Gdynia. Plan portu

Plan obejmuje obszar portu z najbliższą okolicą

Numerami zaznaczono ważniejsze urzędy, firmy i magazyny, ich opis umieszczono po prawej stronie. Na końcu legendy zamieszczono spis nabrzeży, które oznaczono literami. Niebieską akwarelą podkolorowano akweny wodne, czerwoną – zabudowę w porcie.
W zbiorach Muzeum znajduje się drugi prawie taki sam plan, z różnicą zastosowania innej kolorystyki przy oznaczeniu magazynów i dźwigów. W wejściu do portu zaznaczono wrak.
W prawym dolnym rogu widnieje podpis i data: WSz. 19-I-47. Plan jest częścią zszywki trzech planów: Gdynia. Plan portu, skala 1:20 000; Gdańsk. Plan portu, skala 1:20 000;
Szczecin. Plan Portu, skala 1:25 OOO, z mapką poboczną. Plan sytuacyjny, skala 1:500 000.
Na planach portu Gdańska i Szczecina widnieje informacja o wykonawcy: Główny Urząd Morski, Wydział Techniczny Gdańsk, sygn. MMGIHMl//1951/1-3.

[Ok. 1947]. Skala 1 :2000. Światłokopia kolorowana, 18,5 x 26,5 cm.

Plan miasta Gdyni

Plan obejmuje obszar od ul. Niepołomickiej na Oksywiu do ul. Augustowskiej w Orłowie

Teren na zachodzie przedłużono umieszczając z lewej strony planu mapkę z dalszym ciągiem Chyloni i Cisowej. Port przedstawiono w kształcie przedwojennym, zniekształcając dodatkowo obraz mola Południowego poprzez znaczne wydłużenie jego nabrzeży. Na obszarze portu zaznaczono nazwy basenów, niektórych nabrzeży, ulic, uproszczoną sieć układu kolejowego.
Nie przedstawiono zabudowy z wyjątkiem budynku Dworca Morskiego. W mieście zaznaczono kolej oraz ważniejsze instytucje użyteczności publicznej wyróżniając je sygnaturami liczbowymi.
Podano nazwy dzielnic oraz ulic w mieście. Wyróżniono obszary zalesione. Na odwrocie
zamieszczono alfabetyczny spis ulic z podaniem ich położenia w siatce pól literowo-cyfrowych oraz wykaz ważniejszych instytucji.

M. Kuźniak, Gdańsk, Drukarnia „Czytelnik”, Gdynia 1946. Skala [ok. I: 12 500], podziałka. Druk czarno-biały, 42,5 x 24,5 cm.

Gdynia. Plan portu

Plan swym zasięgiem obejmuje obszar portu z najbliższą okolicą

Na planie zaznaczono granice administracyjne portu handlowego oraz granice Strefy Wolnocłowej. Podano nazwy basenów, nabrzeży, falochronów, ulic. Na planie zróżnicowano oznaczenie dźwigów istniejących oraz nieistniejących dźwigów przedwojennych. Naniesiono głębokości akwenów wodnych. Kolorem łososiowym zaznaczono sieć drogową, niebieskim – wodę, czerwonym – zabudowę. Szeregowi obiektów przypisano sygnatury liczbowe, których wyjaśnienie umieszczono w legendzie po lewej stronie planu. W objaśnieniach podano stare i nowe nazwy niektórych firm. Obok legendy zamieszczono opis portu na podstawie Rocznika Statystycznego na rok I 939. U góry, po lewej stronie umieszczono tytuł i skalę, u dołu pośrodku informacje o wykonawcy i datę. Na planie Wejście Główne do portu pokazano jako czynne, choć w rzeczywistości było zablokowane przez wrak pancernika Gneisenau. Nie wyznaczono otwartego Wejścia Północnego widocznego na planie poprzednim.

Główny Urząd Morski, Drukarnia Św. Wojciecha w Poznaniu 1945. Skala 1: 10 000. Druk barwny, 41 x 64 cm.

