Ściana zaczarowana. Ilustracje Bożeny Truchanowskiej

Ściana Zaczarowana Muzeum Miasta Gdyni

Muzeum Miasta Gdyni – 24.10.2021-27.02.2022 Wystawa Ściana zaczarowana. Ilustracje Bożeny Truchanowskiej to edukacyjny eksperyment.

Przez wiele miesięcy dokładnie przyglądaliśmy się ilustracjom tytułowej twórczyni. Szukaliśmy w nich wspólnych elementów, a następnie podzieliliśmy je na wiele kategorii. Po wnikliwej analizie ilustracji, zaprosiliśmy do naszego grona dwie ilustratorki – Joannę Czaplewską i Annę Gawron.

Połączyliśmy niezwykły świat widziany oczami Bożeny Truchanowskiej ze współczesną wizją budowy wystawy edukacyjnej.

Na wystawie prezentujemy dziesięć części (modułów), a w nich zbiór oryginalnych ilustracji pochodzących z różnorodnych książek dla dzieci. To znakomita okazja do ich przeanalizowania, porównywania i przede wszystkim – oglądania. Tworząc swoje dzieła Truchanowska korzystała z całej gamy różnorodnych narzędzi: od tych dość tradycyjnych takich jak kredki, pędzle czy stalówki, po te mniej oczywiste takie jak igły, patyczki czy swój własny palec. Brak dostępu do wielu materiałów w Polsce w latach 70 – tych i 80 – tych niejednokrotnie napędzał pomysłowość polskich ilustratorów tamtych czasów.

Decyzja o podziale na dziesięć modułów to celowy zabieg edukacyjny. Dzieci eksplorując kolejno różne z sekcji będą miały okazję do poznania wielu gatunków roślin i zwierząt, odnajdywania licznych detali ukrytych na przestrzeni wystawy, wyobrażenia sobie tego co nierealne, zaobserwowania różnych etapów powstawania obrazu, uczenia się na temat perspektywy. Przekonają się również, że w świecie ilustracji wszystko jest możliwe.

Wizyta w muzeum stanie się wielką przygodą dla każdego dziecka (tych mniejszych i tych większych). Na naszej wystawie można zdjąć buty i biegać boso, szaleć, bawić się, skakać lub wręcz przeciwnie położyć się, wyciszyć, nasłuchiwać dźwięków i zasnąć.

Dajcie się oczarować!

Otwarcie wystawy “Ściana zaczarowana. Ilustracje Bożeny Truchanowskiej”

Fotodokumentacja wystawy “Ściana zaczarowana. Ilustracje Bożeny Truchanowskiej”

Informacja ze strony Muzeum Miasta Gdyni

Mamy Rozkaz Cię Utrzymać – Muzeum Marynarki Wojennej

Mamy Rozkaz Cię Utrzymać - Muzeum Marynarki Wojennej

Muzeum Marynarki Wojennej – Wystawa stała “Mamy Rozkaz Cię Utrzymać”

“Z dniem 28 listopada 1918 roku rozkazuję utworzyć marynarkę polską…” – te słowa rozkazu Naczelnika Państwa Józefa Piłsudskiego uznawane są za akt założycielski Marynarki Wojennej odrodzonej Rzeczypospolitej. Dokładnie w dzień setnej rocznicy tamtego wydarzenia – 28 listopada 2018 roku – otworzyliśmy wystawę stałą MMW.

Od rozpadu imperiów w 1918 roku, co sprawiło, że Polacy służący pod banderami Rosji, Austro-Węgier i kajzerowskich Niemiec, zasilili kadrę powstającej polskiej Marynarki Wojennej, po walki o granice i utrzymanie odzyskanej państwowości. Budowa struktur i floty, baz w Gdyni, Helu i Pucku,  własnego szkolnictwa morskiego, kształtowanie się narodowej morskiej tożsamości oraz tradycji biało-czerwonej, wojennej bandery.

Czas wojennej próby – symbolicznych „wielkich dni małej floty”  powojennego rozczarowania, dramatów czasów stalinowskich, ale i dziesiątków lat pisania historii pokoleń marynarzy, okrętów, floty. Wreszcie ostatni etap – czas wchodzenia do rodziny państw wolnego świata, związania się z najpotężniejszym sojuszem militarnym – Paktem Północnoatlantyckim. Nowe perspektywy, nowe wyzwania, ale i problemy związane z koniecznością modernizacji floty.

Wszystko pokazane w koniecznej syntezie, na powierzchni, którą chętnie byśmy zwielokrotnili, by w pełni wykorzystać zawartość naszych magazynów i archiwów. Nowa wystawa łączy muzealną nowoczesność -atrakcyjny plastycznie wystrój, multimedia z muzealną klasyką – gdy opowieść tworzą zabytki, zachowane ślady przeszłości. Na wystawę trafiły najcenniejsze pamiątki po twórcach Marynarki, wojennych bohaterach, okrętach, zwycięstwach i dramatach. Atutem wystawy jest zatem oryginalny eksponat oprawiony w nowoczesną formę, a także atrakcyjna kolekcja modeli okrętów.

