Akademicki Kurier Morski

Akademicki Kurier Morski 55
Akademicki Kurier Morski 55

Akademicki Kurier Morski : pismo pracowników i studentów Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni. – Gdynia : Wyższa Szkoła Morska, 1994 – .

Akademicki Kurier Morski 55
Akademicki Kurier Morski 55

Almanach Morski

Almanach Morski
Almanach Morski

Almanach Morski. Rocznik poświęcony sprawom morza i wybrzeża. – Gdynia : Wydawnictwo Kalendarza Morskiego, 1933-1934.

Almanach Morski
Almanach Morski

Flota Narodowa

Flota Narodowa 1
Flota Narodowa 1

Flota Narodowa : organ Komitetu Floty Narodowej / pod red. Radosława Krajewskiego i Stanisława Lech-Tomczaka. – Warszawa, 1928-1930
OD WYDAWNICTWA
Utworzenie Komitetu Floty Narodowej spotkało się z niezwykle żywym oddźwiękiem w całem społeczeństwie polskiem.  Niedawno istniejący (na mocy ustawy sejmowej z dn. 16.11 1927 r.) Komitet Floty Narodowej dzięki poparciu ze strony społeczeństwa i dzięki swej własnej żywotności w ci)wili obecnej już posiada 218 kół prowincjonalnych) i przeszło 50.000 członków.
Życie organizacyjne tak znacznej ilości kół, tak znacznego zastępu czynnych członków i powaga samej sprawy domagają się specjalnego łącznika w postaci czasopisma, któreby przynajmniej raz w mie¬siąc powiadamiało członków i opinję publiczną o życiu organizacyjnem Komitetu Floty Narodowej, o dokonanych przezeń czynnościach i o ewentualnych jego zamierzeniach na przyszłość.
Ten właśnie niezmiernie ważki powód, będący nieodzownym warunkiem jak naj bar dziej pomyślnego rozwoju instytucji, przyczynił się do zapoczątkowania naszego czasopisma pod nazwą „FLOTA NARODOWA”. „FLOTA NARODOWA”, jako organ na wpół urzędowej instytucji, będzie zamieszczała artykuły i odezwy, będące wyrazem polskiej polityki morskiej oraz wiadomości o polityce morskiej państw obcych.
„FLOTA NARODOWA” będzie informowała o działalności poszczególnych osób, grup i instytucyj, mających na celu rozbudowę polskiej marynarki handlowej.
„FLOTA NARODOWA” będzie zamieszczała wiadomości o budownictwie okrętów, stoczniach, dokach, o ruchu okrętowym w naszych portach, polskich linjach okrętowych i ich rentowności, o handlu morskim.
„FLOTA NARODOWA” nade wszystko jednak poświęci najwięcej miejsca sprawom organizacji i działalności kół i członków Komitetu Floty Narodowej.
„FLOTA NARODOWA” będzie się ukazywała jako czasopismo ilustrowane raz na miesiąc.
Flota Narodowa : organ Komitetu Floty Narodowej 1928, nr 1

Flota Narodowa 1
Flota Narodowa 1

Flota Polska

Flota Polska
Flota Polska

Flota Polska : czasopismo gospodarcze dla spraw żeglugi morskiej, powietrznej i kolonjalnych / pod red. Radosława Krajewskiego i Tomasza Lubomirskiego.

Flota Polska
Flota Polska

Przegląd Lokatorski

Przegląd Lokatorski 1
Przegląd Lokatorski 1

Przegląd Lokatorski : organ Związku Lokatorów w Gdyni / [red. Feliks Kaube]. – Gdynia : Feliks Kaube 1935 (Kraków : Drukarnia Literacka).
DO NASZYCH CZYTELNIKÓW
Sprawy czynszu i najmu, które od szereg lat coraz dotkliwiej interesują najszersze kręgi społeczeństwa, po największej części giną w powodzi różnorodnych dziedzin poruszanych na lamach codziennej prasy. Postanowiliśmy więc wyodrębnić najważniejsze zagadnienia mieszkaniowe w formę specjalnego organu poświęconego Gdyni, gdzie istnieją wyjątkowe warunki urbanistyczno-portowej miejscowość, ściśle związane z rozbudową i rozrostem głównej „bramy Polski” na szeroki świat.
Bolączka mieszkaniowa, dotyka dziś wszystkie warstwy społeczeństwa, z całkiem zrozumiałych powodów – chodzi o możliwy i przystępny dach nad głową – chodzi o utrzymanie całości interesów, w ramach normalne kalkulacji – chodzi o prawidłowe i mocne fundamenty rozbudowy Gdyni.
Kiedyś będzie musiała jednak nadejść ta chwila, że nie ustawy, dekrety i rozporządzenia, lecz właściwe ujęcie konieczności uznawania wspólnoty wzajemnych interesów i dostosowanie się do ogólnej koniunktury położenia gospodarczego, decydować będzie o warunkach najmu. Pismo nasze, nie ma na celu pogłębiania istniejących sprzeczności między właścicielami a najemcami ale przeciwnie, pragnie ułatwić nawiązanie bezpośredniego kontaktu miedzy stronami, które jednak ze swej strony muszą lojalnie i obiektywnie dążyć do wzajemnego porozumienia się, nie drogą stawiania nowych i wysokich „grobli” czynszowych, uciążliwych warunków, odbiegłych dlatego od dzisiejszych możliwości nie dążą pomijania najważniejszych motywów ekonomiczno-społecznych, ale własne przez liczenie się i wzgląd na ogólne położenie sfer zarobkujących, zdolności dochodowe i płatnicze, wreszcie sumienny obrachunek faktów wysuwanych przez potrzeby życia i ramy możliwości gospodarczych.
„Przegląd Lokatorski, będzie się starał wykazywać wszelkie niedociągnięcia i przekonywać rzeczowo zainteresowane sfery o nieracjonalności dzisiejszej skali czynszowe, która na wieli polach zabija nie tylko wszelki postęp kulturalny i cywilizacyjny ale tamuje samo życia
Wydawca i Redakcja

