONS (“CCPL”). Źródło: https://zabytek.pl/pl/obiekty/gdynia-gmach-biura-budowy-portu

Łuszczarnia ryżu – Zespół łuszczarni ryżu w porcie gdyńskim

Jeden z pierwszych przedsiębiorstw w nowopowstającym wówczas porcie handlowym w Gdyni

Zespół Hali Targowej w Gdyni autorstwa znanych architektów: Jerzego Muellera i Stefana Reychmana powstał w 1937 r. Stanowi jednolite przestrzennie i funkcjonalnie założenie, ma duże walory kompozycyjne.

Główny budynek produkcyjny jest sześciokondygnacyjny, ma kubiczną bryłę na rzucie prostokąta. Układ komunikacyjny pionowy znajduje się w ryzalicie dostawionym do budynku. Zachowały się drewniane deskowe podłogi oraz dwie żelbetowe klatki schodowe.
Budynek administracyjny, obecnie mieszkalny jest trzykondygnacyjny, bryła kubiczna, prosta. Zachowały się elementy pierwotnego wyposażenia wnętrza: stolarka drzwiowa, drewniane podłogi i drewniana klatka schodowa. Obydwa elementy zespołu są jednolite stylistycznie, mają charakterystyczne elewacje zakomponowane w białe i czerwone pasy – wykonane z tynku oraz cegły licowej.

Budynek główny wzniesiono w konstrukcji mieszanej: szkielet żelbetowy wypełniony cegłą ceramiczną oraz drewniane belkowe i żelbetowe stropy.

Oprac. Dorota Hryszkiewicz-Kahlau, OT NID w Gdańsku, 24.10.2014 r.

Literatura: Sołtysik M.J., Gdynia miasto dwudziestolecia międzywojennego, urbanistyka i architektura, Warszawa 1993; Sołtysik M.J., Modernistyczna Gdynia – dziedzictwo lat międzywojennych, [w:] Renowacje i zabytki 2010, nr 4 (36), s.60-73; Karta ewidencyjna zabytku, Łuszczarnia ryżu w Porcie Gdyńskim, autor: Jaśkiewicz-Sojak A., 2005; http://www.gdynia.pl/g2/2008_02/15372_fileot.pdf; http://www.naszagdynia.com/port/luszczarnia-ryzu

Utwór udostępniony na podstawie  LICENCJI PUBLICZNEJ CREATIVE COMMONS (“CCPL”). Źródło: https://zabytek.pl/pl/obiekty/gdynia-zespol-luszczarni-ryzu-w-porcie-gdynskim

Magazyn długoterminowy II

Najbardziej charakterystyczny typ zabudowy portowej. Stanowił połączenie nurtu funkcjonalizmu i konstruktywizmu

Wzniesiony został w 1932 r. Stoi na Nabrzeżu Polskim, po południowej stronie ul. Polskiej w porcie gdyńskim. Jest to obiekt wolnostojący, na wydzielonej działce, na rzucie prostokąta ma zwartą, pięciokondygnacyjną bryłę z trzema ryzalitami w elewacji południowej. Jako budynek portowy, magazynowy ma bardzo charakterystyczną szkieletową konstrukcję monolityczną wypełnioną cegłą. Ten monolityczny szkielet jest czytelny z zewnątrz i stanowi główny element artykulacji i dekoracji wszystkich elewacji. Stropy są wykonane z żelbetu, podobnie posadzki oraz schody wewnętrzne. Dach jest płaski, żelbetowy, kryty papą. Zadaszenie ramp wyładowczych zostało wykonane ze szkła zbrojonego, a wypełnienie otworów okiennych wykonano ze szkła w stali.