Plany „Trójmiasta” Gdańsk Sopot Gdynia

Plan Gdyni obejmuje obszar miasta od ul. Żarnowieckiej na Pogórzu do ul. Kaczewskiej w Redłowie

Z lewej strony planu, u dołu zamieszczono przedłużenie dzielnicy Cisowa w kierunku zachodnim. Zgodnie z obowiązującymi w tych czasach zasadami tajemnicy wojskowej port przedstawiono w sposób bardzo uproszczony, bez terenów na wschodzie, bez zabudowy, bez sieci połączeń kolejowych. Na obszarze portu podano numery basenów i nazwy ulic. Na terenie miasta podano nazwy dzielnic, ulic, placów, zaznaczono linie kolejowe z przystankami oraz linie autobusowe i trolejbusowe z ich numerami. Naniesiono granice administracyjne miasta. Kilkanaście obiektów oznaczono cyframi, ich objaśnienie umieszczono w prawym, górnym rogu. Tytuł umieszczono na dole po prawej stronie. Plan podzielony na pola literowo-cyfrowe.

Przewodnik ma 87 stron, zawiera wykaz i opis ważniejszych obiektów krajoznawczych Gdańska, Sopotu, Oliwy, Gdyni. Spis ulic Gdańska, Sopotu, Gdyni. Ogłoszenia. Plany w opasce – 5 tablic: Tabl. I Gdynia, Tabl. II Sopot Gdynia Orłowo Mały Kack, Tabl. III Gdańsk -Wrzeszcz Oliwa, Tabl. IV Gdańsk Nowy Port, Tabl. V Gdańsk Śródmieście.

[Wydawca] Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze Oddzał „Trójmiasto”, Wojskowa Drukarnia w Gdyni 1957. Druk barwny. Wymiary przewodnika 15 x 11 cm, wym. planu 40 x 30 cm.

Port w Gdyni

Plan powtarza układ przestrzenny portu przedstawiony na planie poprzednim

Linią przerywaną zaznaczono projektowane przedłużenie Pirsu Pasażerskiego w porcie zewnętrznym i dwa projektowane baseny w porcie wewnętrznym. Podano nazwy basenów i pirsów. Zaznaczono zabudowę oraz urządzenia portowe. Szereg obiektów oznaczono cyframi a ich objaśnienie umieszczono z lewej strony planu. U góry pośrodku widoczny tytuł, nazwisko projektanta, skala. Data i sygnatura rysownika znajdują się w prawym dolnym rogu.
Budowę i zagospodarowanie portu pokazano na wyrost. Na planie zaznaczono obiekty, które w 1931 r. nie były wybudowane, np.: pod numerem 19 zaznaczono Dworzec Pasażerski, pod numerem 29 Magazyn Śledziowy.

Proj. inż. Tadeusz Wenda, rys. Leon Wilbik
3.11.1931
Skala 1:15 000, podziałka liniowa. Światłokopia, 29 x 38 cm

Port w Gdyni

Plan swym zasięgiem obejmuje obszar portu z najbliższą okolicą do ul. Wysockiego w Śródmieściu i kolonii robotniczej na Grabówku

W porcie zewnętrznym są widoczne baseny: Jachtowy, Prezydenta, Południowy, Węglowy oraz osłaniający je wspólny falochron z jednym wejściem do portu. W porcie wewnętrznym jako zrealizowane pokazano Basen im. Marszałka Piłsudskiego, [II, III i IV basen wewnętrzny oraz Kanał Przemysłowy. Na planie podano wymiary nabrzeży, głębokości akwenów wodnych, nazwy basenów, pirsów, nabrzeży. Zaznaczono zabudowę magazynów, przedsiębiorstw, urzędów podając ich nazwy. Plan zawiera układ połączeń kolejowych
i drogowych. U dołu po lewej stronie umieszczono tytuł, skalę, nazwisko projektanta.
W prawym dolnym rogu arkusza znajduje się pieczęć urzędowa, sygnatura rysownika i data. Z lewej strony planu zamieszczono mapę poboczną: Mapa Wybrzeża Polskiego. Na planie kredką niebieską naniesiono granice portu handlowego. Kredką różową wyrysowano propozycję nowego układu basenów w porcie wewnętrznym. Stan budowy portu przedstawiono na wyrost.
W rzeczywistości południowa częk portu zewnętrznego sięgała wówczas do oddanego do użytku nabrzeża Wilsonowskiego i części nabrzeża Prezydenta. W porcie wewnętrznym w tym okresie trwała budowa drugiego basenu.

