Atlas – holownik

Zakupiony przez “Żeglugę Polską” w lipcu 1935 r. w Holandii

Zbudowany w 1921 r. przez stocznie Maschine Fabriek & Scheepswerf van P. Smith N.V. w Rotterdamie. Miał 110 BRT pojemności, 24,3 m długości (między pionami), 5,8 m szerokości, 2,8 m głębokości kadłuba oraz trzycylindrową maszynę parową potrójnego rozprężania o mocy 400 KM.

W nocy z 12 na 13 września “Atlas” razem z “Tytanem” i “Ursusem” opuścił swoje miejsce postoju przy nabrzeżach Polskim i Pilotowym, przechodząc do basenu Marynarki Wojennej pod Oksywiem. Gdzie na rozkaz Komandora Ludwika Ciszewskiego, otworzono na nim (i pozostałych jednostkach) zawory denne i je zatopiono. Podniesiony i wyremontowany przez Niemców otrzymał “Atlas” nową nazwę “Putzig”(Puck).

“Atlas” powrócił do Polski 1 stycznia 1946 r. We wrześniu holowik wyruszył do Szczecina, w trakcie rejsu wskutek silnego sztormu zatonął. Ocalały jedynie dwie spośród trzynastu znajdujących się na “Atlasie” osób.

Literatura: Jerzy Miciński, Polskie statki Pomocnicze i specjalne 1920-1939, Wydawnictwo Morskie w Gdyni, Gdańsk 1967.

Galeria