Elewacje są osiowosymetryczne. Dłuższe elewacje: północna i południowa ukształtowane są analogicznie, wyraźna artykulacja pozioma dzięki wyeksponowanym elementom konstrukcji, zadaszonym rampom i gzymsowi wieńczącemu. Akcenty pionowe to trzy pasy okien na całej wysokości budynku. Siedem osi otworów okiennych zgrupowanych jest w centralnej części, natomiast po trzy osie zgrupowano z obu stron w czwartych przęsłach (od naroży budynku).
Piony okien doświetlają klatki schodowe. W elewacji południowej te pasy okien zostały ryzalitowo wysunięte przed lico i dodatkowo zwieńczone przeszklonymi szczytami w formie belwederów. Elewacja wschodnia i zachodnia rozwiązane są identycznie – siedmioosiowe, z przeszklonym przęsłem środkowym. We wszystkich elewacjach otwory okienne zajmują górną trzecią część konstrukcyjnego szkieletu każdego poziomu budynku. Dolną dwie trzecie wypełnia cegła. W budynku znajduje się dziewięć wind.

Oprac. Dorota Hryszkiewicz-Kahlau, OT NID w Gdańsku, 03.11.2014 r.
Bibliografia: Sołtysik M.J., Gdynia miasto dwudziestolecia międzywojennego, urbanistyka i architektura, Warszawa 1993; Sołtysik M.J., Modernistyczna Gdynia – dziedzictwo lat międzywojennych, [w:] Renowacje i zabytki 2010, nr 4 (36), s.60-73; Karta ewidencyjna zabytków architektury i budownictwa Magazyn długoterminowy „H”, Gdynia, Ewa Stieler, 1988; http://pl.wikipedia.org/wiki/Zabytki_Gdyni; http://gdynia.fotopolska.eu/Gdynia/b62481,Magazyn_dlugoterminowy

Utwór udostępniony na podstawie  LICENCJI PUBLICZNEJ CREATIVE COMMONS (“CCPL”). Źródło: https://zabytek.pl/pl/obiekty/gdynia-magazyn-dlugoterminowy-h

Dworzec Morski – Muzeum Emigracji

Dworzec Morski w Gdyni znajduje się przy Nabrzeżu Francuskim gdyńskiego portu przy placu Witolda Gombrowicza, w pobliżu kapitanatu portu Gdynia i Pomnika Ludziom Morza

Dworzec Morski zaprojektował w 1932 r. katowicki oddział berlińskiej spółki Dyckerhoff & Widmann. Prace budowlane prowadziła firma Skąpski, Wolski, Wiśniewski. Obiekt został oddany do użytku w dniu 8 grudnia 1933 roku. Uroczystego poświęcenia portu i dworca morskiego dokonał bp Okoniewski. Obecni byli na otwarciu: m.in. minister przemysłu i handlu Ferdynand Zarzycki, ministrowie: Józef Beck, Emil Kaliński, Bronisław Nakoniecznikow-Klukowski, Władysław Marian Zawadzki, Kazimierz Papée oraz generał Gustaw Orlicz-Dreszer. Dworzec był bazą dla pasażerskiej floty transatlantyckiej “G-A-L obsługującej linie nowojorską i południowoamerykańską.

Obiekt miał powierzchnię 2,5 tys. m² i wyposażony był we wszelkie urządzenia potrzebne do przyjmowania i odprawy pasażerów, posiadał bocznicę kolejową z torami znajdującymi się po obu stronach budynku przeznaczoną dla ruchu emigranckiego oraz magazyn tranzytowy.

Hala główna budynku zwana Halą Pasażerską (usytuowana od zachodniej strony) jest trzykondygnacyjna, pierwotnie była przykryta czworokątną cienkościenną kopułą żelbetową „Zeiss-Dywidag” zwieńczoną ostrosłupowym świetlikiem. Dworcowa hala mieściła kasy biletowe, informację, pocztę, przechowalnię bagażu, restauracje, poczekalnie oraz gabinety lekarskie. Od wschodu przylega do hali magazyn tranzytowy – obiekt dwukondygnacyjny o żelbetowej konstrukcji ramowej. Górna kondygnacja przekryta dziesięcioprzęsłowym dachem łukowym – pierwotnie pełniła funkcję holu, dolna stanowiła przechowalnię bagażu. Elewacja frontowa (zachodnia) hali dworcowej posiada bezokienne szerokie naroża, które obejmują wertykalnie dwie górne, przeszklone kondygnacje. Elewacje północna i południowa pierwotnie były identyczne, zakomponowane horyzontalnie w formie trzech pasów wąskich okien, z przyziemiem odciętym od wyższych partii dachem nad rampami. W narożach zachodnich dominowały wertykalne, wychodzące ponad dach płytkie wykusze z masztami.