„Mamy rozkaz Cię utrzymać…..”  – słowa tej popularnej patriotycznej piosenki stanowią motto, tytuł tej ekspozycji, mówiącej o stu latach historii polskiej Marynarki Wojennej.

Informacja ze strony Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni

Teatr Miejski im. Witolda Gombrowicza w Gdyni

Teatr Gombrowicza w Gdyni

Zapraszamy na listopadowe spektakle do Teatru Miejskiego im. Witolda Gombrowicza w Gdyni przy ulicy Bema 26.

listopad 2021

03.11 środa 19:00 mała scena DZIEŃ ŚWIRA
04.11 czwartek 19:00 mała scena DZIEŃ ŚWIRA
05.11 piątek 19:00 duża scena Rozważna i romantyczna
06.11 sobota 19:00 duża scena Rozważna i romantyczna
07.11 niedziela 17:00 duża scena Rozważna i romantyczna
11.11 czwartek 19:00 duża scena Dziady
12.11 piątek 19:00 duża scena Dziady
13.11 sobota 19:00 duża scena Dziady
14.11 niedziela 17:00 duża scena Dziady
18.11 czwartek 19:00 mała scena NASTĘPNEGO DNIA RANO
19.11 piątek 19:00 duża scena LOT NAD KUKUŁCZYM GNIAZDEM
20.11 sobota 19:00 duża scena LOT NAD KUKUŁCZYM GNIAZDEM
21.11 niedziela 19:00 mała scena NASTĘPNEGO DNIA RANO
24.11 środa 19:00 mała scena NASTĘPNEGO DNIA RANO
26.11 piątek 19:00 duża scena Mistrz i Małgorzata
27.11 sobota 19:00 duża scena Mistrz i Małgorzata
28.11 niedziela 17:00 duża scena Mistrz i Małgorzata

Teatr im. Witolda Gombrowicza jest miejscem żywym, fermentującym artystycznie, z bogatą ofertą repertuarową, skierowaną do widzów poszukujących w teatrze zarówno podniet intelektualnych i estetycznych, jak i chwili oddechu od męczącej rzeczywistości. W 1996 roku na plaży koło mola w Orłowie zainaugurowała swoją działalność Scena Letnia Teatru Miejskiego im W. Gombrowicza w Gdyni. To jedyna w Polsce scena teatralna, gdzie widzowie pod gołym niebem, na piasku i przy akompaniamencie szumu morskich fal oglądają przygotowane spektakle. Na Scenie Letniej odbywają się także wieczory kabaretowe, recitale piosenek i inne imprezy plenerowe.

Informacje ze strony Teatru Miejskiego im. Witolda Gombrowicza w Gdyni

Wystawa stała Muzeum Emigracji w Gdyni

Wystawa stała Muzeum Emigracji w Gdyni

Wystawa stała Muzeum Emigracji w Gdyni to pierwsza ekspozycja w kraju w tak obszerny sposób opowiadająca historię emigracji z ziem polskich w okresie ostatnich 200 lat.

Wystawa przybliża przeżycia ludzi opuszczających ojczyznę, ich obawy, nadzieje, a także przyczyny i skutki emigracji. To opowieść o ludziach wyruszających w podróż w nieznane, o przemianach cywilizacyjnych i gospodarczych, których doświadczyli, o legendzie Gdyni i polskich transatlantykach. To historia wybitnych Polaków-emigrantów, znanych za granicą, a często zapomnianych w ojczyźnie i opowieść o Polonii – ludziach kultywujących kulturę i tradycję kraju swoich przodków. To wreszcie opowieść o powrotach, o polskiej tożsamości i przeróżnych jej obliczach.

Wśród atrakcji goście Muzeum mogą zobaczyć projekt Batory w budowie – w ramach którego powstaje największa na świecie makieta statku pasażerskiego, a także doświadczyć drogi, którą pokonywali emigranci wyjeżdżający do USA u progu XX wieku – od podróży koleją, długi rejs przez Atlantyk, kontrolę na wyspie Ellis, aż do budowania nowego życia za granicą. Wystawa kończy się na czasach współczesnych. Jej początek i koniec stanowi instalacja w kształcie srebrnego globu, w której można wysłuchać wspomnień polskich emigrantów z całego świata, opowiadających o swoich doświadczeniach.

Zapraszamy do wspólnej wycieczki szlakiem nieznanych eksponatów Muzeum Emigracji w Gdyni w cyklu „W przedmiocie wystawy”. Playlista tutaj.

Materiały ze strony Muzeum Emigracji w Gdyni

Trud i zwątpienie nowa wystawa czasowa

trud-i-zwatpienie

Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni zaprasza na otwarcie nowej wystawy czasowej pt. „Trud i zwątpienie. Polscy jeńcy wojenni i pracownicy przymusowi w Północnej Norwegii w latach 1942-1945”, która powstała we współpracy z The Narvik War and Peace Centre.

