“Kobiety nie bij nawet kwiatem” a tem bardziej butelką – Gazeta Gdańska. – 1934

Gazeta Gdańska

Sprzedawca kwiatów w lokalu “Feniks” uderzył fordanserkę Ludwikę Hołusównę butelką po głowie

“Kobiety nie bij nawet kwiatem” a tem bardziej butelką” // Gazeta Gdańska. – 1934, nr 179, s. 6

Gazeta Gdańska

Oszustwo emigracyjne na statku “Wanda” – Nowy Dziennik 1938

Nowy-Dziennik-1936,-nr-37,-s.12

Oszuści zorganizowali trzydniowy rejs po Zatoce Gdańskiej udając, że przewożą nielegalnych emigrantów do Palestyny

3 dni jechali do Palestyny a wylądowali – w Gdyni // Nowy Dziennik. -1936, nr 37, s. 12

Nowy-Dziennik-1936,-nr-37,-s.12

Przeciwdziałanie wrogiej niemieckiej propagandzie – Nautologia 2019

Wroga niemiecka propaganda wobec funkcjonowania i budowy portu gdyńskiegio oraz jej przeciwdziałanie w świetle źródeł konsulatu generalnego RP w Berlinie

Akcja propagandowa podjęta przez Niemców, której celem było przedstawienie portu w Gdyni w złym świetle.

Wroga niemiecka propaganda wobec funkcjonowania i budowy portu gdyńskiegio oraz jej przeciwdziałanie w świetle źródeł konsulatu generalnego RP w Berlinie / Jan Tymiński // Nautologia. – 2019, nr 156, s. 24-29.

Nautologia
Nautologia
Nautologia
Nautologia
Nautologia
Nautologia
Nautologia

Usługi cumownicze w porcie gdyńskim w okresie międzywojennym

uslugi-cumownicze

Tworzenie, organizacja i kadry oraz specyfika firm cumowniczych funkcjonujących w gdyńskim porcie do 1939 roku.

Literatura: Ryszard Techman, Usługi cumownicze w porcie gdyńskim w okresie międzywojennym, “Nautologia” 2019, nr 156.

Nautologia
Nautologia
Nautologia
Nautologia
Nautologia
Nautologia
Nautologia

Zlodzenie Morza Bałtyckiego w latach 2000-2018 – Nautologia 2019

zlodzenie-baltyku-w-latach-2000-2018

Zjawisko zlodzenia powstające w akwenie Morza Bałtyckiego w latach 2000-2018.

Zlodzenie Morza Bałtyckiego w latach 2000-2018 / Czesław Dyrcz // Nautologia. – 2019, nr 156, s. 11-16. -Il.,map.

Nautologia
Nautologia
Nautologia
Nautologia
Nautologia
Nautologia
Nautologia

Wieczorna Gazeta Wileńska – 1938

Wieczorna Gazeta Wileńska

Na terenie Gdyni grasują niebezpieczni przestępcy, którzy usiłują porywać młode dziewczeta. Na ulicy Morskiej usiłowano znów porwać córkę, jednego ze znanych gdyńskich lekarzy

Zamachy na młode dziewczęta. Agenci handlarzy żywym towarem grasują w Polsce // Wieczorna Gazeta Wileńska. – 1938, nr 295, s. 4

Wieczorna Gazeta Wileńska

Szpiedzy sowieccy w Gdyni – Ilustrowany Kuryer Codzienny 1930

Aresztowania w Gdyni osób szpiegujących na rzecz ZSRR oraz przemycających zakazaną literaturę

Wyłapanie szpiegów sowieckich w Gdyni // Ilustrowany Kuryer Codzienny. – 1930, nr 326, s. 11

Wsie rybackie na Półwyspie Helskim – Nautologia 2019

Pomorze-w-czasie-wejścia-do-duńskiej-stoczni-w-Nakskov

Charakterystyka wsi znajdujących się na Półwyspie Helskim na podstawie katastru fryderycjańskiego z końca 18 w. Nautologia 2019.

