Trójmiejski Park Krajobrazowy : cztery pory roku

Trójmiejski Park Krajobrazowy
Trójmiejski Park Krajobrazowy

Trójmiejski Park Krajobrazowy : cztery pory roku / Krzysztof Kamiński. – Gdynia : Pomorska Oficyna Wydawniczo-Reklamowa Jerzy Drzemczewski, 2001. – [6], 17, [176] s. : il.

Album, którego autorem jest Krzysztof Kamiński – znany dziennikarz i artysta fotografik, zawiera 184 zdjęcia przedstawiające najbardziej interesujące i urokliwe fragmenty Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego.
Trójmiejski Park Krajobrazowy przylega do milionowej aglomeracji, obejmującej miasta: Gdańsk, Sopot, Gdynię, Rumię, Redę i Wejherowo i jest jej naturalnym zapleczem rekreacyjnym. Na jego terenie znajduje się siedem prawnie chronionych rezerwatów przyrody (siedem dalszych jest w planie), zarejestrowano 120 pomników przyrody; lasy zajmują ponad 90 proc. jego powierzchni. Liczne doliny, wzgórza, jeziora i potoki nadają mu szczególnego uroku. Wszystko to sprawia, że park posiada niezwykłe warunki do uprawiania aktywnej rekreacji, turystyki pieszej, rowerowej, jeździeckiej i narciarskiej.
Założeniem albumu jest pokazanie unikatowości i piękna przyrody Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego we wszystkich porach roku.

Trójmiejski Park Krajobrazowy
Trójmiejski Park Krajobrazowy

Trójmiasto i okolice

Trójmiasto i okolice
Trójmiasto i okolice

Trójmiasto i okolice / Jerzy Drzemczewski. – Gdynia : Pomorska Oficyna Wydawniczo-Reklamowa, [2005]. 186 s. : il.

Trójmiasto i okolice
Trójmiasto i okolice

Transatlantyki polskie

Transatlantyki polskie
Transatlantyki polskie

Transatlantyki polskie / Jerzy Drzemczewski, Tadeusz Ślebioda. – Gdynia : Pomorska Oficyna Wydawniczo-Reklamowa, 2004. 349 s. : il. – Księgi Floty Ojczystej ; t. 18

Ta bogato ilustrowana książka poświęcona jest 58 letniej historii polskiej żegludze pasażerskiej oraz ludziom, dzięki którym dzieje pływających pod biało-czerwoną banderą transatlantyków są powodem do dumy i podziwu.
Książka jest pierwszą tak obszerną publikacją na polskim rynku wydawniczym poświęconą pasażerskim transatlantykom – prawdziwa kopalnia wiedzy o pływających pod polską banderą statkach pasażerskich, począwszy od pierwszego parowca s/s “Polonia” (zakupionego od Duńczyków w 1930 r. razem z “Kościuszką” i “Pułaskim”), poprzez “Piłsudskiego”, “Sobieskiego”, “Chrobrego”, “Jagiełłę”, aż po jednostki najsłynniejsze – “Batorego” i “Stefana Batorego”, który przeszedł do historii światowej żeglugi jako ostatni transatlantyk o napędzie parowym i w 1988 r. zakończył prawie 150-letnią historię pasażerskiej żeglugi między Europą a Kanadą.
Książka Jerzego Drzemczewskiego (publicysty morskiego, rzecznika prasowego PLO, wieloletniego redaktora naczelnego pisma morskiego “Namiary”) i Tadeusza Ślebiody (wieloletniego oficera na “Batorym” i głównego intendenta PLO), który nie doczekał jej publikacji (zmarł w trakcie pracy nad monografią w sierpniu 2001 r.), przywraca pamięć o najsłynniejszych i owianych legendą zamorskich podróżach liniowców pod biało-czerwoną banderą.
Zgromadzono w niej bogaty i niezwykle zróżnicowany materiał – relacje i wypowiedzi uczestników rejsów, nigdzie niepublikowane dotąd fotografie z archiwów Polskich Linii Oceanicznych, Muzeum Miasta Gdyni, Centralnego Muzeum Morskiego, a przede wszystkim prywatnych zbiorów autorów monografii, załóg statków i uczestników podróży oraz dane statystyczne, dokumenty, plakaty, mapy podróży, historyczne pamiątki i rozkłady rejsów.
Książka jest dość obszerna, składa się bowiem z 392 stron formatu 22,5 x 30 cm. Największym jej atutem jest jednak prezentowany w niej materiał ilustracyjny. W książce znajdują się 883 zdjęcia i inne ilustracje.

