Sprzedawca kwiatów w lokalu “Feniks” uderzył fordanserkę Ludwikę Hołusównę butelką po głowie
“Kobiety nie bij nawet kwiatem” a tem bardziej butelką” // Gazeta Gdańska. – 1934, nr 179, s. 6
![Gazeta Gdańska](https://rocznikgdynski.pl/wp-content/uploads/2021/12/Gazeta-Gdanska-1934.08.11-nr-179-s.jpg)
“Kobiety nie bij nawet kwiatem” a tem bardziej butelką” // Gazeta Gdańska. – 1934, nr 179, s. 6
3 dni jechali do Palestyny a wylądowali – w Gdyni // Nowy Dziennik. -1936, nr 37, s. 12
Wroga niemiecka propaganda wobec funkcjonowania i budowy portu gdyńskiegio oraz jej przeciwdziałanie w świetle źródeł konsulatu generalnego RP w Berlinie / Jan Tymiński // Nautologia. – 2019, nr 156, s. 24-29.
Literatura: Ryszard Techman, Usługi cumownicze w porcie gdyńskim w okresie międzywojennym, “Nautologia” 2019, nr 156.
Zlodzenie Morza Bałtyckiego w latach 2000-2018 / Czesław Dyrcz // Nautologia. – 2019, nr 156, s. 11-16. -Il.,map.
Zamachy na młode dziewczęta. Agenci handlarzy żywym towarem grasują w Polsce // Wieczorna Gazeta Wileńska. – 1938, nr 295, s. 4
Wyłapanie szpiegów sowieckich w Gdyni // Ilustrowany Kuryer Codzienny. – 1930, nr 326, s. 11
Wsie rybackie na Półwyspie Helskim w świetle katastru fryderycjańskiego z 1773 roku / Andrzej Groth // Nautologia. – 2019, nr 156, s. 4-9. – Tab.
Zmiana na stanowisku dyrektora Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku / Daniel Duda // Nautologia. – 2019, nr 156, s. 1-3
Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni zaprasza na promocję książki Pana Piusa Kacprzaka 100. rocznica zwycięskiej Bitwy Warszawskiej Wojska Polskiego 1920 roku.
8 grudnia 2021 roku (środa) godzina 11:00 w sali audiowizualnej Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni, ul.Zawiszy Czarnego 1B. Wstęp wolny.
29-letni ekspedient Bronisława Kuena został osadzony w areszcie przez Policję gdyńską , ekspedienta firmy Wojnowski, oskarżonego o systematyczne kradzieże.
Znakomity thriller psychologiczny autorstwa króla gatunku. Wzięty pisarz, unieruchomiony z powodu wypadku, i jego nieprzewidywalna opiekunka. Co zajdzie między tą dwójką, dokąd doprowadzi relacja, na którą zostali skazani… Wciągająca opowieść o miłości, zbrodni i literaturze.
Informacje ze strony Teatru Miejskiego im. Witolda Gombrowicza w Gdyni
Manet, Caillebotte, Monet, Morisot, Cézanne, Sisley, Signac: pięćdziesiąt nieznanych arcydzieł impresjonizmu, nurtu, który zrewolucjonizował malarstwo. Jak świat postrzegali impresjoniści? W jaki sposób kształtowali technikę, barwę, światło, tworząc nową rzeczywistość? W jaki sposób ich sztuka z wyklętej stała się uwielbianą i podziwianą na całym świecie? W najnowszym filmie z cyklu Art Beats – Wielka Sztuka w Kinie przyglądamy się rewolucji artystycznej, jaką był ruch impresjonistyczny i podziwiamy ponad 50 dotąd niepokazywanych szerszej publiczności dzieł. „Sekretne dzieła impresjonistów” to porywająca kinowa podróż, zabierająca widza do intymnego świata impresjonistów i pozwalająca samodzielnie odkrywać najdrobniejsze detale pokazywanych obrazów.
Co to oznacza dla Gdyni? Czym przekonaliśmy ekspertów UNESCO, którzy przyznają prestiżowy tytuł? Jakie mamy filmowe plany? Na te pytania odpowiedzą uczestnicy konferencji prasowej: prezydent Wojciech Szczurek, naczelnik Wydziału Kultury Urzędu Miasta Gdyni Maja Wagner, dyrektor Gdyńskiego Centrum Filmowego i Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych Leszek Kopeć.
Konferencja odbędzie się w środę, 10 listopada 2021 roku, o godzinie 11.00 w Gdyńskim Centrum Filmowym w sali kinowej “Warszawa”.
Transmisja live będzie dostępna na kanale YouTube Miasta Gdyni oraz na stronie internetowej Gdynia.pl oraz FB Miasta Gdynia.