Wsie rybackie na Półwyspie Helskim w świetle katastru fryderycjańskiego z 1773 roku / Andrzej Groth // Nautologia. – 2019, nr 156, s. 4-9. – Tab.

Nautologia
Nautologia
Nautologia
Nautologia
Nautologia
Nautologia

Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku – Nautologia 2019

polskie-towarzystwo-nautologiczne

Wspomnienie Daniela Dudy o Jerzym Litwinie, dyrektorze Centralnego Muzeum Morskiego, a następnie Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku w latach 2001-2018.

Zmiana na stanowisku dyrektora Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku / Daniel Duda // Nautologia. – 2019, nr 156, s. 1-3

Nautologia
Nautologia
Nautologia

Pius Kacprzak promocja książki 100 Rocznica Zwycięzkiej Bitwy Warszawskiej

pius-kacprzak-promocja-ksiazki

Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni zaprasza na promocję książki Pana Piusa Kacprzaka 100. rocznica zwycięskiej Bitwy Warszawskiej Wojska Polskiego 1920 roku.

8 grudnia 2021 roku (środa) godzina 11:00 w sali audiowizualnej Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni, ul.Zawiszy Czarnego 1B. Wstęp wolny.

Promocja książki Piusa Kacprzaka

Ekspedient okradł swojego chlebodawcę – Gazeta Gdańska 1937

Gazeta-Gdanska-1937-11-03-nr-254-s-7

Ekspedient okradł swojego chlebodawcę // Gazeta Gdańska 1937, nr 254, s.7

29-letni ekspedient Bronisława Kuena został osadzony w areszcie przez Policję gdyńską , ekspedienta firmy Wojnowski, oskarżonego o systematyczne kradzieże.

MISERY – Teatr Miejski w Gdyni im. Witolda Gombrowicza

misery teatr miejski w gdyni

MISERY William Goldman / Stephen King, reżyseria Krzysztof Babicki. Premiera 11.12.2021 roku, Teatr Miejski w Gdyni im. Witolda Gombrowicza.

Znakomity thriller psychologiczny autorstwa króla gatunku. Wzięty pisarz, unieruchomiony z powodu wypadku, i jego nieprzewidywalna opiekunka. Co zajdzie między tą dwójką, dokąd doprowadzi relacja, na którą zostali skazani… Wciągająca opowieść o miłości, zbrodni i literaturze.

misery teatr miejski w gdyni

Informacje ze strony Teatru Miejskiego im. Witolda Gombrowicza w Gdyni

Muzeum Marynarki Wojennej zaprasza do zwiedzania osoby niepełnosprawne.

Muzeum Marynarki Wojennej

Z okazji Międzynarodowego Dnia Osób Niepełnosprawnych, w piątek, 3 grudnia 2021 roku zapraszamy wszystkie osoby z niepełnosprawnościami wraz z opiekunami do bezpłatnego zwiedzania Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni.

Muzeum Marynarki Wojennej

Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni

Art Beats: Sekretne dzieła impresjonistów, Gdyńskie Centrum Filmowe

sekretne-dziela-impresjonistow

Gdyńskie Centrum Filmowe, Niedziela, 20 lutego godzina 12:00. Manet, Caillebotte, Monet, Morisot, Cézanne, Sisley, Signac: pięćdziesiąt nieznanych arcydzieł impresjonizmu, nurtu, który zrewolucjonizował malarstwo. 

Sekretne dzieła impresjonistów

Manet, Caillebotte, Monet, Morisot, Cézanne, Sisley, Signac: pięćdziesiąt nieznanych arcydzieł impresjonizmu, nurtu, który zrewolucjonizował malarstwo. Jak świat postrzegali impresjoniści? W jaki sposób kształtowali technikę, barwę, światło, tworząc nową rzeczywistość? W jaki sposób ich sztuka z wyklętej stała się uwielbianą i podziwianą na całym świecie? W najnowszym filmie z cyklu Art Beats – Wielka Sztuka w Kinie przyglądamy się rewolucji artystycznej, jaką był ruch impresjonistyczny i podziwiamy ponad 50 dotąd niepokazywanych szerszej publiczności dzieł. „Sekretne dzieła impresjonistów” to porywająca kinowa podróż, zabierająca widza do intymnego świata impresjonistów i pozwalająca samodzielnie odkrywać najdrobniejsze detale pokazywanych obrazów.