Autorem projektu jest Michael Stokke z  partnerskiego muzeum w Narwiku, badania prowadzone były przy wsparciu naukowca z Polski – Andrzeja Święcha.

Uroczystość będzie poprzedzona wykładami wprowadzającymi do wystawy o godz. 13.00, następnie o 14.30 nastąpi uroczyste otwarcie nowej ekspozycji.

Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni

ul. Zawiszy Czarnego 1B

Wstęp wolny!

mmw-trud-i-zwatpienie

Gdynia Dzieło Otwarte – Muzeum Miasta Gdyni

Gdynia Dzieło Otwarte Muzeum Miasta Gdyni

Historia Gdyni, jak każda porządna historia, ma wiele wątków. Jedne są bardzo ważne, inne mniej; jedne są wyraźne, inne ukryte. U początków Gdyni łatwo uchwycić wątki najważniejsze: z jednej strony marzenie o Polsce nowoczesnej, dynamicznej, śmiało patrzącej w przyszłość, z drugiej – zakorzeniony w narodowej historii romantyczny patriotyzm. Modernizacyjny wysiłek młodego państwa, które pragnęło nadrobić cywilizacyjne zapóźnienie, spotkał się więc z potrzebą służby ojczyźnie. Bez tego spotkania nie byłoby Gdyni, nie powstałby wzniesiony od podstaw wielki nadbałtycki port, ani rosnące w „amerykańskim” tempie miasto, które stały się rychło przedmiotem powszechnej dumy.

Wszystko to zostało brutalnie przerwane przez niemiecką inwazję we wrześniu 1939 roku. Gdynianie znaleźli się wśród pierwszych ofiar okrutnej wojny – mordowani, wypędzani, eksploatowani jako robotnicy przymusowi. Koniec wojny nie przyniósł oczekiwanego odrodzenia. Komunizm niszczył bowiem to, co było istotą gdyńskiego ducha – samodzielność, przedsiębiorczość, prywatną własność. Gdynianie upominali się o wolność w dramatyczny sposób: w Grudniu 1970 roku ulice miasta spłynęły krwią robotników protestujących przeciw komunistycznej władzy; w Sierpniu 1980 roku Gdynia stała się jednym z najważniejszych w Polsce ośrodków sprzeciwu wobec niesprawiedliwości systemu.

W cieniu wielkich dziejowych i społecznych procesów toczyło się wszakże zwykłe życie. Gdynianki i gdynianie kończyli gdyńskie szkoły, w gdyńskich kościołach brali śluby, na gdyńskich cmentarzach chowali swoich zmarłych, dbali o swoje gdyńskie kamienice, do pracy w gdyńskiej stoczni jeździli gdyńskimi trolejbusami, w gdyńskiej hali robili zakupy, z Gdyni wypływali w morze, do Gdyni wracali.

Bez tego wszystkiego nie byłoby historii Gdyni. Życie Gdyni, to życie gdynian, a Gdynia, to ich dzieło, dzieło wciąż otwarte…

Wystawa stała “Gdynia Dzieło Otwarte”

“Gdynia Dzieło Otwarte” wernisaż wystawy i pierwsze oprowadzenie kuratorskie.

Informacja ze strony Muzeum Miasta Gdyni

Czy Pan Istnieje Panie Johns Teatr Gdynia Główna

Czy Pan Istnieje Panie Johns Teatr Gdynia Główna

Teatr Gdynia Główna w przedstawieniu “Czy Pan Istnieje Panie Johns” zaprosi widzów do samodzielnych prób rozstrzygnięcia fascynujących dylematów cyborgizacji. Udowodni także aktualność wizji polskiego pisarza, bo utwór o Johnsie powstał w 1955 roku!

Gdzie kończy się żywy człowiek, a zaczyna bezduszna maszyna? Co jest ważniejsze – prawo czy etyka?
Na te pytania spróbuje odpowiedzieć rozprawa sądowa przeciwko kierowcy rajdowemu Mr. Johnsowi, którego wszystkie fragmenty ciała wymieniono po wypadkach na nowoczesne protezy. Ich producent przekonuje, że Johns jest tak naprawdę zbiorem protez i domaga się ich zwrotu. Adwokat pozwanego będzie natomiast bronił człowieczeństwa kierowcy.
Czy w trakcie burzliwego procesu sądowego, nagłych zwrotów akcji i wymiany argumentów pojawi się recepta na ustalenie zawartości człowieka w człowieku?

Przedstawienie zaprosi widzów do samodzielnych prób rozstrzygnięcia fascynujących dylematów cyborgizacji. Udowodni także aktualność wizji polskiego pisarza, bo utwór o Johnsie powstał w 1955 roku!

Spektakl „Czy pan istnieje, Panie Johns” w reżyserii Ewy Ignaczak powstał w ramach projektu „2021 Odyseja Lemowska”.

