Zbudowany na zamówienie “Żeglugi Polskiej” przez Stocznie Gdańską. Do portu gdyńskiego przybył w maju 1936 r.
Miał 274 BRT pojemności, 31,9 m długości, 8,2 m szerokości, 4,1 m głębokości kadłuba, ok. 3,4 m zanurzenia oraz trzycylindrową maszynę parową o mocy 750 KM, pozwalającą mu rozwijać 11 węzłów. Podobnie jak Tur i ursus miał przeciwlodowe wzmocnienia kadłuba, wyposażony był w sprzęt ratowniczy i pożarniczy. Wyposażony był w radiostację, a w skład każdej z dwu zmian załogi (zmiana składała się z ośmiu ludzi) wchodzili etatowy radiotelegrafista oraz nurek.
Pomiędzy 5 a 7 września “Tytan” razem z Ursusem” wykorzystywane były przy przeciąganiu i topieniu statków przeznaczonych do zablokowania wejść portowych. W nocy z 12 na 13 września holowniki opuściły miejsca postoju przy nabrzeżach Polskim i Pilotowym, przechodząc do basenu nr 1 Marynarki Wojennej. Gdzie zostały zatopione. W latach 1939-1945 jednostka funkcjonowała jako “Zoppot” (Sopot). Została zatopiona podczas amerykańsiego nalotu 19 grudnia 1944 r.
Źródło: Jerzy Miciński, Polskie statki somocnicze i specjalne 1920-1939, Wydawnictwo Morskie w Gdyni, Gdańsk 1967.