Informacja ze strony Gdyńskiego Centrum Filmowego

Gdynia z tytułem „Miasto Filmu” UNESCO

Festiwal Polskich Filmów Fabularnych Gdynia

Gdynia została przyjęta do Sieci Miast Kreatywnych UNESCO jako „Miasto Filmu”! Razem z nami ten tytuł otrzymały Cannes i Kluż-Napoka. O tym, że „Gdynia kocha film, a film kocha Gdynię” świadczą od lat nie tylko festiwale filmowe, ale systematyczna współpraca wielu instytucji i jednostek zaangażowanych w branżę filmową.

Co to oznacza dla Gdyni? Czym przekonaliśmy ekspertów UNESCO, którzy przyznają prestiżowy tytuł? Jakie mamy filmowe plany? Na te pytania odpowiedzą uczestnicy konferencji prasowej: prezydent Wojciech Szczurek, naczelnik Wydziału Kultury Urzędu Miasta Gdyni Maja Wagner, dyrektor Gdyńskiego Centrum Filmowego i Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych Leszek Kopeć.

Konferencja odbędzie się w środę, 10 listopada 2021 roku, o godzinie 11.00 w Gdyńskim Centrum Filmowym w sali kinowej “Warszawa”.

Transmisja live będzie dostępna na kanale YouTube Miasta Gdyni oraz na stronie internetowej Gdynia.pl oraz FB Miasta Gdynia.

UNESCO przyznaje tytuł miasta kreatywnego w siedmiu dziedzinach: literatura, muzyka, film, sztuki wizualne, design, rzemiosło i sztuka ludowa oraz gastronomia. Obecnie Sieć Miast Kreatywnych UNESCO zrzesza 295 miast w 90 krajach.

Przyznany Gdyni tytuł Miasta Filmu ma charakter prestiżowy i dzięki rozpoznawalnej na całym świecie marce miasta kreatywnego gwarantuje wzrost znaczenia miasta na arenie międzynarodowej. Tytuł to także impuls do dalszego rozwoju lokalnej gospodarki kreatywnej i wsparcia go w procesie nawiązywania współpracy zagranicznej.

Europejski Dzień Kina Artystycznego w Gdyni

Europejski Dzień Kina Artystycznego

CICAE (Międzynarodowa Konfederacja Kin Artystycznych) od kilku lat organizuje Europejski Dzień Kina Artystycznego (European Arthouse Cinema Day), którego celem jest popularyzacja produkcji europejskiej w kinach. Tegoroczna edycja odbędzie się w niedzielę, 14 listopada 2021 roku. Kino Studyjne GCF zaprasza na specjalnie dobrany program filmowy.

W repertuarze:

Sala Warszawa

„Truflarze”  – 18.40

„Bo we mnie jest seks” – 20.30

Sala Goplana

„Wszystko zostaje w rodzinie” – 18.15

„Aline. Głos miłości” – 20.20

Sala Morskie Oko

„Lingui” – 18.10

„Histora mojej żony” – 20.00

Europejski Dzień Kina Artystycznego

TRUFLARZE

reż. Michael Dweck

Grecja, USA, Włochy 2020 / 84 minuty

Magiczny, czarujący, pełen ciepła i humoru film o ludziach, którzy znaleźli swój przepis na szczęście – od lat, w lasach włoskiego Piemontu, zbierają razem ze swoimi psami trufle i nie wyobrażają sobie, że mogliby robić cokolwiek innego. Wyprodukowany przez Lucę Guadagnino, reżysera „Tamtych dni, tamtych nocy” wyjątkowy dokument, który zachwycił widzów i krytyków na całym świecie.

