100 Lat Portu Gdynia

Port Gdynia

Z okazji 100 lecia Portu Gdynia Towarzystwo Miłośników Gdyni oraz Portal Rocznika Gdyńskiego składają najserdeczniejsze życzenia, dalszych sukcesów w realizacji wspaniałych planów rozwoju.

Historia Gdyńskiego Portu jest starsza od miasta o 4 lata. To właśnie budowa Portu przyczyniła się do powstania Gdyni. Decyzja o budowie Portu została podjęta u zarania narodzin II Rzeczypospolitej i symbolizowała odrodzenie się państwa, jego potencjału ekonomicznego i myśli technicznej. Port Gdynia cechuje dogodne położenie w obszarze Zatoki Gdańskiej i od początku był synonimem nowoczesności. To tutaj w latach siedemdziesiątych powstał pierwszy polski terminal kontenerowy. Obecnie Port Gdynia jest kluczowym portem w rejonie Morza Bałtyckiego oraz ważnym węzłem korytarza Bałtyk-Adriatyk.

Wszystkiego najlepszego!

Drogi Wodne w Polsce

Drogi Wodne w Polsce Tom VIII.

Drogi Wodne w Polsce. Tom VIII. Notatka informacyjna o porcie w Gdyni, Paweł Bomas, Warszawa 1929

Ministerstwo Przemysłu i Handlu, Departament Morski, w książce niniejszej daje krótkie zestawienie głównych informacji, dotyczących manipulacji i kosztów portowych. Dla interesantów portu są to bardzo ważne szczegóły, ułatwiające orjentowanie się i ewentualną pracę w porcie dla kupców i przemysłowców. Pozatem każdy czytelnik znajdzie tutaj szereg objaśnień i dat statystycznych, które dają możność dokładnego i objektywnego zorjentowania się w postępie prac przy budowie portu, w rozwoju miasta Gdyni, oraz w całokształcie ogólnej pracy przy realizacji dostępu do morza.

Akwatorium (obszar wodny)

Zespół wszystkich wydzielonych obszarów (akwenów portowych) albo przystani morskich otoczony budowlami morskimi, wraz z awanportem, kanałami i basenami

Akwatorium portu gdyńskiego składa się z Awanportu; Kanału Portowego, Kanału Południowego; basenów portu handlowego i rybackiego (do czasu likwidacji przedsiębiorstwa “Dalmor”).

Akwatorium odgrodzone jest od redy falochronem o długości 2,5 km.

Źródło: Czesław Kleban, Port Gdynia 1922 – 1972, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk 1973; Rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 1 czerwca 1998 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać morskie budowle hydrotechniczne i ich usytuowanie (DZ. U. 1998 poz.645); Bolesław K. Mazurkiewicz, Encyklopedia inżynierii morskiej, Fundacja Promocji Przemysłu i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2009.

Biuletyn Miesięczny Portu Gdyńskiego

Biuletyn Miesięczny Portu Gdyńskiego, późniejsze „Wiadomości Portu Gdyńskiego”, a od stycznia 1939 „Wiadomości Portowe”

Czasopismo było wydawane w 1931 r., pierwszy numer pojawił się w styczniu tego roku. Ogółem ukazało się 8 numerów (ostatni w sierpniu tego roku). Wydawcą miesięcznika był Urząd Morski. W “Biuletynie” zamieszczano informacje na temat różnego rodzaju wydarzeń w porcie. Publikowano statystyki ruchu portowego, obrotu towarów, a także tabele ilustrującą ruch pasażerów i pracę polskich statków w poszczególnych miesiącach. Na łamach pisma pojawiały się również akty prawne odnoszące się do szeroko pojętej gospodarki morskiej.

Literatura, Katalog Biblioteki Narodowej w Warszawie; „Biuletyn Miesięczny Portu Gdyńskiego” (1931-1939), https://marynistyka.pl/biuletyn-miesieczny-portu-gdynskiego-1931-1939/

Administracja morska w Gdyni w okresie drugiej Rzeczypospolitej. Organizacja, kadry, działalność

Administracja-morska-w-Gdyni-w-okresie-drugiej-Rzeczypospolitej

Jan Tymiński. – Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni, Gdynia 2020

Publikacja ma na celu przedstawienie działalności, struktur i kadr powołanych w II Rzeczypospolitej dwóch głównych instytucji, które zajmowały się szeroko pojętą administracją morską, mianowicie jej terenowymi organami: Urzędem Morskim i Kapitanatem Portu w nowo powstającym w tamtym okresie porcie i mieście Gdyni.

Praca ma charakter opisowo-analityczny. Jej podstawowy cel wynika z tytułu. W okresie działalności terenowych organów administracji morskiej w latach 1920–1939 warunki ich funkcjonowania ulegały częstym i głębokim zmianom. Przemiany te wynikały z zawiłych uwarunkowań zewnętrznych oraz zmian w ramach struktur instytucji tworzących terenową administrację morską. Urząd Morski, będący najważniejszym organem administracji morskiej, zmieniał bowiem swą nazwę, siedzibę, zakres działania, strukturę organizacyjną i podległość resortową.

Syrena – motorówka reprezentacyjna Kapitanatu Portu

W 1929 r Kapitanat Portu w Gdyni otrzymał wybudowaną w Szwecji motorówkę

Była to luksusowa, wykonana z mahoniu łódź spacerowo-reprezentacyjna. Miała 13,5 m długości i 2,4 m szerokości oraz 1,3 m zanurzenia. Wyposażona była w benzynowy silnik o mocy 70 KM i osiągała prędkość ok. 12 węzłów. Pod krytym bakiem znajdowały się silnik i pomieszczenia załogi, dalej z trzech stron kryta bogato oszklona sterówka, za którą ulokowano komfortowo wyposażoną kabinę kończącą się sięgającym rufy kokpitem z siedzeniami.

Oficjalnie łódź określana była jako inspekcyjna, najczęściej jednak służyła do przejażdżek po porcie oraz wycieczek do Jastarni, Helu i Orłowa dla ministrów i innych dygnitarzy krajowych i zagranicznych.

Literatura: Jerzy Miciński, Polskie statki pomocnicze i specjalne 1921-1939, Wydawnictwo Morskie w Gdyni, Gdańsk 1967.

Suprastruktura portowa zarządzana przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A.

Suprastrukturę portową tworzą te składowe wyposażenia technicznego portu morskiego, które bezpośrednio są wykorzystywane w procesie produkcji usług. Są to urządzenia przeładunkowe, sprzęt przeładunkowy, portowy tabor pływający, portowa powierzchnia składowa i osprzęt przeładunkowy.

W porcie gdyńskim elementami suprastruktury są: • place składowe • magazyny • zasobnie kryte i otwarte • budynki administracyjno-biurowe

Literatura: https://www.port.gdynia.pl/wp-content/uploads/2021/09/49972_raport_CSR.pdf; Hanna Klimek, Wartość dodana w procesie produkcji usług portowych, “Studia Gdańskie”, t. VI.

Infrastruktura portowa zarządzana przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A.

Infrastrukturę portową tworzą znajdujące się w granicach portu lub przystani morskiej akweny portowe oraz ogólnodostępne obiekty, urządzenia i instalacje, związane z funkcjonowaniem portu, przeznaczone do wykonywania przez podmiot zarządzający portem zadań

W skład infrastruktury Portu Gdynia wchodzą: • akweny portowe • pirsy, pomosty, dalby • nabrzeża • drogi kołowe i ulice • parkingi • tory i rozjazdy kolejowe • nawierzchnie kolejowo-drogowe • infrastruktura energetyczna, ciepłownicza, wodociągowa, kanalizacyjna, telekomunikacyjna, informatyczna i przeciwpożarowa.

Źródło: Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 23 czerwca 2022 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o portach i przystaniach morskich, https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20220001624/T/D20221624L.pdf; Społeczna odpowiedzialność Zarządu Morskiego Portu Gdynia. Raport 2021.

Nabrzeże Holenderskie

Na początku lat 60. XX w. zamontowano na nabrzeżu Holenderskim 3 żurawie o udźwigu 7 ton.

W połowie lat 70. XX w. rozważano wysunięcie nabrzeża o 120 m do linii północnego pirsu przy nabrzeżu Duńskim. Później wielkość t ę redukowano, ograniczając się do wejścia w wodę o kilkanaście do ok. czterdziestu metrów. Spadek przeładunku rudy, a przede wszystkim brak środków, spowodowały rezygnację z tych zamierzeń. Skończyło się na remoncie istniejącego nabrzeża i ustawieniu na nim nowych dźwigów.

W połowie lat 80. XX w. rosnące przeładunki rudy, a z drugiej strony zły stan techniczny nabrzeża Holenderskiego, spowodowały intensyfikację starań o jego przebudowę i modernizację. Dla uzyskania nabrzeża o większej głębokości oraz poszerzenia bardzo tu wąskiego nabrzeża, proponowano budowę nowego nabrzeża, wysuniętego na wodę.

Obecnie nabrzeże Holenderskie użytkowane jest przez holenderską firmę HES Gdynia Bulk Terminal Sp. z o.o. (dawniej MTMG – Morski Terminal Masowy Gdynia Sp. z o.o.). Terminal ten pełni rolę terminalu uniwersalnego, świadcząc usługi przeładunkowe i składowania ładunków masowych występujących w obrocie portowo – morskim, jak węgiel i koks, zboża i pasze oraz inne ładunki masowe suche i płynne, w tym chemikalia, ropa i przetwory naftowe.

Na początku nowego stulecia rozpoczęto stopniowo modernizować nabrzeże. Prace modernizacyjne rozpoczęto w 2003 r. a zakończono w 2006 r. Nabrzeże otrzymało nową linię cumowniczą z wyjściem „na wodę” o szerokości 4,8 m. Od strony wody wbito stalową ściankę szczelną. Dno przy ściance szczelnej zostało umocnione workami z piaskiem. Wzmocniono konstrukcję nadbudowy nabrzeża. Długość nabrzeża po przebudowie wynosiła około 519 m.

Kolejną modernizację nabrzeża Holenderskiego było zmodernizowane w roku 2019, kiedy to realizowano zadanie „Wymiana linii odbojowej na nabrzeżu Holenderskim w Porcie Gdynia”. W lipcu 2022 r. Zarząd Morskiego Portu Gdynia podpisał umowę z sopocką Grupą NDI na modernizację nabrzeża Holenderskiego. Zaplanowane roboty obejmą m.in. przebudowę nawierzchni kolejowo-drogowej w torach kolejowych nr 601, 602, 603 i 604 wraz z podziemnym uzbrojeniem oraz budowę sieci średniego napięcia, która zasili żurawie portowe na remontowanym nabrzeżu. Dodatkowo wybudowany zostanie pomiędzy zasobniami nr 1 i 2 przejazd z ulicy Francuskiej na nabrzeże Holenderskie. To z kolei wymusza częściową rozbiórkę i przebudowę zasobnika nr 1.

Literatura: Czesław Kleban, Port Gdynia 19221972, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk 1973; Bohdan Szermer, Koncepcje i struktura przestrzenna portu gdyńskiego – zarys przemian (Część 4: lata osiemdziesiąte i co dalej?), Rocznik Gdyński 1991, nr 10.

Nabrzeże Szwedzkie

Najstarsze nabrzeże przeładunków masowych

Wybudowane w drugiej połowie lat 20. XX wieku nabrzeże stanowi południową granicę Basenu III – Węglowego. Od zachodu graniczy z nabrzeżem Duńskim, natomiast od wschodu z nabrzeżem Wendy.

Nabrzeże wybudowano na obszarze wodnym, od dawnej linii brzegowej w stronę morza.