Przegląd Lokatorski 1
Przegląd Lokatorski 1

Polska Na Morzu: pismo Ligi Morskiej i Kolonjalnej. – 1936, nr 1

Polska Na Morzu
Polska Na Morzu

 

Polska Na Morzu
Polska Na Morzu

Bernatt Stanisław

Bernatt Stanisław

Bernatt Stanisław 1899-1979, doktor filozofii, w swojej młodości był dziennikarzem, przez kilka lat reprezentował  prasę poznańską w powstającej Gdyni.

Bernatt Stanisław
Bernatt Stanisław

Morze Jan

Jan Morze (1901-1978) / (TC) // Rocznik Gdyński. – Nr 4 (1983), s. 271-272. – Portr

Abraham Antoni

Abraham Antoni (1869-1923)
Opromieniony legendą: w 60 rocznicę śmierci Antoniego Abrahama / Tadeusz Bolduan // Rocznik Gdyński. – Nr 4 (1983), s. [21]-26

Za tych co na morzu … : morskie opowieści

Za tych co na morzu
Za tych co na morzu

Za tych co na morzu … : morskie opowieści / Stanisław Maria Szczepański. – Gdynia : Pomorska Oficyna Wydawniczo-Reklamowa PORTA MARE, 2009. – 160 s., [8] k. tabl. : il.

Kolejny zbiór pełnych humoru opowiadań napisanych przez I oficera – mechanika, z ponad 33-letnią praktyką morską, ze Świnoujścia, wiernie oddających specyfikę życia marynarskiego. Największym jej atutem jest autentyczny marynarski język.

Za tych co na morzu
Za tych co na morzu

Wspomnienia marynarskiego mundurka : opowieści morskie i śródlądowe

Wspomnienia marynarskiego mundurka

Wspomnienia marynarskiego mundurka : opowieści morskie i śródlądowe / Stanisław Maria Szczepański. – Gdynia : Porta Mare – Pomorska Oficyna Wydawniczo-Reklamowa, 2013. – 140 s. : il.

Stanisław Maria Szczepański na lamach niniejszej książki wprowadza Czytelników w niepowtarzalny klimat swojej szkoły, którą było Technikum Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu. Z ogromnego sentymentu za tymi cudnymi, szkolnymi latami powstała ta książka. Napisana została wprawdzie ręką Staszka Szczepańskiego, ale jej inicjatorem i – sądzę, że mogę tak powiedzieć – zbiorczym autorem, była wymieniona na str. 5 grupa kilkunastu jego kolegów, również absolwentów tej szkoły. To oni swoimi rozlicznymi działaniami, wspomnieniami, częstym przypominaniem ciekawszych wydarzeń z tego wspaniałego okresu, anegdotami o lubianych i nielubianych nauczycielach itp. zmusili Staszka do – jak sam pisze – rocznej podróży w przeszłość, którą sam też bardzo przeżył jako wielką niekłamaną przyjemność.
Niniejsza książka skierowana jest przede wszystkim do ogromnej rzeszy pozostałych absolwentów TŻŚ, które w latach 1950-2005 było liczącą się w Polsce kuźnią kadr marynarskich dla żeglugi śródlądowej i morskiej, a także dumą i chlubą Wrocławia – będącego w tamtym okresie prężnym ośrodkiem żeglugi śródlądowej w Polsce, siedzibą zjednoczenia, największego wtedy tego typu przedsiębiorstwa „Żeglugi na Odrze”, specjalistycznego ośrodka naukowo-badawczego, stoczni rzecznej itp. Ale nie tylko. Jest też doskonałym materiałem ilustrującym zmiany jakie zaszły w Polsce w szkolnictwie zawodowym, zwłaszcza kształcącym podstawową kadrę dla żeglugi śródlądowej i morskiej. Jest też przyczynkiem do dyskusji, czy w przypadku tego specjalistycznego szkolnictwa, kierunek tych zmian był słuszny. Dla piszącego te słowa jest rzeczą oczywistą, że gdyby dzisiaj Technikum Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu, z podobnym programem nauczania i kadrą dydaktyczną, nadal istniało, jego absolwenci nie musieli obawiać się, czy znajdą pracę. Wręcz przeciwnie, praktycznie każdą ich liczbę natychmiast wchłonąłby, zarówno rynek żeglugi śródlądowej w krajach Unii Europejskiej, jak i ogólnoświatowy rynek żeglugi morskiej. W tyglu marynarskich narodowości, jakie spotkać można na morzach świata, Polacy wyróżniają się dobrą znajomością fachu, inteligencją i dbałością o powierzone im mienie. Dlatego, mimo światowego kryzysu, szczególnie dokuczliwego dla transportu morskiego, najczęściej nie muszą obawiać się utraty pracy. Staszek i jego koledzy z technikum zatrudnieni na różnego rodzaju jednostkach pływających różnych armatorów w wielu krajach, praktycznie wszystkich kontynentów, są tego najlepszym dowodem. Trochę szczegółów o ich nietuzinkowym życiu, nie tylko zawodowym można dowiedzieć się również z niniejszej książki.

Wspomnienia marynarskiego mundurka