Po obejrzeniu tego filmu będziecie chcieli rzucić wszystko i wyjechać do Włoch, aby w piemonckich górach zbierać trufle! Carlo, Enrico, Piero i Sergio mieszkają nieopodal Mediolanu, gdzie od lat razem ze swoimi ukochanymi psami szukają rzadkich i drogich trufli Alba. Ten niezwykły rarytas jest przedmiotem pożądania ludzi na całym świecie, którzy gotowi są zapłacić za niego niemal każdą cenę. Okazuje się jednak, że w niektórych miejscach nie wszystko jest na sprzedaż. Dla grupy uroczych włoskich staruszków trufle to nie żyła złota, a przepis na szczęście, które każdego dnia odnajdują na nowo na szlakach piemonckich lasów.

BO WE MNIE JEST SEKS

reż. Katarzyna Klimkiewicz

Polska 2021 / 104 minuty

Warszawa, lata 60. Przed ekranami czarno-białych odbiorników zasiadają miliony Polaków. I nagle ktoś przykuwa ich wzrok. To Kalina Jędrusik (Maria Dębska) – zjawiskowa aktorka i piosenkarka, która wnosi koloryt do bezbarwnej rzeczywistości. Kusi wdziękiem i seksapilem. Elektryzuje panów i oburza panie. Oto pierwsza seksbomba PRL-u, zwana polską Marilyn Monroe.

Kalina nie chce się wpisywać w ówczesny model kobiety. Żyje na własnych zasadach, co nie zawsze podoba się pruderyjnemu społeczeństwu i niektórym przedstawicielom władzy. Liczne skandale, życie w miłosnym trójkącie z mężem Stanisławem Dygatem (Leszek Lichota) i Luckiem (Krzysztof Zalewski), kontrowersyjne wypowiedzi i epatujące seksapilem stroje sprawiają, że Kalina zyskuje także miano naczelnej skandalistki PRL. A przecież największy skandal z jej udziałem dopiero się zacznie…

„Bo we mnie jest seks” to ważny fragment z życia Kaliny Jędrusik, o której śmiało można powiedzieć, że jest największą ikoną polskiej popkultury. To historia wzlotów i upadków jej zawrotnej kariery. Wydarzeniom z życia Jędrusik towarzyszy atmosfera szalonej zabawy środowiska ówczesnej śmietanki towarzyskiej.

Na ekranie zobaczymy także inne barwne postaci polskiej kultury: Kazimierza Kutza (Borys Szyc), Tadeusza Konwickiego (Paweł Tomaszewski) czy twórców Kabaretu Starszych Panów – Jeremiego Przyborę (Rafał Rutkowski) i Jerzego Wasowskiego (Dariusz Basiński).

WSZYSTKO ZOSTAJE W RODZINIE

reż. Daniele Luchetti

Włochy 2020 / 100 minut

Dlaczego spełniony mąż i ojciec dwójki dzieci postanawia nagle porzucić rodzinę i obojętnie patrzeć, jak jego przeszłość powoli rozpada się na kawałki? Co nim kieruje i czy tylko on jest odpowiedzialny za rodzinny kryzys?

Ekranizacja głośnej powieści cenionego włoskiego pisarza Domenico Starnone, która w Polsce została wydana pod tytułem „Sznurówki”. Autor książki jest także odpowiedzialny za scenariusz filmu. Za reżyserię odpowiada równie ceniony Włoch – Daniele Luchetti. W obsadzie znalazły się gwiazdy kina włoskiego: Alba Rohrwacher, Luigi LoCascio, Laura Morante, Silvio Orlando oraz Giovanna Mezzogiorno.

Neapol, początek lat osiemdziesiątych. Aldo i Vanda są małżeństwem z dwunastoletnim stażem. Rodzinną sielankę bohaterówgwałtownie przerywa niespodziewane wyznanie mężczyzny.