Transatlantyki polskie
Transatlantyki polskie

Przez tradycję do nowoczesności : Polska Zjednoczona Korporacja Bałtycka 1930-2008

Przez tradycję do nowoczesności
Przez tradycję do nowoczesności

Przez tradycję do nowoczesności : Polska Zjednoczona Korporacja Bałtycka 1930-2008 / Jerzy Drzemczewski. – Gdynia : Pomorska Oficyna Wydawniczo-Reklamowa Porta Mare, 2008. – 148 s. : il. – Księgi Floty Ojczystej,; t. 29

Monografia najstarszej, polskiej, morskiej agencji Żeglugowej – Polskiej Zjednoczonej Korporacji Bałtyckiej, a także historia połączeń Żeglugowych naszych portów z Wielką Brytanią od 1920 r. do czasów współczesnych.

Przez tradycję do nowoczesności
Przez tradycję do nowoczesności

Pożegnanie Atlantyku

Pożegnanie Atlantyku
Pożegnanie Atlantyku

Pożegnanie Atlantyku / Jerzy Drzemczewski. – Gdynia : Porta Mare Pomorska Oficyna Wydawniczo-Reklamowa, [2013]. – 183 s. : il. – Księgi Floty Ojczystej ; t. 57

Książka “Pożegnanie Atlantyku” poświęcona jest ostatniemu liniowemu rejsowi “Stefana Batorego”, który z kilku powodów ma trwałe miejsce nie tylko w historii polskiej żeglugi. Podróż ta, która zakończyła się 21 października 1987 r., a więc ponad ćwierć wieku temu, była nie tylko ostatnim rejsem na istniejącej od 1957 r. linii pasażerskiej z Gdyni do Montrealu, ale również końcem trwającej od 18 maja 1936 r. (data inauguracyjnej podróży m/s „Batory” do Nowego Jorku) „morskiej dynastii Batorych” na północnym Atlantyku. Podróż ta zapewniła także „Stefanowi Batoremu” trwałe miejsce w historii światowej żeglugi. Była to bowiem ostatnia, regularna podróż statku pasażerskiego między Europą a Kanadą.
Podczas tego niezwykłego, nie tylko pod względem historycznym rejsu “Stefan Batory” został poddany najtrudniejszej w swoim 36-letnim żywocie, próbie, którą był pojedynek z największym huraganem w rejonie kanału La Manche od 1703 r. Huragan ten podczas, którego siła wiatru dochodziła do 220 km/godz. dorwał polski statek pasażerski (miał wtedy na pokładzie 671 pasażerów i 301 członków załogi) już na Tamizie, która w tych warunkach była wielokrotnie bardziej niebezpieczna niż otwarte morze. Na szczęście “Stefcio” jak pieszczotliwie nazywała go załoga, jako jedna z nielicznych jednostek pływających znajdujących się w tym rejonie wyszedł z walki z tym superhuraganem zwycięsko, tracąc jedynie 2 kotwice i 400 m łańcucha kotwicznego. Szczegóły tej walki z żywiołem stanowią istotną część tej książki.
Warto podkreślić, że książka ta w dużym stopniu oparta jest na scenariuszu dokumentalnego filmu “Dziewiąty – ostatni?”, którego współautorem również jest Jerzy Drzemczewski.

Pożegnanie Atlantyku
Pożegnanie Atlantyku

Polskie Linie Oceaniczne : 1951-2012 : zarys działalności

Polskie Linie Oceaniczne
Polskie Linie Oceaniczne

Polskie Linie Oceaniczne : 1951-2012 : zarys działalności / Jerzy Drzemczewski. – Gdynia : Porta Mare, [2012]. – 344 s. : il. – Księgi Floty Ojczystej ; t. 50