UNESCO przyznaje tytuł miasta kreatywnego w siedmiu dziedzinach: literatura, muzyka, film, sztuki wizualne, design, rzemiosło i sztuka ludowa oraz gastronomia. Obecnie Sieć Miast Kreatywnych UNESCO zrzesza 295 miast w 90 krajach.
Przyznany Gdyni tytuł Miasta Filmu ma charakter prestiżowy i dzięki rozpoznawalnej na całym świecie marce miasta kreatywnego gwarantuje wzrost znaczenia miasta na arenie międzynarodowej. Tytuł to także impuls do dalszego rozwoju lokalnej gospodarki kreatywnej i wsparcia go w procesie nawiązywania współpracy zagranicznej.
CICAE (Międzynarodowa Konfederacja Kin Artystycznych) od kilku lat organizuje Europejski Dzień Kina Artystycznego (European Arthouse Cinema Day), którego celem jest popularyzacja produkcji europejskiej w kinach. Tegoroczna edycja odbędzie się w niedzielę, 14 listopada 2021 roku. Kino Studyjne GCF zaprasza na specjalnie dobrany program filmowy.
W repertuarze:
Sala Warszawa
„Truflarze” – 18.40
„Bo we mnie jest seks” – 20.30
Sala Goplana
„Wszystko zostaje w rodzinie” – 18.15
„Aline. Głos miłości” – 20.20
Sala Morskie Oko
„Lingui” – 18.10
„Histora mojej żony” – 20.00
reż. Michael Dweck
Grecja, USA, Włochy 2020 / 84 minuty
Magiczny, czarujący, pełen ciepła i humoru film o ludziach, którzy znaleźli swój przepis na szczęście – od lat, w lasach włoskiego Piemontu, zbierają razem ze swoimi psami trufle i nie wyobrażają sobie, że mogliby robić cokolwiek innego. Wyprodukowany przez Lucę Guadagnino, reżysera „Tamtych dni, tamtych nocy” wyjątkowy dokument, który zachwycił widzów i krytyków na całym świecie.
Po obejrzeniu tego filmu będziecie chcieli rzucić wszystko i wyjechać do Włoch, aby w piemonckich górach zbierać trufle! Carlo, Enrico, Piero i Sergio mieszkają nieopodal Mediolanu, gdzie od lat razem ze swoimi ukochanymi psami szukają rzadkich i drogich trufli Alba. Ten niezwykły rarytas jest przedmiotem pożądania ludzi na całym świecie, którzy gotowi są zapłacić za niego niemal każdą cenę. Okazuje się jednak, że w niektórych miejscach nie wszystko jest na sprzedaż. Dla grupy uroczych włoskich staruszków trufle to nie żyła złota, a przepis na szczęście, które każdego dnia odnajdują na nowo na szlakach piemonckich lasów.
reż. Katarzyna Klimkiewicz
Polska 2021 / 104 minuty
Warszawa, lata 60. Przed ekranami czarno-białych odbiorników zasiadają miliony Polaków. I nagle ktoś przykuwa ich wzrok. To Kalina Jędrusik (Maria Dębska) – zjawiskowa aktorka i piosenkarka, która wnosi koloryt do bezbarwnej rzeczywistości. Kusi wdziękiem i seksapilem. Elektryzuje panów i oburza panie. Oto pierwsza seksbomba PRL-u, zwana polską Marilyn Monroe.
Kalina nie chce się wpisywać w ówczesny model kobiety. Żyje na własnych zasadach, co nie zawsze podoba się pruderyjnemu społeczeństwu i niektórym przedstawicielom władzy. Liczne skandale, życie w miłosnym trójkącie z mężem Stanisławem Dygatem (Leszek Lichota) i Luckiem (Krzysztof Zalewski), kontrowersyjne wypowiedzi i epatujące seksapilem stroje sprawiają, że Kalina zyskuje także miano naczelnej skandalistki PRL. A przecież największy skandal z jej udziałem dopiero się zacznie…
„Bo we mnie jest seks” to ważny fragment z życia Kaliny Jędrusik, o której śmiało można powiedzieć, że jest największą ikoną polskiej popkultury. To historia wzlotów i upadków jej zawrotnej kariery. Wydarzeniom z życia Jędrusik towarzyszy atmosfera szalonej zabawy środowiska ówczesnej śmietanki towarzyskiej.
Na ekranie zobaczymy także inne barwne postaci polskiej kultury: Kazimierza Kutza (Borys Szyc), Tadeusza Konwickiego (Paweł Tomaszewski) czy twórców Kabaretu Starszych Panów – Jeremiego Przyborę (Rafał Rutkowski) i Jerzego Wasowskiego (Dariusz Basiński).
reż. Daniele Luchetti
Włochy 2020 / 100 minut
Dlaczego spełniony mąż i ojciec dwójki dzieci postanawia nagle porzucić rodzinę i obojętnie patrzeć, jak jego przeszłość powoli rozpada się na kawałki? Co nim kieruje i czy tylko on jest odpowiedzialny za rodzinny kryzys?
Ekranizacja głośnej powieści cenionego włoskiego pisarza Domenico Starnone, która w Polsce została wydana pod tytułem „Sznurówki”. Autor książki jest także odpowiedzialny za scenariusz filmu. Za reżyserię odpowiada równie ceniony Włoch – Daniele Luchetti. W obsadzie znalazły się gwiazdy kina włoskiego: Alba Rohrwacher, Luigi LoCascio, Laura Morante, Silvio Orlando oraz Giovanna Mezzogiorno.
Neapol, początek lat osiemdziesiątych. Aldo i Vanda są małżeństwem z dwunastoletnim stażem. Rodzinną sielankę bohaterówgwałtownie przerywa niespodziewane wyznanie mężczyzny.
Prowadzący na co dzień popularną audycję radiową Aldo przyznaje się pewnego wieczoru do romansu. Gdy namiętna relacja z młodszą koleżanką z pracy zaczyna nabierać tempa, zszokowana Vanda na dobre traci grunt pod nogami. Kobieta nie tylko musi uporać się z własną traumą, ale też wytłumaczyć całą sytuację zdezorientowanym dzieciom. Nie widząc jakiejkolwiek inicjatywy ani żalu ze strony męża, decyduje się podjąć zdecydowane kroki…
Trzydzieści lat później Aldo i Vanda wciąż jednak są razem. Zgorzkniali, nieszczęśliwi, próbują odpowiedzieć sobie na pytanie, co trzyma ludzi przy sobie, kiedy miłość już dawno się skończyła.
reż. Valérie Lemercier
Francja, Kanada 2020 / 123 minuty
Quebec, lata 60. Sylvette i Anglomard witają na świecie swoje czternaste dziecko – Aline. W tej skromnej rodzinie, muzyka jest najważniejsza. Kiedy producent muzyczny Guy Claude odkrywa Aline i jej złoty głos, na myśl przychodzi mu tylko jeden pomysł – uczynić z niej najlepszą piosenkarkę na świecie. Dzięki wsparciu rodziny i doświadczeniu Guy’a Claude’a oraz rodzącej się między nimi miłości, Aline będzie podążać ku wyjątkowemu przeznaczeniu.
Film inspirowany życiem i karierą Céline Dion, który znalazł się w oficjalnej selekcji festiwalu w Cannes. W roli głównej dwukrotna laureatka Cezara Valérie Lemercier – zarazem reżyserka i autorka scenariusza.
W filmie można usłyszeć największe przeboje Céline Dion w znakomitym wykonaniu Victorii Sio.
reż. Mahamat-Saleh Haroun
Belgia, Francja, Niemcy 2021 / 87 minut
Kiedy praktykująca muzułmanka Amina dowiaduje się, że jej nastoletnia córka jest w ciąży i chce dokonać aborcji, staje w obliczu niemożliwego w kraju, w którym aborcja jest prawnie i moralnie potępiona.
reż. Ildikó Enyedi
Węgry, Francja, Włochy, Niemcy 2021 / 169 minut
Węgierska reżyserka Ildikó Enyedi, bohaterka nowohoryzontowej retrospektywy z 2018 roku, swój najnowszy film – potężną europejską koprodukcję i zarazem anglojęzyczny debiut – nazywa czułym pożegnaniem z patriarchatem. Zrealizowana z rozmachem ekranizacja powieści Milána Füsta jest więc kroniką upadku pewnego mężczyzny i świata wartości, który razem z nim powoli idzie na dno. Wilk morski, kapitan Jakob Störr, jest mistrzem podejmowania decyzji, planowania i bezbłędnego zarządzania okrętami. Podobnie jak do żeglugi podchodzi do małżeństwa z Lizzy, przekonany, że jest kapitanem także tego rejsu. Długa nieobecność w domu sprawia jednak, że Jakob nabiera podejrzeń co do wierności swojej żony. Nie mogąc pogodzić się z tym, że nie wszystko na tym świecie podlega jego kontroli, zaczyna niszczyć Lizzy, siebie i ich relację. Choć akcja tego zarazem efektownego i subtelnego dramatu obyczajowego rozgrywa się w latach 20. XX wieku, jego związki z naszymi czasami są więcej niż oczywiste. Decydując się nakręcić swoją opowieść z perspektywy Jakoba, Enyedi bierze pod lupę schemat toksycznej męskości, ale też nie kryje współczucia dla swojego upadającego herosa, ofiary złudzenia, że jego zadaniem jest kontrolować i panować.
Redakcja Rocznika Gdyńskiego
Towarzystwo Miłośników Gdyni
ul. Władysława IV 51
81-384 Gdynia
telefon: 58 620 74 66
redakcja@rocznikgdynski.pl
© Rocznik Gdyński 1977-2023, Towarzystwo Miłośników Gdyni