Adamski Zygmunt Jan

Urodzony 29 października 1901 r. – zmarł 1 lutego 1979 r. Inżynier hydrotechnik, budowniczy portów w Gdyni i Wielkiej Wsi

Studiował inżynierię wodną na Politechnice Warszawskiej, którą ukończył w marcu 1929 roku, a w maju został zatrudniony przez inż. Tadeusza Wendę w Kierownictwie Budowy Portu Gdynia. Sprawował nadzór nad robotami hydrotechnicznymi w porcie gdyńskim. Przeprowadził badania modelowe portu gdyńskiego aby określić wielkość falowania wód. Brał m.in. udział w budowie basenów Prezydenta i Kwiatkowskiego. W 1934 r. objął kierownictwo Oddziału Administracji Wybrzeża w Wydziale IV Urzędu Morskiego. W latach 1936-1938 oddział przez niego kierowany realizował budowę portu we Władysławowie i wschodniej części portu Jastarnia. Był autorem i kierownikiem budowy pomostu spacerowego w Orłowie.

Po wkroczeniu Niemców został wysiedlony z Gdyni i w okresie okupacji przebywał w Generalnym Gubernatorstwie. Wrócił natychmiast po zakończeniu działań zbrojnych na Pomorzu. Powołany w 1945 r. na stanowisko naczelnika Wydziału Administracji Wybrzeża w Głównym Urzędzie Morskim w Gdańsku, przystąpił do usuwania zniszczeń w portach.
Pod koniec 1946 roku został dyrektorem Oddziałów Robot Morskich Społecznego Przedsiębiorstwa Budowlanego w Gdyni. Od lutego 1949 kierował oddziałem państwowego Przedsiębiorstwa Robót Inżynieryjno-Morskich w Gdańsku. Od września 1951 r. s naczelny inżynier Zjednoczenia Budownictwa Inżynieryjno-Morskiego, a od stycznia 1953 r. jako kierownik odcinka (zespołu budów). Kierował pracami w portach Gdyni, Gdańska, Darłowa, Kołobrzegu, Łeby i Ustki. W sierpniu 1969 roku przeszedł na emeryturę. Zmarł w Gdańsku w lutym 1979 roku. Został pochowany na gdańskim cmentarzu Srebrzysko.

W 1965 r. został członkiem Sekcji Budownictwa Morskiego Komitetu Inżynierii i Gospoda Polskiej Akademii Nauk. Był również członkiem Sekcji Budownictwa Morskiego i Portów Komitetu Badań Morza Polskiej Akademii Nauk.

Był wielokrotnie nagradzany wysokimi odznaczeniami państwowymi, m.in. Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski, Złotym i Srebrnym Krzyżem Zasługi.

Źródło: Ryszard Mielczarek, Budowa portu handlowego w Gdyni w latach 1924-1939, Gdańsk: Instytut Kaszubski w Gdańsku, 2001; Małgorzata Sokołowska, Wiesława Kwiatkowska: Gdyńskie cmentarze: O twórcach miasta, portu i floty, Gdynia: Oficyna Verbi Causa, 2003; Encyklopedia inżynierii morskiej, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2009.

Historia Portu Gdynia

Historia Portu Gdyńskiego
Historia Portu Gdyńskiego

Archiwalne zdjęcia Portu Gdyńskiego z Państwowego Archiwum Cyfrowego.

Okręty Marynarki Wojennej. Część 1

[ORP BŁYSKAWICA] Niszczyciel ORP BŁYSKAWICA w doku wykończeniowym

Okręty Marynarki Wojennej – galeria, zdjęcia z Narodowego Archiwum Cyfrowego.

Muzeum Marynarki Wojennej otwarte od 5 maja

Muzeum Marynarki Wojennej

W środę 5 maja Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni otwiera się dla swoich gości.

Zapraszamy od wtorku do niedzieli w godzinach od 10:00 do 18:00, ostatnie wejście o godzinie 17:15, we wtorki wejście bezpłatnie. ORP Błyskawica nadal zostaje niedostępny dla Gości. Szczegółowe informacje dotyczące zwiedzania znajdują się na stronie Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni: https://muzeummw.pl/cennik-i-godziny-otwarcia/

Zwiedzanie będzie odbywać się w pełnym reżimie sanitarnym, maseczki są obowiązkowe, dezynfekcja rąk, zachowanie dystansu.

Serdecznie zapraszamy.

Port Gdynia 1922-1972

Czesław Kleban. – Wydawnictwo Morskie, Gdańsk 1973

POLISH PORTS

Compiled by Janusz Mondalski, Polski Związek Maklerów Okrętowych = The Polish Shipbrokers Association, Gdynia 1948

Basen VIII – Kontenerowy

Rada Miasta Gdyni 26 września 2007 r. uchwaliła, iż basenowi portowemu nr VIII w Gdyni nadaje się nazwę – Basen Kontenerowy

Źródło: Uchwała nr XII/308/07 Rady Miasta Gdyni z 26 września 2007 r. w sprawie nadania nazwy basenowi portowemu oraz zmian nazw niektórych nabrzeży portowych w Gdyni

Zakres odpowiedzialności terytorialnej Kapitanatu Portu Gdynia

Źródło: Urząd Morski w Gdyni, umgdy.gov.pl/bezpieczenstwo-morskie/kapitanat-portu-gdynia/kotwicowiska-wysypisko/

Wysypisko Gdynia

Wprowadzone Zarządzeniem Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni Nr 20/74 z dnia 13.03.1974 r.