Prowadzący na co dzień popularną audycję radiową Aldo przyznaje się pewnego wieczoru do romansu. Gdy namiętna relacja z młodszą koleżanką z pracy zaczyna nabierać tempa, zszokowana Vanda na dobre traci grunt pod nogami. Kobieta nie tylko musi uporać się z własną traumą, ale też wytłumaczyć całą sytuację zdezorientowanym dzieciom. Nie widząc jakiejkolwiek inicjatywy ani żalu ze strony męża, decyduje się podjąć zdecydowane kroki…

Trzydzieści lat później Aldo i Vanda wciąż jednak są razem. Zgorzkniali, nieszczęśliwi, próbują odpowiedzieć sobie na pytanie, co trzyma ludzi przy sobie, kiedy miłość już dawno się skończyła.

ALINE. GŁOS MIŁOŚCI

reż. Valérie Lemercier

Francja, Kanada 2020 / 123 minuty

Quebec, lata 60. Sylvette i Anglomard witają na świecie swoje czternaste dziecko – Aline. W tej skromnej rodzinie, muzyka jest najważniejsza. Kiedy producent muzyczny Guy Claude odkrywa Aline i jej złoty głos, na myśl przychodzi mu tylko jeden pomysł – uczynić z niej najlepszą piosenkarkę na świecie. Dzięki wsparciu rodziny i doświadczeniu Guy’a Claude’a oraz rodzącej się między nimi miłości, Aline będzie podążać ku wyjątkowemu przeznaczeniu.

Film inspirowany życiem i karierą Céline Dion, który znalazł się w oficjalnej selekcji festiwalu w Cannes. W roli głównej dwukrotna laureatka Cezara Valérie Lemercier – zarazem reżyserka i autorka scenariusza.

W filmie można usłyszeć największe przeboje Céline Dion w znakomitym wykonaniu Victorii Sio.

LINGUI

reż. Mahamat-Saleh Haroun

Belgia, Francja, Niemcy 2021 / 87 minut

Kiedy praktykująca muzułmanka Amina dowiaduje się, że jej nastoletnia córka jest w ciąży i chce dokonać aborcji, staje w obliczu niemożliwego w kraju, w którym aborcja jest prawnie i moralnie potępiona.

HISTORIA MOJEJ ŻONY 

reż. Ildikó Enyedi

Węgry, Francja, Włochy, Niemcy 2021 / 169 minut

Węgierska reżyserka Ildikó Enyedi, bohaterka nowohoryzontowej retrospektywy z 2018 roku, swój najnowszy film – potężną europejską koprodukcję i zarazem anglojęzyczny debiut – nazywa czułym pożegnaniem z patriarchatem. Zrealizowana z rozmachem ekranizacja powieści Milána Füsta jest więc kroniką upadku pewnego mężczyzny i świata wartości, który razem z nim powoli idzie na dno. Wilk morski, kapitan Jakob Störr, jest mistrzem podejmowania decyzji, planowania i bezbłędnego zarządzania okrętami. Podobnie jak do żeglugi podchodzi do małżeństwa z Lizzy, przekonany, że jest kapitanem także tego rejsu. Długa nieobecność w domu sprawia jednak, że Jakob nabiera podejrzeń co do wierności swojej żony. Nie mogąc pogodzić się z tym, że nie wszystko na tym świecie podlega jego kontroli, zaczyna niszczyć Lizzy, siebie i ich relację. Choć akcja tego zarazem efektownego i subtelnego dramatu obyczajowego rozgrywa się w latach 20. XX wieku, jego związki z naszymi czasami są więcej niż oczywiste. Decydując się nakręcić swoją opowieść z perspektywy Jakoba, Enyedi bierze pod lupę schemat toksycznej męskości, ale też nie kryje współczucia dla swojego upadającego herosa, ofiary złudzenia, że jego zadaniem jest kontrolować i panować.

Aktualny repertuar kina studyjnego

Informacje ze strony Gdyńskiego Centrum Filmowego