Autor tej bogato ilustrowanej książki na 360 stronach formatu 230×300 mm, przypomina historię tego przez kilkadziesiąt lat największego polskiego armatora i jednego z największych w Europie, dysponującego w najlepszym okresie swojego rozwoju, czyli w 1976 r.  flotyllą 185 statków o nośności ponad miliona ton zatrudniającego ok. 13 tys. pracowników. Ta ogromna flota obsługiwała w latach 70. i 80. 33 linie regularne łączące porty polskie z ok. 500 portami leżącymi na wszystkich kontynentach świata.
Polskie Linie Oceaniczne przez wiele lat były jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek polskiej  gospodarki w świecie, zwłaszcza w Azji, Afryce, Australii, Oceanii i Ameryce Południowej. Działalność gospodarcza prowadzona przez PLO dawała pracę dziesiątkom innych firm obrotu portowo-morskiego, nie tylko w Polsce, ale również w wielu innych krajach, zwłaszcza europejskich.
Najwięcej miejsca w książce zajmują niezwykle złożone, wielowątkowe zagadnienia i problemy ostatniego 20-lecia. Częściową odpowiedź na pytanie jaka jest to tematyka daje prezentowany poniżej spis treści czterech ostatnich rozdziałów tej monografii.

Polskie Linie Oceaniczne
Polskie Linie Oceaniczne

Polskie Linie Oceaniczne : album floty 1951-2011

Polskie Linie Oceaniczne
Polskie Linie Oceaniczne

Polskie Linie Oceaniczne : album floty 1951-2011 / Adamczyk, Krzysztof. – Gdynia : Porta Mare Pomorska Oficyna Wydawniczo-Reklamowa, [2011]. – 440 s. : il. – Księgi Floty Ojczystej, 1230-7092 ; t. 42

Polskie Linie Oceaniczne Album Floty 1951-2011 zawiera opisy historii każdego z ok. 380 statków eksploatowanych przez Polskie Linie Oceaniczne od 1951 r., kiedy przedsiębiorstwo to formalnie powstało.
Większość stron tego albumu poświęcona jest jednemu statkowi i składa się z krótkiej charakterystyki jego parametrów techniczno-eksploatacyjnych oraz historii statku, zilustrowanej 2-3 zdjęciami przedstawiającymi sylwetkę statku na morzu, jego postój w porcie i inne ważne wydarzenia związane ze statkiem.
Autorami i redaktorami albumu są Krzysztof Adamczyk z PLO, pełniący obecnie m.in. funkcję sekretarza Rady Nadzorczej PLO SA, Bohdan Huras – dyrektor ds. inspekcji przemysłowych w Polsce Lloyd’s Register (Polska) Sp. z o. o oraz Jerzy Drzemczewski – obecnie wydawca i dziennikarz, a wcześniej m.in. długoletni rzecznik prasowy PLO i redaktor naczelny dwutygodnika branżowego „Namiary na Morze i Handel”.
Polskie Linie Oceaniczne Album Floty 1951-2011 zawiera opisy historii każdego z ok. 380 statków eksploatowanych przez Polskie Linie Oceaniczne od 1951 r., kiedy przedsiębiorstwo to formalnie powstało.
Większość stron tego albumu poświęcona jest jednemu statkowi i składa się z krótkiej charakterystyki jego parametrów techniczno-eksploatacyjnych oraz historii statku, zilustrowanej 2-3 zdjęciami przedstawiającymi sylwetkę statku na morzu, jego postój w porcie i inne ważne wydarzenia związane ze statkiem.
Autorami i redaktorami albumu są Krzysztof Adamczyk z PLO, pełniący obecnie m.in. funkcję sekretarza Rady Nadzorczej PLO SA, Bohdan Huras – dyrektor ds. inspekcji przemysłowych w Polsce Lloyd’s Register (Polska) Sp. z o. o oraz Jerzy Drzemczewski – obecnie wydawca i dziennikarz, a wcześniej m.in. długoletni rzecznik prasowy PLO i redaktor naczelny dwutygodnika branżowego „Namiary na Morze i Handel”.