Więcej o projekcie:

Podróże w czasie i między jawą oraz snem, rozmowy z intrygującym androidem i szansa na potwierdzenie (lub zaprzeczenie) człowieczeństwa mężczyzny, którego ciało składa się wyłącznie z protez. Teatr Gdynia Główna zaprosi widzów do aktywnego udziału w wizjonerskich światach Stanisława Lema. W ramach projektu „2021 Odyseja Lemowska” na gdyńskich ulicach pojawią się w lipcu cztery teatralne adaptacje prozy tego słynnego polskiego pisarza. Projekt stanie się częścią narodowej akcji #ROKLema i zaskoczy publiczność wyjątkowo błyskotliwymi i aktualnymi wątkami prozy Lema. Spektakle udowodnią również, że w rzeczywistości pandemicznej próby przewidzenia przyszłości stają się szczególnie cenne.

Aktualny repertuar Teatru Gdynia Główna

Czy Pan Istnieje Panie Johns Teatr Gdynia Główna

Informacje ze strony Teatru Gdynia Główna

„Wszystkie nasze strachy” ze Złotymi Lwami 46. FPFF

46festiwal-polskich-filmow-fabularnych-laureat

Laureatów Złotych i Srebrnych Lwów, a także nagród indywidualnych w Konkursie Głównym oraz zwycięzców Konkursu Filmów Mikrobudżetowych i Konkursu Filmów Krótkometrażowych nagrodzono podczas Gali Zakończenia 46. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w sobotę, 25 września 2021 roku, w Teatrze Muzycznym w Gdyni.

Nagrody regulaminowe w Konkursie Głównym przyznało Jury* 46. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni w składzie:

Andrzej Barański – Przewodniczący Jury

Robert Bolesto

Bogdan Dziworski

Joanna Kulig

Dorota Roqueplo

Agnieszka Smoczyńska

Mikołaj Trzaska

WIELKĄ NAGRODĘ „ZŁOTE LWY” 46. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych dla najlepszego filmu WSZYSTKIE NASZE STRACHY otrzymali: reżyserzy ŁUKASZ RONDUDA i ŁUKASZ GUTT oraz producenci KUBA KOSMA i KATARZYNA SARNOWSKA.

NAGRODĘ „SREBRNE LWY” 46. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych dla filmu ŻEBY NIE BYŁO ŚLADÓW otrzymali: reżyser JAN P. MATUSZYŃSKI oraz producenci LESZEK BODZAK i ANETA HICKINBOTHAM.

NAGRODĘ „ZŁOTY PAZUR” 46. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych za odwagę formy i treści w kategorii „Inne Spojrzenie” dla filmu MOSQUITO STATE, otrzymuje reżyser FILIP JAN RYMSZA oraz producenci WŁODZIMIERZ NIDERHAUS, FILIP JAN RYMSZA, ALYSSA SWANZEY.

Nagrody indywidualne otrzymali:

Łukasz Grzegorzek za reżyserię filmu MOJE WSPANIAŁE ŻYCIE

Marcin Ciastoń za scenariusz filmu HIACYNT

Aleksandra Terpińska za debiut reżyserski lub drugi film za film INNI LUDZIE

Łukasz Gutt za zdjęcia w filmie WSZYSTKIE NASZE STRACHY

Teoniki Rożynek za muzykę do filmu PRIME TIME

Paweł Jarzębski za scenografię do filmu ŻEBY NIE BYŁO ŚLADÓW

Mateusz Adamczyk, Sebastian Witkowski, Zofia Moruś za dźwięk w filmie MOSQUITO STATE

Magdalena Chowańska za montaż filmu INNI LUDZIE

Daria Siejak za charakteryzację w filmie HIACYNT

Marta Ostrowicz za kostiumy do filmu NAJMRO. KOCHA, KRADNIE, SZANUJE

Sławomira Łozińska za drugoplanową rolę kobiecą w filmie LOKATORKA

Andrzej Kłak za drugoplanową rolę męską w filmie PRIME TIME

Maria Dębska za główną rolę kobiecą w filmie BO WE MNIE JEST SEKS

Jacek Beler za główną rolę męską w filmie INNI LUDZIE

Michał Sikorski za profesjonalny debiut aktorski w filmie SONATA

Nagrodę Publiczności przyznaną w wyniku głosowania widzów w kinach festiwalowych otrzymał Bartosz Blaschke za film SONATA.

Podczas gali zakończenia 46. FPFF ogłoszono również zwycięzców dwóch pozostałych konkursów filmowych.

Jury Filmów Mikrobudżetowych w składzie:

Magnus von Horn – Przewodniczący Jury

Agata Szymańska

Jan Naszewski

zdecydowało o przyznaniu Nagrody za najlepszy film w Konkursie Filmów Mikrobudżetowych  reżyserowi Tomaszowi Habowskiemu za film PIOSENKI O MIŁOŚCI.