W okresie międzywojennym w gmachu dworca odbywały się niedzielne nabożeństwa dla pracowników portu i GUM w Gdyni oraz bale sylwestrowe. W czasie II wojny światowej dworzec został przystosowany do funkcji biurowych. Po zajęciu Gdyni z elewacji frontowej dworca usunięto polskie symbole: płaskorzeźby orłów i pamiątkowe tablice. 9. października 1943 r., w trakcie alianckich bombardowań portu, została zniszczona część hali pasażerskiej – północno-zachodni narożnik i ściana od strony Nabrzeża Francuskiego. Po uszkodzeniach budynku powstałych podczas II wojny światowej nie odbudowano narożnika południowo-zachodniego. Dokonano jedynie prowizorycznych napraw, bowiem z powodu zniszczenia fundamentów w części budowli niemożliwe okazało się posadowienie żelbetowych elementów konstrukcji w pierwotnym kształcie i odtworzenie pierwotnej bryły budynku. Po wojnie w gmachu mieścił się m.in. Kapitanat Portu oraz urząd pocztowo-telegraficzny. W tym czasie Dworzec Morski stał się nie pełnił swojej podstawowej funkcji ze względu na sytuację polityczną.

Ruch pasażerski wznowiony został w drugiej połowie lat 50. XX w. W latach 70. XX w. w gmachu, obok obiektów służących do obsługi pasażerów, mieścił się Wydział Usług Żeglugowych Zarządu Portu Gdynia, Urząd Celny, Urząd Pocztowo-Telekomunikacyjny Gdynia 18, Biuro Portowe Morskiej Agencji w Gdyni, biuro firmy C. Hartwig oraz ekspedycja PKP.

Od wstrzymania liniowej żeglugi transatlantyckiej przez polskich armatorów w 1987 r. Dworzec Morski przestał pełnić swą pierwotną rolę i stał się biurowcem dla firm i instytucji portowych, a w części Magazynu Tranzytowego – magazynem.

W 2005 roku został zrealizowany projekt SEBTrans-Link, służący m.in. przygotowaniu koncepcji rewitalizacji Dworca Morskiego. Zawijające coraz częściej do Gdyni statki wycieczkowce wykorzystują obecnie Nabrzeża Holenderskie oraz Francuskie (zlokalizowane po obu stronach Dworca Morskiego) jako miejsce postoju w porcie. Od czerwca 2009 r. w budynku znajdowało się biuro odpraw serwisu promowego do Helsinek oraz Travemünde armatora Finnlines.

W maju 2013 r. rozpoczęto remont i adaptację obiektu na potrzeby Muzeum Emigracji, na frontową elewację wróciły płaskorzeźby orłów. Jednocześnie zmianie uległa elewacja południowo-zachodnia – dotychczasową konstrukcję zastąpiła szklana tafla. Wzniesiono także stalową konstrukcję oryginalnego punktu widokowego – przeszklonego tunelu wychodzącego z Magazynu Tranzytowego.

Oprac. Dorota Hryszkiewicz-Kahlau, OT NID w Gdańsku, 06.11.2014 r.