Polskie Linie Oceaniczne
Polskie Linie Oceaniczne

Polskie holowniki morskie 1920-2015

Polskie holowniki morskie 1920-2015
Polskie holowniki morskie 1920-2015

Polskie holowniki morskie 1920-2015 / Waldemar Danielewicz. – Gdynia : PORTA MARE Pomorska Oficyna Wydawniczo-Reklamowa, [2015]. – 312 s. : il. – Księgi Floty Ojczystej, t. 68

Album “Polskie Holowniki Morskie 1920-2015”, autorstwa Waldemara Danielewicza ma 320 str. formatu 220×300 mm. Wydawnictwo poświęcone jest historii 309 holowników eksploatowanych pod polską banderą od początków naszej obecności na morzu, aż do dnia dzisiejszego. Jego zasadniczą część zajmują zdjęcia holowników, ich podstawowe dane techniczno-eksploatacyjne i biogramy, zestawione alfabetycznie, według nazwy pod którą ostatnio były zarejestrowane. Dzieli się ona na części: kolorową, obejmującą holowniki będące w eksploatacji oraz czarno-białą, w której prezentowane są holowniki już wycofane ze służby u polskich armatorów lub złomowane. Tych pierwszych jest 74, a ostatnich – 235 jednostek. Ten podstawowy człon albumu poprzedzony jest krótkim rysem historycznym rozwoju polskiej flotylli holowniczej oraz przedsiębiorstw je eksploatujących. Ważnym jego fragmentem, znajdującym się w końcowej części, jest też rozdział, w którym dość szczegółowo zostały omówione wszystkie holowniki według poszczególnych typów, wyprodukowanych przez polski przemysł okrętowy.
Holowniki, choć nie są najważniejszymi przedstawicielami naszej floty, to jednak ich historia jest niezmiernie ciekawa i tak naprawdę trudno dziś sobie bez nich wyobrazić funkcjonowanie portów, stoczni oraz firm zajmujących się pracami pogłębiarskimi czy hydrotechnicznymi.
Album przedstawia dane techniczne i rys historyczny holowników noszących polską banderę w latach 1920-2014. Przedstawione są one alfabetycznie pod ostatnią nazwą, jaką miały w czasie eksploatacji. Oprócz danych technicznych i przebiegu służby holowników książka wzbogacona jest licznymi zdjęciami często publikowanymi po raz pierwszy, co zapewne ucieszy czytelników. Zawarto w niej również historię powstawania i rozwoju przedsiębiorstw eksploatujących te jednostki zaczynając od początków naszej obecności na morzu w roku 1920 do czasów współczesnych. W opracowaniu przewidziano rysunki holowników oraz barwne plansze oznak armatorskich firm eksploatujących holowniki.

Polskie holowniki morskie 1920-2015
Polskie holowniki morskie 1920-2015

Polska Żegluga Morska : album floty 1951-2012

Polska Żegluga Morska
Polska Żegluga Morska

Polska Żegluga Morska : album floty 1951-2012 / Krzysztof Gogol, Bohdan Huras. – Gdynia : Porta Mare Pomorska Oficyna Wydawniczo-Reklamowa, [2013]. 620 s. : il. – Księgi Floty Ojczystej ; t. 55

Polska Żegluga Morska
Polska Żegluga Morska

Ostatni transatlantyk Stefan Batory

Ostatni transatlantyk "Stefan Batory"
Ostatni transatlantyk "Stefan Batory"

Ostatni transatlantyk “Stefan Batory” / Jerzy Drzemczewski. – Gdynia : „Porta Mare” Pomorska Oficyna Wydawniczo-Reklamowa, [2010]. – 264 s. : il.

Album ma 280 str. formatu 312×230 mm i zawiera 846 zdjęć. Poświęcony jest on „Stefanowi Batoremu” – ostatniemu transatlantykowi pływającemu pod polską banderą, który przeszedł również do historii żeglugi światowej. Był bowiem jednym z dwóch, ostatnich pasażerskich liniowców, utrzymujących stałe, regularne połączenie między Europą a północną Ameryką i jednocześnie statkiem, który zakończył trwającą blisko 150 lat historię pasażerskiej żeglugi liniowej między portami Wielkiej Brytanii i Kanady i 30-letnią między tym krajem a Polską. Zakończył też trwającą 58 lat historię całej polskiej oceanicznej żeglugi pasażerskiej.

Ostatni transatlantyk "Stefan Batory"
Ostatni transatlantyk “Stefan Batory”

Niespełnione marzenia o Polsce morskiej

Niespełnione marzenia o Polsce morskiej
Niespełnione marzenia o Polsce morskiej

Niespełnione marzenia o Polsce morskiej / Zbigniew Teplicki. – Gdynia : Pomorska Oficyna Wydawniczo-Reklamowa, 2003. – 245 s.

Interesująca pozycja książkowa o tematyce morskiej, w której autor, m.in. były dyrektor naczelny Zjednoczenia Portów Morskich i Zarządu Portu Gdynia, a także wiceprezydent i prezydent GAL-u w Nowym Jorku, opisuje 45 lat swego aktywnego życia zawodowego, w tym kulisy wielu ważnych decyzji i wydarzeń dla spraw polskiego morza.
Oprócz wątków wspomnieniowych opisujących ciekawe, wręcz rewelacyjne zdarzenia z jego życia zawodowego przez karty książki przewija się głęboki żal za zmarnotrawienie dorobku tysięcy pasjonatów, którzy najpierw odbudowali polską gospodarkę morską, po straszliwych zniszczeniach drugiej wojny światowej, a potem rozbudowali ją do poziomu, który mogło Polsce pozazdrościć wiele bardziej rozwiniętych krajów, również UE.
Franciszek Sokół napisał „… każdy naród, który panuje nad morzem wie, co to jest pomyślność i cieszy się dobrobytem. Każdy naród, który traci panowanie nad morzem traci równocześnie bogactwo nad morzem traci równocześnie bogactwo i wolność.” W ostatnich kilkunastu latach postępowaliśmy zupełnie odwrotnie niż rekomendował ten mądry i rzutki komisarz rządu w Gdyni. Czyżbyśmy postąpili tak nierozsądnie wyłącznie z braku wyobraźni i kompetencji -jedynie w imię jakże naiwnej, często bezmyślnej … naprawy Rzeczpospolitej?
Czytelnik, który przeczyta tę interesującą książkę dowie się o wielu interesujących nieznanych wydarzeniach i incydentach towarzyszących rozwojowi portów morskich i żeglugi a także spedycji w tych czasach.
Ludziom czynnie zaangażowanym w kontynuacji dzieła Eugeniusza Kwiatkowskiego, inżyniera Wendy i wielu, wielu innych prekursorów uprawy naszego morza ciężko jest dzisiaj żyć ze świadomością, że to co stanowiło treść ich życia i przyniosło tak wspaniałe efekty (flota PLO liczyła w szczytowym okresie nawet 188 statków o nośności 1 ,2 mln DWT, nowoczesny Port Północny w Gdańsku i bazy przeładunków ładunków masowych w Świnoujściu, licząca ponad 120 jednostek rybacka flota dalekomorska, 2 wyższe uczelnie morskie itp.) w tak dużym stopniu zostało już zmarnotrawione albo znajduje się na najlepszej drodze by to niebawem nastąpiło.

Niespełnione marzenia o Polsce morskiej
Niespełnione marzenia o Polsce morskiej

Na śródziemnomorskim szlaku : 1924-2008

Na śródziemnomorskim szlaku : 1924-2008
Na śródziemnomorskim szlaku : 1924-2008

Na śródziemnomorskim szlaku : 1924-2008 / Jerzy Drzemczewski. – Gdynia : Pomorska Oficyna Wydawniczo-Reklamowa Porta Mare, 2009. – 382 s. : il. – Księgi Floty Ojczystej, 1230-7092 ; t. 31

 

Książka jest pierwszą monografią ponad 85-letniej aktywności polskiej floty, zwłaszcza liniowej w akwenie Morza Śródziemnego, nierozerwalnie związanej z historią polskiej i światowej Żeglugi. Składa się ona z dwóch połączonych ze sobą części: czarno-białej – obejmującej Żeglugę liniową uprawianą przez żeglugę Polską, Gdynia Ameryka Linie żeglugowe, Polską żeglugę Morską i Polskie Linie Oceaniczne (lata 1924-1992) oraz kolorowej – w której operatorem statków liniowych jest spółka POL-Levant Linie żeglugowe – spadkobierczyni i kontynuatorka czterech wspomnianych armatorów, uprawiającą Żeglugę na tym szlaku do dnia dzisiejszego (1993-2008). Książka wydana jest na papierze kredowym, gwarantującym dobrą jakość ponad 730 zdjęć.