Jury Konkursu Filmów Krótkometrażowych w składzie:

Małgorzata Szumowska – Przewodnicząca Jury

Agnieszka Podsiadlik

Tim Redford

zdecydowało o przyznaniu Nagrody im. Lucjana Bokińca dla Najlepszego Filmu w Konkursie Filmów Krótkometrażowych reżyserce Alicji Sokół za film MÓJ BRAT RYBAK.

„Platynowe Lwy”, nagrodę za całokształt twórczości ufundowaną przez Stowarzyszenie Filmowców Polskich, odebrała reżyserka Agnieszka Holland.

46. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych odbywał się w dniach 20-25 września 2021 roku w Gdyni.

Organizatorzy Festiwalu: Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu, Polski Instytut Sztuki Filmowej, Stowarzyszenie Filmowców Polskich, Miasto Gdynia, Samorząd Województwa Pomorskiego

Współorganizatorzy: Narodowe Centrum Kultury, Telewizja Polska, Instytut Adama Mickiewicza
Sponsor Główny:  Grupa Lotos

Partner Strategiczny: BMG Goworowski Autoryzowany dealer Mercedes-Benz

Partner Główny: Dr Irena Eris

Ogólnopolscy Patroni Medialni: Telewizja Polska, Radiowa Jedynka, Trójka – Program Trzeci Polskiego Radia, Rzeczpospolita, Miesięcznik Kino, Filmweb, Onet, Vogue Polska, Zwierciadło, Super Express

Lokalni Patroni Medialni: Telewizja Gdańsk, Radio Gdańsk, Dziennik Bałtycki, Trojmiasto.pl

Producentem Festiwalu jest Pomorska Fundacja Filmowa w Gdyni.

Informacja ze strony festiwalgdynia.pl

46 Festiwal Polskich Filmów Fabularnych

Festiwal Polskich Filmów Fabularnych

46. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni trwa od 20 do 25 września 2021 roku.

Uroczysty pokaz „Zezowatego szczęścia” Andrzeja Munka, w stulecie urodzin reżysera, oficjalnie otworzy 46. edycję Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni wieczorem 20 września 2021 roku. Jednak już na wiele godzin przed galą w Teatrze Muzycznym w Gdyni, zaplanowaną na godzinę 19.00, rozpoczynają się pokazy filmowe – zarówno konkursowe, jak i w ramach sekcji i wydarzeń towarzyszących.

„Ciotka Hitlera” w reż. Michała Rogalskiego, „Prime Time” Jakuba Piątka oraz „Lokatorka” Michała Otłowskiego – trzy filmy z Konkursu Głównego 46. FPFF rozpoczynają festiwalowy tydzień pokazów prasowych w Gdyńskim Centrum filmowym. Bezpośrednio po seansach w sali kinowej „Warszawa” zaplanowano konferencje prasowe z udziałem przedstawicieli ekip filmowych. Twórcy uczestniczą również w pokazach uroczystych w Teatrze Muzycznym na Dużej Scenie.

W Gdyńskim Centrum Filmowym oraz w Kinie Helios od poniedziałkowego poranka ruszają także seanse w ramach pozostałych dwóch sekcji konkursowych – Konkursie Filmów Mikrobudżetowych i Konkursie Filmów Krótkometrażowych. Są też pokazy pozakonkursowe. O godzinie 16.00 w Sali kinowej „Goplana” w Gdyńskim Centrum Filmowym rozpocznie się pokaz filmu „Kobieta w nocy” – prezentowanego w sekcji Polonica – połączony ze spotkaniem z reżyserem, Rafałem Kapelińskim oraz autorem zdjęć, Marcinem Koszałką.

Na Scenie Kameralnej Teatru Muzycznego już przed godziną 9.00 pojawią się najmłodsi uczestnicy Festiwalu, czyli grupy szkolne i przedszkolne, bo rozpoczyna się przegląd „Gdynia Dzieciom”. Tegoroczny program tej sekcji – tradycyjnie przygotowanej przez Stowarzyszenie Filmowców Polskich – przebiegać będzie pod znakiem muzyki, a w rolach głównych wystąpią filmowi kompozytorzy:  Andrzej Korzyński („Akademia pana Kleksa”), Krzesimir Dębski („W pustyni i w puszczy”) oraz Michał Lorenc („Ptaszka”).

Barbara Krafftówna w Gdyni

Swoje pierwsze role w karierze zagrała u Haliny i Iwo Gallów w 1946 roku w ówczesnej siedzibie Teatru Wybrzeże, czyli w miejscu dzisiejszego Teatru Muzycznego w Gdyni. Właśnie tutaj, na Scenie Nowej w poniedziałek o godzinie 13.00 rozpocznie się jubileusz 75-lecia pracy artystycznej Barbary Krafftówny.