Proj. inż. Tadeusz Wenda, rys. Leon Wilbik, 9.03.1931
Skala 1 :5000, podziałka liniowa. Światłokopia, 78 x 116 cm

P 29, 30 S27 Gdynia

Mapa topograficzna obejmuje obszar między Rozewiem na północy, Witominem i Chwarznem na południu, a Półwyspem Helskim

Przedstawia topografię terenu, drogi różnej klasy, sieć kolejową, lasy, tereny podmokle, torfowiska, osiedla. Przedstawiony port wewnętrzny odpowiada rzeczywistemu etapowi budowy, pokazuje ukończony Basen im. Marszałka Piłsudskiego, część Basenu im. Ministra Kwiatkowskiego, oraz wybagrowania dalszych akwenów. W porcie zewnętrznym jako zrealizowane pokazano Molo Południowe, którego w tym czasie jeszcze nie zaczęto budować. Na marginesie górnym zamieszczono nazwę arkusza, na dolnym: skalę, informacje o wykonawcy, szkic położenia arkusza na mapie 1:300 000, szkic sytuacyjny podziału administracyjnego, informacje o źródłach opracowania, wzór warstwic z mapy 1:25 000 U dołu mapy pieczątka: Jerzy A. Zimny / art. plast. konserwator.

Wojskowy Instytut Geograficzny, opracowano na podstawie mapy WI.G. w skali 1:25 000 z 1926 r., uzupełnionej o opracowania w latach 1930-1931. Warszawa, 1931. Skala: 1: 1 00 000. Druk barwny, 54,5 x 43 cm.

Gdynia Port Hafen

Plan obejmuje port gdyński z Oksywiem oraz północną część miasta z Kamienną Górą

Na planie podano nazwy basenów, nabrzeży, pirsów. Linią przerywaną zaznaczono budowle projektowane. Podano głębokości akwenów wodnych. Zaznaczono budynki prywatne i publiczne podając ich nazwę, bądź użytkownika.

W lewym, dolnym narożniku zamieszczono mapę poboczną Zatoki Gdańskiej. Wzdłuż prawej krawędzi planu w ramce umieszczono tytuł, skalę, legendę oraz spis ważniejszych budowli oznaczonych na planie sygnaturami liczbowymi. Treść planu i legendy pokrywa się z planem o sygn. MMGIHMll/685, zasięg zbliżony, powiększony o węzeł kolejowy kolejowy na zachodzie.

[Ok. 1930]
Skala 1 : 1 000, podziałka liniowa. Druk barwny, język polski, angielski, niemiecki, francuski, 42 x 62 cm.

Plan portu w Gdyni

Plan obejmuje teren od Oksywia na północy do nienazwanego okrągłego placu na osi ul. Mickiewicza na Kamiennej Górze na południu

Linią przerywaną zaznaczono projektowaną rozbudowę portu. Jako inwestycje zrealizowane zaznaczono: basen Północny, basen im. Marsz. Piłsudskiego, nabrzeże Norweskie, nabrzeże Pilotowe, basen Węglowy, fragment nabrzeża Śląskiego, nabrzeże Angielskie z ostrogą rybacką, oraz fragment nabrzeża Wilsonowskiego, falochron.
Na planie podano: głębokości akwenów portowych, nośność dźwigów, miejsca zakotwiczenia, umiejscowienie latarni, dzwonów mgłowych. Zaznaczono punkty wysokościowe, metodą cieniowania przedstawiono rzeźbę terenu. Z lewej strony planu podano tytuł, legenda, oraz spis ważniejszych budowli oznaczonych na planie sygnatura cyfrowa w kolorze czarnym. Te same informacje w języku angielskim umieszczono z prawej strony. Na marginesach bocznych arkusza umieszczono alfabetyczny spis firm widocznych na planie (sygnatura cyfrowa w kolorze czerwonym). Margines górny i dolny wypełnia reklama Stoczni Gdańskiej z jej zdjęciami w narożnikach.
W objaśnieniach planu zamieszczono informacje: stan faktyczny z 1.04.1929, odnosi się ona do stanu zbudowanych nabrzeży. Na planie zaznaczono budynki powstałe w 1930 r. np.: Gdyńska Olejarnia S.A., Chłodnia (w budowie). Błędnie zaznaczono budynek Magistratu (spis ważniejszych budowli poz. 3) umiejscawiając go przy ul. Żwirki i Wigury.