Wymiary: 1,75 x 1,0 Mm. Sondaż Nr 67/2004 z dnia 03.08.2004 r. Oddalone 4,4 Mm na ENE od wejścia głównego; 2,5 Mm na NE od pławy GD. Pozycja środka: = 54° 333 N; = 018° 425 E. Oznakowane pławą świetlną żółtą (w centrum Wysypiska): Fl.Y. 3s

Źródło: Urząd Morski w Gdyni, umgdy.gov.pl/bezpieczenstwo-morskie/kapitanat-portu-gdynia/kotwicowiska-wysypisko/

Kotwicowisko Nr 3 (dla zbiornikowców) – poza redą portu

Wymiary: 1,7 x 0,6 x 1,5 x 0,6 Mm. Sondaż Nr 75/2006 z dnia 12.06.2006 r. Najmniejsza głębokość 26,2 m w części NW kotwicowiska. Głębokości od 26,2 do 31,0 m.

Źródło: Urząd Morski w Gdyni, umgdy.gov.pl/bezpieczenstwo-morskie/kapitanat-portu-gdynia/kotwicowiska-wysypisko/

Kotwicowisko Nr 2

Wymiary: 1,7 x 0,9 x 0,6 Mm. Sondaż Nr 73/2003 z dnia 17.10.2003 r. Najmniejsza głębokość 13,3 m w części SW kotwicowiska. Głębokości od 13,3 do 25,5 m.

Źródło: Urząd Morski w Gdyni, umgdy.gov.pl/bezpieczenstwo-morskie/kapitanat-portu-gdynia/kotwicowiska-wysypisko/

Kotwicowisko Nr 1

Wymiary: 1,86 x 0,94 x 1,13 Mm. Sondaż Nr 94/2002 z dnia 17.10.2002 r. Najmniejsza głębokość 9,00 m w części SW kotwicowiska. Głębokości od 9,0 do 16,0 m.

Źródło: Urząd Morski w Gdyni, umgdy.gov.pl/bezpieczenstwo-morskie/kapitanat-portu-gdynia/kotwicowiska-wysypisko/

Kradzież cyny z dna basenu portowego

Nurek z Gdyni skradł cynk z ... dna morskiego. Takiej kradzieży jeszcze nie było // Dzień Dory. - 1938, nr 133, s. 1

Sąd Okręgowy w Gdyni rozpatrywał ostatnio sprawę znanego na tutejszym terenie nurka Sieji oskarżonego o kradzież bloku cynku, będącego własnością jednej z firm spedycyjnych a znajdującego się na dnie morza. Nurek Sieja zaangażowany do wydobycia bloku cynkowego oświadczył po przeprowadzeniu poszukiwań, że bloku nie znalazł, gdy tymczasem wydobył go i sprzedał. Wyrokiem sądu nurek Sieja skazany został na 7 miesięcy więzienia. 

Źródło: Nurek skradł cynk z … dna morskiego. Takiej kradzieży jeszcze nie było, “Dzień Dobry” 1938, nr 133.

Wywrócenie dźwigu portowego nr 2

W nocy z dnia 13 na 14 listopada 1930 r. został w Gdyni przewrócony przez huragan dźwig mostowy nr 2. Tak mocnego wichru, jak w tym dniu, nie było na Bałtyku przez wiele lat.
Siła jego osiągnęła maksymalny stopień 12, co powoduje ciśnienie na 1 m2 228 kg i wyżej. W ytrzymałość dźwigu była obliczona na ciśnienie 150 kg na 1 m2. Norma ta w okresie budowy dźwigu (1926.) była uważana za właściwą i dopiero częste w ostatnich latach wypadku runięcia dźwigów pod naporem wiatru (Szczecin., Hamburg, Rotterdam, Kopenhaga) zmusiły inżynierów do powiększenia norm odporności ponad 200 kg na 1 n r. Dodać jeszcze należy, że wywrócony dźwig gdyński zdążył już przez cztery
lata pracy prawie całkowicie zamortyzować się.

Źródło: “Pomorze i Gdynia” 1930, nr 22.

Zatonięcie statku Transport

Wieczorem 2 listopada 1937 r. w porcie gdyńskim miało miejsce zderzenie dwóch statków transportowych

Zbliżający się do nabrzeża Francuskiego statek „Puck” uderzył rufą w statek „Transport” miażdżąc i wgniatając burtę statku na głębokość 2 m. oraz rozbijając kotły. Statek zatonął w ciągu 8 minut, jednak załodze udało się dostać na brzeg. Sprawca katastrofy „Puck” z uszkodzoną rufą odpłynął do stoczni gdańskiej.

Literatura: Statek przecięty na pół, “Dzień Dobry” 1937, nr 305.