Wydarzenie uświetni pokaz filmu dokumentalnego „Krafftówna w krainie czarów” w reż. Macieja Kowalewskiego i Piotra Konstantinowa, ze scenariuszem i rozmowami Remigiusza Grzeli, autora książki pod tym samym tytułem. Wezmą oni udział w spotkaniu wraz ze swoją Bohaterką. Wśród udzestników będą też aktorka Katarzyna Figura i Prezydent Gdyni Wojciech Szczurek. Uczestników powitają: Dyrektor FPFF Leszek Kopeć i Dyrektor Artystyczny FPFF Tomasz Kolankiewicz, a rozmowę poprowadzi Grażyna Torbicka. Partnerem wydarzenia jest Stowarzyszenie Autorów ZAIKS.

Rezerwuj miejsca na seanse

Wszystkich akredytowanych na Festiwalu uczestników oraz dziennikarzy obowiązuje konieczność rezerwowania miejsc na seansach w systemie online. Rezerwacji można dokonywać od godziny 7.30 dnia poprzedzającego wybraną projekcję do momentu rozpoczęcia pokazu. Wyjątkiem jest pierwszy dzień Festiwalu, na który rezerwacja miejsc rozpoczyna się w poniedziałek, 20 września, o godzinie 7.30.

Wszystkie typy akredytacji zaprogramowane są na 34 punkty: jeden punkt odpowiada jednemu pokazowi filmowemu. W przypadku rezygnacji z uczestnictwa w seansie prosimy o zwolnienie rezerwacji. Nieodwołanie jej do 15 minut przed początkiem automatycznie odejmuje cztery punkty z puli dostępnej w ramach akredytacji.

Widzów przebywających w obiektach festiwalowych obowiązuje konieczność dezynfekcji rąk oraz zasłaniania ust i nosa, również podczas seansów. Pomiędzy Kinem Helios a Placem Grunwaldzkim, gdzie mieszczą się Teatr Muzyczny i Gdyńskie Centrum Filmowe, w trakcie Festiwalu co pół godziny kursuje bezpłatna festiwalowa linia autobusowa.

Gdynia Industry

Zielona produkcja filmowa jest pierwszym dużym tematem podejmowanym w tym roku podczas wydarzeń branżowych na Festiwalu w Gdyni. W poniedziałek, 20 września, podpisany zostanie otwarty manifest „Porozumienie na rzecz zielonej produkcji audiowizualnej – Film dla klimatu”.

Partnerzy wydarzenia: Polski Instytut Sztuki Filmowej, regionalne fundusze filmowe, Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych, grupa „Porozumienie na rzecz zielonej produkcji audiowizualnej – Film dla klimatu” (oddolna inicjatywa przedstawicieli różnych zawodów rynku audiowizualnego: producentów, location managerów, komisje filmowe oraz Klubu Producentów Reklamy, Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej – SAR i KIPA)

Szczegółowy program pierwszego dnia Gdynia Industry dostępny jest TUTAJ.

Informacje ze strony https://festiwalgdynia.pl

Dęby z Rogalina i polskie morze

deby-z-rogalina

Jeszcze tylko do 26 września br. można oglądać wystawę DĘBY Z ROGALINA I POLSKIE MORZE. Poświęcona wyjątkowej parze – Cecylii i Edwardowi Raczyńskim ukazuje ich związki z historią polskiej Marynarki Wojennej.

Cecylia była matką chrzestną naszego najsłynniejszego niszczyciela ORP Błyskawica, Edward – ambasador w Londynie m.in. podpisał w 1939 roku fundamentalne porozumienie międzyrządowe, na mocy którego utworzono Oddział Polskiej Marynarki Wojennej w Wielkiej Brytanii.

Zwieńczeniem wystawy i uzupełnieniem informacji o związkach Cecylii i Edwarda z polskim morzem, a także o ich roli w polskiej historii, poświęcone będzie spotkanie w ramach cyklu NASZE SYGNAŁY.

23 września godz. 17.00

Sala audytoryjna Muzeum MW

WSTĘP WOLNY

Akwen

Wszelki obszar pokryty wodą

Źródło: Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 1 czerwca 1998 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać morskie budowle hydrotechniczne i ich usytuowanie (DZ. U. 1998 poz.645).

Serbinowicz Albin

Urodzony w 1871 r. – zmarł w 1952 r. Główny księgowy Kierownictwa Budowy Portu, a później Wydziału III Urzędu Morskiego w Gdyni

1 marca 1925 r. Tadeusz Wenda zatrudnił Albina Serbinowicza na stanowisku księgowego Kierownictwa Budowy Portu. Absolwent warszawskich kursów G. Hankowskiego (1903 r.) rozpoczął karierę zawodową, jako rachmistrz na rosyjskich inwestycjach kolejowych. Stamtąd pod koniec 1925 r. przeszedł do praccy w budownictwie morskim. Początkowo jako księgowy Zarządu Budowy portu w Tuapse, a następnie od 1 kwietnia 1916 r. do 1 maja 1922 r. pracował, jako kierownik Działu Finansowego Zarządu Budowy Portu w Chersoniu.

Po powrocie do kraju przez dwa i pół roku pracował w Zakładach Starachowickich. Za zorganizowanie i prowadzenie księgowości budowy portu odznaczony został 3 maja 1930 r. srebrnym Krzyżem Zasługi. Dwa lata później awansował na kierownika oddziału finansowo-budżetowego Urzędu Morskiego.