Meissner & Christiansen, Księgarnia Nakładowa, Hamburg 1, Druck v. Jagdmann u.
Bohm. Hamburg 8

[Ok.1930]

Skala 1:10 000. Druk barwny, język polski, angielski, 64 x 69,5 cm

Gdynia. Plan miasta i portu

Plan obejmuje teren od Oksywia z widoczną osadą rybacką na północy do granicy z Redłowem na południu

Najdalej wysuniętym na zachód miejscem przedstawionym na planie jest zabudowa Obozu Emigracyjnego i kolonii robotniczej na Grabówku. Plan przedstawia port jako inwestycję zakończoną, nie rozróżniając stanu budowy zrealizowanej od projektowanej. Na planie zaznaczono układ połączeń kolejowych i drogowych, nazwy basenów, nabrzeży, pirsów oraz nazwy magazynów lub firm je użytkujących. Szereg obiektów w porcie i mieście oznaczono sygnaturami liczbowymi, tereny pod projektowaną zabudowę gmachów użyteczności publicznej oznaczono sygnaturami literowymi. Ich objaśnienia zamieszczono w legendzie z lewej strony planu, nad tytułem.
W prawym dolnym narożniku sygnatura wykonawcy, miejsce i data.

Rys. Witold Żmigrodzki

Gdynia, 1930. Druk barwny, 58 x 44 cm

Projekt portu gdyńskiego z 1929 r.

Plan bez tytułu. Treść opracowania obejmuje układ drogowy i kolejowy

Na planie zaznaczono projekt torów kolejowych prowadzących z mola Węglowego na falochron. Niebieską akwarelą zaznaczono wodę, zieloną – projektowane inwestycje np. Molo Południowe z przystanią, ciemnym fioletem (tuszem) – nabrzeża zrealizowane, jasnym fioletem – nabrzeża w budowie. Z lewej strony u dołu w postaci diagramów zamieszczono: Wykres kosztów budowy portu w kolejnych latach od 1921 r. do 1929 r. oraz Wykres robót czerpalnych w latach od 1925 do 1 lipca 1929. W lewym dolnym rogu sygnatura rysownika i data.

Rys. Leon Wilbik

Gdynia, 29.03.1929. Światłokopia kolorowana, 42 x I 09 cm.

Plan budynków i baraków na części terenu portowego w Gdyni

Plan z 1928 r. obejmujący teren wzdłuż obecnej ul. Chrzanowskiego z zaznaczonym budynkiem Urzędu Morskiego, Urzędu Celnego, barakami mieszkalno-biurowymi pracowników Konsorcjum Francusko-Polskiego

Na planie jest widoczna zabudowa przy drodze do portu: Urząd Pocztowy, wieża wodna (obecnie teren Portowej Straży Pożarnej). W prawym górnym narożniku arkusza umieszczono tytuł i skalę, w lewym dolnym rogu datę i sygnaturę wykonawcy.

Widoczny podpis TJ. [T Janicki] i data 15.09.1928.

Skala 1:1000, podziałka liniowa. Plan rękopiśmienny na kalce, 43,5 x 22 cm.