Literatura: Gosk A., Muzeum Emigracji [w:] Renowacje i zabytki 2010, nr 4 (36); Sołtysik M.J., Gdynia miasto dwudziestolecia międzywojennego, urbanistyka i architektura, Warszawa 1993; Sołtysik M.J., Modernistyczna Gdynia – dziedzictwo lat międzywojennych, [w:] Renowacje i zabytki 2010, nr 4 (36); Karta ewidencyjna zabytków architektury i budownictwa Dworzec Morski, Gdynia, Ewa Stieler, 1988; http://pl.wikipedia.org/wiki/Dworzec_Morski_w_Gdyni, http://muzeumemigracji.pl/dworzec-morski/

Utwór udostępniony na podstawie  LICENCJI PUBLICZNEJ CREATIVE COMMONS (“CCPL”). Źródło: https://zabytek.pl/pl/obiekty/gdynia-dworzec-morski

Dom Marynarza Szwedzkiego

Budynek użyteczności publicznej z lat 30. XX w., wybudowany przy ul. Jana z Kolna. Stanowi  przykład architektury tzw. wolnego funkcjonalizmu – zachowując zasadę plastyki strukturalnej rozczłonkowano bryłę i wyeksponowano walory plastyczne materiałów naturalnych (kamień i cegła)

Dom Marynarza Szwedzkiego mieścił hotel i konsulat szwedzki z salą zebrań, w której urządzono kaplicę. Budynek projektu (z 1935 r.) Stanisława Płoskiego oddano do użytku w połowie 1936 r. Był zlokalizowany w budynku znajdującym się wówczas na skraju śródmieścia, w zasadzie na granicy pomiędzy portem a miastem na narożnej działce. Bryła dwuczłonowa, asymetryczna, na rzucie litery L z podkreślonym narożnikiem, w którym umieszczono wejście do budynku. Artykulacja bryły jest ściśle związana z funkcją: część wschodnia – skrzydło hotelowe jest niższa, rozwiązana typowo i bez dekoracji, natomiast część północna jest reprezentacyjna – wyższe skrzydło – mieściło konsulat i ważniejsze pomieszczenia hotelowe. Elewacje budynku są asymetryczne i odmiennie komponowane. Skrzydło niższe (hotelowe) było tynkowane gładko, bez dekoracji, natomiast wyższe skrzydło konsulatu wyłożono płytami kamiennymi – przyziemie oraz narożne podcienie wejściowe. Piętro licowane jest cegłą, a wyraźnie zarysowany gzyms biegnie tuż nad oknami parteru. Lizeny na piętrze tworzące oprawę okien doświetlających kaplicę, nawiązują fakturą do lica przyziemia.

Oprac. Dorota Hryszkiewicz-Kahlau, OT NID w Gdańsku, 08.10.2014 r.

Literatura: Sołtysik M.J., Gdynia miasto dwudziestolecia międzywojennego, urbanistyka i architektura, Warszawa 1993; Sołtysik M.J., Na styku dwóch epok. Architektura gdyńskich kamienic okresu międzywojennego, Gdynia 2003, s. 329-333; Sołtysik M.J., Modernistyczna Gdynia – dziedzictwo lat międzywojennych, [w:] Renowacje i zabytki 2010, nr 4 (36), s.60-73; http://pl.wikipedia.org/wiki/Architektura_Gdyni; http://pl.wikipedia.org/wiki/Dom_Marynarza_Szwedzkiego; http://modernizmgdyni.pl/?p=793

Utwór udostępniony na podstawie  LICENCJI PUBLICZNEJ CREATIVE COMMONS (“CCPL”). Źródło: https://zabytek.pl/pl/obiekty/gdynia-dom-marynarza-szwedzkiego

Chłodnia

W dniu 11 czerwca 1929 r. Ministerstwo Przemysłu i Handlu, Departament Morski, Wydział Portowy wydał zgodę na budowę chłodni portowej usytuowanej przy ulicy Polskiej

Budynek powstał według projektu belgijskiej firmy Ateliers B. Lebrun, Societe Anonyme, Nimy. Prace prowadził inż. Rostkowski z Towarzystwa Robót Inżynierskich, S-ka Akcyjna w Poznaniu. Chłodnia portowa zbudowana w dwóch etapach: w latach 1929-1930 wzniesiono obiekt trójkondygnacyjny (poświęcony przez biskupa Okoniewskiego 13.07.1930 r.) został w latach 1932-1934 podwyższony o kolejne trzy kondygnacje. Budowla ta po rozbudowie stała się najnowocześniejszą i jedną z największych chłodni na świecie. Przed rozbudową miała powierzchnię chłodniczą 10 000 m², mieściła 700 wagonów artykułów żywnościowych, była czwartym pod względem wielkości obiektem tego typu w Europie. Po rozbudowie powierzchnia wynosiła 15 695 m², mieściła 1100 wagonów.