Literatura: Ryszard Mielczarek, Budowa portu Handlowego w Gdyni w latach 1924-1939, Instytut Kaszubski w Gdańsku, Gdańsk 2001.

Budlewski Aleksander

Urodzony w 1876 r. – zmarł 2 kwietnia 1950 r. Kierownik Referatu Budowli Morskich Kierownictwa Budowy Portu, a następnie Urzędu Morskiego w Gdyni

Inżynier budowy okrętów, jeden z głównych projektantów budowli hydrotechnicznych w porcie w Gdyni, współpracownik inż. Tadeusza Wendy. W latach 1896-1908 pracował przy budowie rosyjskiej kolei, a następnie poszukiwał ropy naftowej na obrzeżach Morza Kaspijskiego. Na zlecenie firmy Bratia Staciewy zaprojektował tam 20-kilometrowe żelbetonowe molo. W latach 1910-1919 budował port morski w Tuapse nad Morzem Czarnym i rzeczno-morski na Dnieprze w Chersoniu.

Do Polski wrócił w roku 1920, jednak przez długi czas nie mógł znaleźć pracy w swym zawodzie. W roku 1924 przyjechał do Gdyni i od początku włączył się w budowę portu. Przez trzynaście lat kierował Referatem Budowli Morskich, a potem – do wojny – Oddziałem Hydrotechniczno-Drogowym Wydziału III Urzędu Morskiego. Wysiedlony z Gdyni przez Niemców okres okupacji przeżył w Generalnym Gubernatorstwie.

Po zakończeniu wojny natychmiast wrócił na Wybrzeże i przystąpił do prac nad odbudową portu. Pracował w Biurze Odbudowy Portów, Urzędzie Morskim i w Zarządzie Portu Gdańsk-Gdynia. Zmarł w wieku 74 lat w Gdyni. Został pochowany na Cmentarzu Witomińskim.

Źródło: Bolesław K. Mazurkiewicz, Encyklopedia inżynierii morskiej, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2009; Ryszard Mielczarek, Budowa portu handlowego w Gdyni w latach 1924-1939, Gdańsk: Instytut Kaszubski w Gdańsku, 2001; Małgorzata Sokołowska, Wiesława Kwiatkowska: Gdyńskie cmentarze: O twórcach miasta, portu i floty, Gdynia: Oficyna Verbi Causa, 2003

Mistrz i Małgorzata Teatr Muzyczny w Gdyni

Mistrz i Malgorzata Teatr Muzyczny w Gdyni

Już 11 września Teatr Muzyczny w Gdyni zaprasza na polską megaprodukcję roku, musical „Mistrz i Małgorzata” według powieści – legendy Michaiła Bułhakowa. 

Pełne emocji widowisko w reżyserii Janusza Józefowicza, niekwestionowanego autorytetu w dziedzinie musicalu, twórcy kultowych musicali „Metro”, „Polita”, „Romeo i Julia”. Poruszająca muzyka Janusza Stokłosy, zapierająca dech scenografia, najnowocześniejsze efekty specjalne i teksty piosenek Andrzeja Poniedzielskiego, znanego satyryka, poety, konferansjera, sprawią że „Mistrz i Małgorzata”, dzieło życia Michaiła Bułhakowa, światowy fenomen i perła kanonu literatury, będzie dla Państwa niezapomnianym przeżyciem. 

Aktualny repertuar Teatru Muzycznego w Gdyni

Informacja ze strony Teatru Muzycznego w Gdyni

Portowa Straż Pożarna Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. (PSP ZMPG S.A.)

Portowa Straż Pożarna jest specjalistyczną służbą Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.

Początki portowej straży pożarnej sięgają końca lat 20. XX w. Wówczas powstała w porcie Ochotnicza Straż Pożarna przy warsztatach mechanicznych Urzędu Morskiego. Została ona na przełomie 1929/1930 r. przekształcona w Portową Straż Pożarną. W 1932 r. liczyła ona 15 strażaków osiadających własny budynek i wyposażoną w 2 specjalistyczne samochody oraz motopompę. Niezależnie od tego wszystkie holowniki portowe otrzymały pompy i węże, aby móc uczestniczyć w akcji gaszenia statków, względnie budynków stojących w pobliżu nabrzeża.

Poza tym budynki portowe posiadały wyposażenie przeciwpożarowe. Wyposażone były w hydranty, gaśnice, oraz automatyczne elektryczne urządzenia alarmowe.

Jej członkowie podczas kampanii wrześniowej zwalczali skutki nalotów na miasto i port, znaleźli się też wśród obrońców Helu. Po kapitulacji kontynuowali walkę z okupantem, w konspiracji iw Polskich Siłach Zbrojnych na Zachodzie. Za działalność konspiracyjną został rozstrzelany Komendant PZP Stanisław Mazan oraz st. ogn. poż. Bronisław Piwowar.