Projekt portu w Gdyni [4]

Projekt portu gdyńskiego na podkładzie sytuacyjno-wysokościowym

W porcie wewnętrznym zaplanowano budowę jedenastu basenów, w porcie zewnętrznym dwóch. Na projekt naniesiono odręcznie zmiany dotyczące kształtu i wielkości basenów w porcie wewnętrznym, nowe projektowane baseny portu zewnętrznego oraz dwie propozycje układu falochronu.
Wśród naniesionych zmian widoczne są inwestycje zrealizowane przez okupanta niemieckiego, np.: jedenaście pomostów i pirs w Basenie Prezydenta, ostrogi zwężające wejście wewnętrzne do Kanału Portowego.

Projekt inż. Tadeusz Wenda, rys. J. Łokuciej

12.02.1924

Skala 1 : 5000

Światłokopia, 72 x 95 cm

Literatura: Marzena Markowska, Port gdyński w zbiorach kartograficznych Muzeum Miasta Gdyni, Muzeum Miasta Gdyni 2012.

WUPROHYD Sp. z o.o.

Biuro Projektów WUPROHYD od ponad 30 lat świadczy usługi w zakresie: projektowania, nadzorów inwestorskich, ekspertyz, doradztwa, prac studialnych oraz wykonywania obiektów pod klucz ze specjalizacją budowli hydrotechnicznych

WUPROHYD specjalizuje się w projektowaniu nowych, remontach i przebudowie istniejących nabrzeży portowych łącznie ze zwiększeniem ich parametrów eksploatacyjnych, budowie portów jachtowych, regulacjach i umocnieniach brzegu morskiego, pracach studialnych.

Literatura: WURYD, http://www.wuprohyd.pl/o-firmie,2,pl.html

Turnia – zbiornikowiec portowy

Standardowy przybrzeżny zbiornikowiec armii amerykańskiej

Jednostka płaskodenna. Zakupiony we wrześniu 1945v r. przez Polską Misję Morską z demobilu amerykańskiego. Pływał w eksploatacji GAL-u, początkowo do portów zagranicznych. Następnie w kabotażu między polskimi portami i w służbie portowej jako pływająca stacja bunkrowa. W 1951 r. przejęty przez Polskie Linie Oceaniczne. W późniejszym okresie pełnił funkcję bunkrowca w zespole portów Szczecin – Świnoujście.

Turnia, poprzednio “Y-75”, zbiornikowiec zbudowany w 1944 r. w stoczni Odenbach Shipbuilding Corp., Rochester, Nowy York; 666 BRT, 312 NRT, 1016 DWT; Długość 56,0 m, szerokość 9,1 m, zanurzenie 3,4 m. Motorowiec, 2 silniki 4 cylindrowe, 700 KM, 2 śruby, 8 węzłów; 1 pokład, 12 zbiorników, 1 ładownia, 9 ludzi załogi

Literartura: Jerzy Miciński, Stefan Kolicki, Pod polską banderą, Wydawnictwo Morskie, Gdański 1962.

Rysy – zbiornikowiec portowy

Jednostka pomocnicza niemieckiej Kriegsmarine, zatopiona podczas wojny w porcie gdyńskim

Statek podniesiony został z dna basenu portowego w marcu 1945 r. Eksploatowany przez GAL 20 sierpnia 1948 r. Statek pływał w żegludze małej oraz w kabotażu między polskimi portami. W 1951 r. został przejęty przez PLO. Pełnił funkcję pływającej stacji bunkrowej. Początkowo eksploatowany przez spółdzielnię “Port Service”, a od maja 1960 r. przejęty przez to przedsiębiorstwo.

Rysy, pierwotnie “Blexen”, zbiornikowiec zbudowany w 1942 r. w Gutenhoffnungshütte, Oberhausen-Hamburg; 758 BRT, 380 NRT, 1050 DWT; dł. 61,1 m, szer. 8,7 m, zanurzenie 4,0 m; motorowiec, 1 silnik Sulzer 6 cylindrowy, 660 KM, 1 śruba, 8 węzłów, 1 pokład, 8 zbiorników, ok. 8 ludzi załogi.

Literartura: Jerzy Miciński, Stefan Kolicki, Pod polską banderą, Wydawnictwo Morskie, Gdański 1962.