Na śródziemnomorskim szlaku : 1924-2008
Na śródziemnomorskim szlaku : 1924-2008

MTMG MORSKI TERMINAL MASOWY GDYNIA

MTMG MORSKI TERMINAL MASOWY GDYNIA
MTMG MORSKI TERMINAL MASOWY GDYNIA

MTMG MORSKI TERMINAL MASOWY GDYNIA

MTMG MORSKI TERMINAL MASOWY GDYNIA
MTMG MORSKI TERMINAL MASOWY GDYNIA

 

M/s PIŁSUDSKI – DUMA II RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

ms Piłsudski
ms Piłsudski

M/s „PIŁSUDSKI”  – DUMA II RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ / Jerzy Drzemczewski

Wydawnictwo Porta Mare wydało kolejny, już trzeci, album poświęcony polskim transatlantykom pasażerskim. Podobnie jak dwa poprzednie: „Legenda Batorego w fotografii” (wydana w 2009 i 2015 r.) i „Ostatni transatlantyk Stefan Batory” (2010 r.), trzeci, zatytułowany „M/s Piłsudski – Duma II Rzeczypospolitej Polskiej”, został opracowany przez Jerzego Drzemczewskiego i ma ten sam układ graficzny i podobny format, chociaż jest nieco cieńszy i mniejszy od poprzednich. Jego niewątpliwym atutem są zamieszczone tam unikalne zdjęcia i inne dokumenty pochodzące z gromadzonej od kilkudziesięciu lat kolekcji autora poświęconej polskim statkom pasażerskim oraz ze zdjęć rodzinnych byłych członków załogi tego wyjątkowego w historii polskiej żeglugi statku.

ms Piłsudski
ms Piłsudski

Morskie gracje czyli Historia trzech szkolnych żaglowców w fotografii

Morskie Gracje
Morskie Gracje

Morskie gracje czyli Historia trzech szkolnych żaglowców w fotografii / [red. i aut. tekstów: Jerzy Drzemczewski i Lechosław Stefaniak ; współpr. Marek Twardowski ; tł. Tomasz P. Gutowski]. – Gdynia : Pomorska Oficyna Wydawniczo-Reklamowa ; Gdańsk : Public Relations Studio Lechosław Stefaniak, 2007. – 99 s. : il.

 

W związku z przypadającą 25-tą rocznicą zbudowania i przekazania do eksploatacji „Daru Młodzieży” dwa wydawnictwa: Public Relations Studio oraz Pomorska Oficyna Wydawniczo-Reklamowa przygotowały album fotograficzny pt. “MORSKIE GRACJE” o trzech szkolnych polskich żaglowcach: „Lwowie”, „Darze Pomorza” i „Darze Młodzieży”. Jest on swoistą historią tych statków, ich załóg i studentów szkół morskich, którzy na nich zdobywali pierwsze doświadczenia jako przyszli oficerowie polskiej marynarki handlowej; historią opowiedzianą poprzez archiwalne już fotografie.
Album o formacie 24×30 cm zawiera 230 fotografii czarno-białych i kolorowych, ma 204 strony i twardą kolorową okładkę. Wszelkie teksty zostały przygotowane w dwóch wersjach językowych: polskim i angielskim, dlatego album doskonale nadaje się również jako upominki dla odwiedzających Waszą firmę gości i partnerów gospodarczych z zagranicy.

Morskie Gracje
Morskie Gracje

Kosynierzy z Daru Pomorza

Kosynierzy z Daru Pomorza
Kosynierzy z Daru Pomorza

Kosynierzy z „Daru Pomorza” / Gabriel P. Oleszek. – Gdynia : Porta Mare, 2016. – 288 s.

 

Kosynierzy z Daru Pomorza, autorstwa długoletniego kapitana statków PLO Gabriela Oleszka, są książką, w której szczegółowo omówiony został okres nauki w Państwowej Szkole Morskiej rocznika 1965-1968, łącznie z kandydatką na „Darze Pomorza”, rejsami na statkach szkolnych „Zenit” i „Horyzont” oraz ich praktykami na dziesięciotysięcznikach PLO: „Ludwik Solski”, „Hanoi”, „Jan Matejko” i „Adolf Warski”. Książkę kończy rozdział, w którym omówione zostały w zwartej formie, dalsze zawodowe losy absolwentów tego rocznika PSM, a także organizowane każdego roku od 1997 r. spotkania towarzyskie.

Kosynierzy z Daru Pomorza
Kosynierzy z Daru Pomorza