W marcu 1945 r. Portowa Straż Pożarna została włączona w struktury Zawodowej Straży Pożarnej, a następnie podporządkowano ją Głównemu Urzędowi Morskiemu. W związku z niepowołaniem Portowej Straży Pożarnej do tworzonego przez komendanta głównego Państwowej Straży Pożarnej krajowego systemu ratowniczo-Gaśniczego oraz restrukturyzację w porcie. Portowa Straż Pożarna w lutym 1993 r. została przekształcona w Zakładową Straż Pożarną Morskiego Portu Handlowego Gdynia S.A., a dotychczasowi funkcjonariusze stali się cywilnymi pracownikami MPH Gdynia S.A.

W 2018 r. Portowa Straż Pożarna stanowiła dział Zarządu Portu. Liczyła 54 osoby, z czego 52 na stanowiskach pożarniczych, a dwie na stanowiskach administracyjnych.

Źródło: Władysław Gieysztor, Budowa portu w Gdyni. Referat na I Narodowy Kongres Żeglugi, Księgarnia Techniczna “Przeglądu Technicznego”, Warszawa 1932; Rozmowa z Grzegorzem Bulwą, komendantem Portowej Straży Pożarnej w Gdyni, rozm. przepr. Katarzyna Zamorowska Przegląd Pożarniczy 2018, maj, https://www4.port.gdynia.pl/pl/o-porcie/bezpieczenstwo-straz-pozarna-przepustki-i-procedury/straz-pozarna/475-rozmowa-z-komentantem-psp-grzegorzem-bulwa-w-przegladzie-pozarniczym

Zbrojownia Muzeum Marynarki Wojennej

Zbrojownia Muzeum Marynarki Wojennej

Wystawa stała Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni prezentuje oryginalne elementy uzbrojenia okrętowego używanego w XX wieku. Większość  eksponatów zdemontowano z pokładów okrętów służących w polskiej Marynarce Wojennej.

Wśród zabytków artylerii okrętowej znajdujemy prawdziwe unikaty, jak podwójna armata przeciwlotnicza 40 mm Boforsa z okrętu podwodnego „Sęp” (identyczny egzemplarz znajdował się na bliźniaczym „Orle”), najsłynniejsze działko przeciwlotnicze II wojny światowej – 20 mm Oerlikon z wyposażenia ORP „Błyskawica” czy podwójny nkm 13,2 mm Hotchkissa wydobyty z wraku „Gryfa”, zbombardowanego na Helu we wrześniu 1939 r. Przejmującym dopełnieniem tamtego dramatu jest strzęp bandery z fragmentem orła, uratowany z zatopionego ORP „Gryf”, mosiężne litery składające się na nazwę okrętu zdemontowane z wraku oraz oryginalne koło ratunkowe.

Broń podwodną reprezentują torpedy kilku typów – od unikatowej, niemieckiej konstrukcji z przełomu XIX/XX wieku. Jednym z najcenniejszych eksponatów jest francuska mina morska SM 5, używana przez polskie okręty podwodne podczas kampanii wrześniowej. Na identycznej zatonął trałowiec Kriegsmarine „M 85” w październiku 1939 roku.

Wśród broni używanej do zwalczania okrętów podwodnych zwraca uwagę miotacz bomb głębinowych Thornycroft produkcji brytyjskiej. W miotacze tego typu uzbrojony był niszczyciel ORP „Błyskawica”. Drugi egzemplarz do dzisiaj znajduje się na pokładzie okrętu.

Wyjątkowym eksponatem, rangi światowej, jest niemiecka bombotorpeda serii BT (Bomben-Torpedo) 1000 RS. Idea skonstruowania tej ofensywnej lotniczej broni wywodzi się z próby połączenia zalet bomb i torped lotniczych. Jedyną znaną ich wersją wspomaganą silnikiem rakietowym była właśnie BT 1000 RS.

Z okrętów eksploatowanych w latach powojennych pochodzą: broń przeciwlotnicza, miotacze bomb głębinowych, miny typów 08/39 i JAM. Uzbrojenie lotnictwa marynarki wojennej z tego okresu reprezentują działka, kierowane i niekierowane pociski rakietowe. Największym egzemplarzem eksponowanej broni jest przeciwokrętowy pocisk rakietowy P 21 z uzbrojenia korwet typu „Tarantul”. To były przez wiele lat podstawowe okręty uderzeniowe polskiej floty. Wszystkie wycofane zostały już ze służby, a elementy ich wyposażenia zasiliły muzealne zbiory.

Atrakcją ekspozycji jest multimedialne stanowisko oparte na realiach alianckich działań prowadzonych na Morzu Śródziemnym jesienią roku 1942. Zwiedzający będzie mógł wcielić się w rolę strzelca karabinu maszynowego Lewis na pokładzie ORP „Błyskawica" zwalczającego miny oraz odpierającego ataki nieprzyjacielskiego lotnictwa.

Informacja ze strony Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni