RATUSZ: INFORMACJE RADY I PREZYDENTA GDYNI 23-29 listopada 2018 r. (Nr 1344 rok XXVII)

Dzień dobry,

W “Ratuszu” piszemy o Kampanii “Biała Wstążka”, która rusza 26 listopada. Zapraszamy też na piknik marynarski oraz oficjalne uroczystości z okazji 100-lecia utworzenia Marynarki Wojennej. Więcej pod linkiem https://www.gdynia.pl/numer-biezacy,2790/ratusz-nr-1344,531194

„GDYNIA – Z ŻELAZA, BETONU… 100 FOTOGRAFII GDYNI NA 100-LECIE ODZYSKANIA NIEPODLEGŁOŚCI”.

Z okazji 100-lecia odzyskania niepodległości Archiwum Państwowe w Gdańsku wydało album „Gdynia – z żelaza, betonu… 100 fotografii Gdyni na 100-lecie odzyskania niepodległości”. Książka została sfinansowana ze środków Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych oraz wsparciu Prezydenta Miasta Gdyni, Gdyńskiego Centrum Kultury oraz Stowarzyszenia Przyjaciół Archiwum Państwowego w Gdańsku.

Album jest dostępny w pracowniach naukowych APG (ul. Wałowa 5) oraz Oddziału w Gdyni
(ul. Handlowa 11).

Nakład przeznaczony do sprzedaży jest ograniczony, dlatego prosimy o składanie zamówień drogą mailową na adres: publikacja@gdansk.ap.gov.pl

Rusza przebudowa nabrzeża Słowackiego w Porcie Gdynia

Port Gdynia aktualności

Projekt pogłębienia kanału portowego wchodzi w fazę realizacji. Przebudowa nabrzeża słowackiego – to pierwszy i jednocześnie kluczowy element inwestycji, dzięki której Port w Gdyni będzie mógł obsługiwać jednostki głębokowodne.

W drodze postępowania przetargowego wyłoniona została firma STRABAG Sp. z o.o., z którą w dniu 22 listopada br. Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. podpisał umowę.

W imieniu Portu Gdynia dokument podpisali wiceprezesi ZMPG S.A.: Grzegorz Dyrmo oraz Piotr Nowak natomiast firmę STRABAG reprezentowali: dyrektorzy ds. technicznych i finansowych: Marcin Wróblewski oraz Janusz Semeniuk.

– „Do końca 2018 roku wyłonimy wykonawców na przebudowę kolejnych nabrzeży: Norweskiego i Włoskiego. Dzięki ich zabezpieczeniu, Port Gdynia zyska niezbędną infrastrukturę portową, która będzie podstawą do wykonania projektu pogłębienia kanału portowego do głębokości 16 m. Stworzy to możliwość obsługi znacznie większych jednostek – komentuje Grzegorz Dyrmo, wiceprezes ZMPG S.A.”

Inwestycja realizowana jest  w ramach POIiŚ 2014-2020, projektu o nazwie: „Pogłębianie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia – etapy I i III oraz przebudowa nabrzeży w Porcie Gdynia – etapy II i III”, nr 3.2-10.

Przebudowa Nabrzeża Słowackiego w Porcie Gdynia to przede wszystkim wykonanie na całej jego długości  wynoszącej 186m, nowej ściany nabrzeża w postaci zakotwionej palościanki. Podczas przebudowy nabrzeże Słowackie zostanie wyposażone w nowe, wyższej klasy urządzenia odbojowe oraz polery cumownicze. Zakresem podpisanej w dniu dzisiejszym umowy objęte są również roboty rozbiórkowe polegające m.in. na demontażu elementów wyposażenia, rozbiórce oczepu, nawierzchni oraz odtworzeniu ich w nowej linii przebiegu nabrzeża.

Termin realizacji przebudowy nabrzeża Słowackiego to 12 miesięcy od dnia przekazania terenu budowy. Natomiast koszt przebudowy nabrzeża Słowackiego to ponad 16,5 miliona złotych brutto.

Serce systemu GBAS-RTK już bije w Porcie Gdynia

Port Gdynia aktualności

Montaż całego systemu pomiarowego to kolejny krok w stronę pełnego wdrożenia najbezpieczniejszego mechanizmu naprowadzania statków na świecie. W ujęciu uniwersalności przeładowywanych towarów, Port Gdynia jest pierwszym w Europie portem z tego rodzaju systemem precyzyjnego wyznaczania pozycji statków z dokładnością do kilku cm.

Kolejnym etapem wdrożenia systemu będą uzgodnienia z Urzędem Morskim w Gdyni dotyczące instalacji modułu nadawczego na budynku kapitanatu w Gdyni oraz implementacja centralnego serwera sterującego.

– „Jesteśmy w stanie wyznaczać nowe trendy przede wszystkim w aspekcie prawa morskiego, do tej pory funkcjonujące zapisy nie przewidują rozwiązań nawigacyjnych, które zastosujemy w naszym porcie. Stworzymy również możliwość dalszych badań nad nowoczesnymi rozwiązaniami nawigacyjnymi przez ośrodki akademickie”- mówi Grzegorz Dyrmo- wiceprezes ZMPG S.A.

System wspomagać będzie pilotów w realizacji najtrudniejszych operacji manewrowych na największych jednostkach, które aktualnie zawijają do portu. Po dwóch latach od wdrożenia technologii Port Gdynia będzie mógł ubiegać się o certyfikat IMO.

System oprócz najwyższej technologii i gwarancji bezpieczeństwa wpływać będzie na optymalizację procesów załadunku i rozładunku poprzez możliwość automatyzacji tych czynności. Dzięki temu praca w porcie będzie jeszcze bardziej wydajna, a pracownicy mniej obciążeni. Z wdrożonej w Porcie Gdynia technologii korzystać będą mogli również geodeci. Po przeprowadzeniu procedury zgłoszenia stacji do Głównego Geodety Kraju, sygnał może zostać udostępniony również do pomiarów lądowych.

Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. uhonorowany statuetką Orła Pomorskiego

Port Gdynia aktualności
Port Gdynia aktualności

15 listopada br. w gdańskim Dworze Artusa został rozstrzygnięty plebiscyt ORZEŁ POMORSKI zorganizowany już po raz XV przez redakcję „Magazynu Pomorskiego”. Nad plebiscytem ORZEŁ POMORSKI, którego zadaniem jest wyłonienie osób i firm mających na swoim koncie szczególne osiągnięcia w biznesie, kulturze, nauce i działalności społecznej lub sporcie, honorowy patronat objął Marszałek Województwa Pomorskiego.

W tegorocznej edycji plebiscytu ORZEŁ POMORSKI wśród 10 wybitnych postaci i firm Pomorza, których spektakularne działania spotykają się z uznaniem społeczeństwa, znalazł się Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A.  Statuetkę ORZEŁ POMORSKI w imieniu Zarządu Portu odebrał Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A., natomiast uroczystą laudację wygłosiła Dorota Arciszewska-Mielewczyk, przewodniczącą Sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, posłanka na Sejm RP.

– To dobrze, że zostaliśmy jako Zarząd Portu docenieni i zauważeni. Po prostu pozytywnie oceniono i doceniono wielką pracę jaką wykonujemy, budując dzień po dniu nowe oblicze gdyńskiego portu- mówi Adam Meller, prezes zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.- Cieszymy się z przyznania statuetki ORZEŁ POMORSKI – nagrody świadczącej o docenianiu roli i znaczenia Portu Gdynia w województwie Pomorskim. Dzisiaj nadrzędnym celem działań Zarządu Portu jest długofalowy rozwój – przede wszystkim budowa Portu Zewnętrznego. Laury i nagrody to dobra rzecz, ale port żyje na co dzień swoimi problemami i planami. Jestem absolutnie przekonany, że będziemy kontynuować nasze portowe zadania. Port Gdynia będzie systematycznie unowocześniany i rozbudowywany.