Nie posiada już pierwotnego parku maszynowego oraz instalacji chłodniczej, ale nadal pełni swoją funkcję.

Chłodnia zlokalizowana jest na krańcu zachodnim nabrzeża Polskiego, na wydzielonej działce. Bryła sześciokondygnacyjnego budynku jest zwarta, nierozczłonkowana, założona na rzucie prostokątnym. Od zachodu do budynku przylega dwukondygnacyjny obiekt założony na planie litery C – pełni on funkcje techniczno-administracyjne przy chłodni. Skrzydła tego budynku tworzą dziedziniec wewnętrzny domknięty od zachodu dwoma parterowymi kubicznymi portierniami i łączącą je bramą. Obiekt posadowiony na palach Raymonda (5,5-11 m długości). Konstrukcja chłodni jest żelbetowa, ściany zewnętrzna i wewnętrzne są murowanie z cegieł, dachy płaskie, kryte papą. Elewacje ceglane podzielone są tynkowymi pilastrami odpowiadającymi rozstawem elementom konstrukcji żelbetowej ukrytej we wnętrzu. W poziomie podzielona jest gzymsem kordonowym na wysokości czwartej kondygnacji opasującym budynek. Korpus budynku chłodni nie posiada otworów okiennych. Elewacja północna posiada 4 stalowe balkony wyładowcze. W środkowej części elewacji zachodniej i wschodniej znajdują się blendy z dekoracją ceglaną. Pierwotnie do wnętrza chłodni prowadziły dwie bocznice kolejowe, obecnie widoczna jest tylko południowa.

Budynek administracyjno-techniczny ma elewacje północną dziewięcioosiową, z wejściem (obecnie brama stalowa), podzielona jest ona w pionie trzema pilastrami ceglanymi. Elewacja zachodnia zakończona jest attyką ceglaną, wejście umieszczone w płytkiej wnęce na środkowej osi flankowane jest dwoma pilastrami. Północna oś tej elewacji ma na osi pas otworów okiennych, a południowa jest bezokienna.

Elewacja południowa jest ośmioosiowa, posiada dwa wejścia w płytkich wnękach. Skrzydło wschodnie, przylegające zapleczem do chłodni jest siedmioosiowe i posiada wejście w narożu północnym. Skrzydło południowe – w przyziemi i na kondygnacji drugiej ma podziały pionowe otworami okiennymi i masywnymi pilastrami. Od południa na pilastrach oparty został zaokrąglony balkon. Część wschodnią skrzydła zajmowały maszynownia i skraplacz, zachodnią-biura.

Oprac. Dorota Hryszkiewicz-Kahlau, OT NID w Gdańsku, 31.10.2014 r.

Literatura:  Sołtysik M.J., Gdynia miasto dwudziestolecia międzywojennego, urbanistyka i architektura, Warszawa 1993; Sołtysik M.J., Modernistyczna Gdynia – dziedzictwo lat międzywojennych, [w:] Renowacje i zabytki 2010, nr 4 (36), s.60-73; Karta ewidencyjna zabytków architektury i budownictwa Chłodnia, Gdynia, Ewa Stieler, 1988; Chłodnia i składy portowe w Gdyni, [w:] Tygodnik Mleczarski, nr 29, 16.07.1930, Poznań; http://gdynia.fotopolska.eu/Gdynia/b65927, Chlodnia_Igloport.html

Utwór udostępniony na podstawie  LICENCJI PUBLICZNEJ CREATIVE COMMONS (“CCPL”). https://zabytek.pl/pl/obiekty/gdynia-elewator-zbozowy