Budowę nabrzeża rozpoczęto w 1925 r., a zakończono w roku 1928. Pierwszy odcinek (nabrzeże typu płytowego) o długości 380 m został wybudowany w latach 1925-1926. Odcinek ten tworzyło pięć rzędów pali drewnianych, na których posadowiono płyty żelbetowe. Wskutek intensywnej eksploatacji, pogorszył się stan techniczny nabrzeża. W 1930 r. stwierdzono zły stan techniczny drewnianej ścianki szczelnej oraz przegłębienie dna. Wówczas w trybie awaryjnym wbito w odległości około 1,0 m w stronę wody stalową ściankę szczelną typu Rote Edge II, zwieńczając ją poszerzonym żelbetowym oczepem z istniejąca nadbudową. Drugi odcinek (nabrzeże typu skrzyniowego) o długości 330 m powstał w latach 1927-1928. W momencie powstania, głębokość nabrzeża w linii cumowniczej wynosiła 8,0 m. Długość nabrzeża w linii cumowniczej wynosi obecnie (2021 r.) 713,20 metrów bieżących.

Nabrzeże przeznaczone było do przeładunku towarów masowych: węgla i rudy. W okresie międzywojennym obsługiwało przeładunki pomiędzy Szwecją i Gdynią.

Po kilkudziesięciu latach eksploatacji stwierdzono duże ubytki korozyjne w stalowej ściance (przyczyniło się do trwało odziaływanie miału węglowego, apatytów i fosforytów).

Zasadniczy remont odcinka nabrzeża płytowego wykonano w latach 1976-1978. W odległości 1,5 m od strony wody wbito nową ściankę szczelną z brusów Larssen V, o długości 17,0 m, z co trzecim brusem skrzynkowym o długości 19,0 m zwieńczoną żelbetowym oczepem – nowym murem nawodnym. Tuż za krawędzią istniejącej płyty od strony lądu wykonano rząd pali kozłowych. Zastosowano żelbetowe pale prefabrykowane o przekroju 35 x 35 cm i długości 14,0 m, zwieńczone w części głowicowej żelbetowymi oczepami.

W latach 70. XX w. na odcinku 170 m od nasady przeładowywano rudę. Pozostała część nabrzeża o długości 550 wykorzystywana była do przeładunku węgla oraz nawozów.

W perspektywie programowej 2007-2015 w Porcie Gdynia zrealizowano przebudowę nabrzeża Szwedzkiego na odcinku ok. 577 m wraz z pogłębieniem basenu portowego wzdłuż krawędzi przebudowywanego odcinka nabrzeża do rzędnej -13,5 m, a docelowo do -15,5 m, przebudowę nabrzeża na odcinku ok. 57 m wraz z umocnieniem dna basenu materacami gabionowymi o grubości ok. 0,5 m oraz przebudowę układu torowego na nabrzeżu, przebudowę istniejącej sieci kanalizacji deszczowej oraz przebudowę istniejącej i budowę nowej instalacji sanitarnej.

W 2013 r. rozpoczęto przebudowę zachodniej części nabrzeża, która umożliwić miała cumowanie statków typu PANAMAX. W ramach inwestycji przebudowano konstrukcje hydrotechniczne z wysunięciem linii cumowniczej na wodę o 1 m. Zrealizowano również roboty czerpalne do głębokości 13,5 m (bez umocnienia dna) – wzdłuż przebudowywanego odcinka nabrzeża oraz umocniono dna skarp podwodnych. Zmodernizowano sieć kolejową i nawierzchnie drogowe na odcinku od strony nabrzeża Duńskiego. Przebudowano również kanalizację sanitarną, deszczową, wodociągową energetyczną i teletechniczną w strefie przebudowywanego odcinka nabrzeża. Oddanie całej inwestycji do użytkowania odbyło się w listopadzie 2015 roku. Wykonawcą prac było konsorcjum firm Korporacja Budowlana DORACO sp. z o.o. oraz Zakład robót hydrotechnicznych i podwodnych UW Service sp. z o.o.

Na nabrzeżu użytkowanym przez HES Bulk Terminal Gdynia Sp. z o.o. można wyróżnić trzy odcinki konstrukcyjne (I, II, III), powstałe w wyniku kolejnych modernizacji pierwotnego nabrzeża: – odcinek I – nabrzeże płytowe ze stalową ścianką szczelną; odcinek II – nabrzeże płytowe z żelbetową ścianką szczelną; – odcinek III – nabrzeża skrzyniowe ze stalową ścianką szczelną.

Obecnie przy nabrzeżu Szwedzkim znajdują się dwa terminale towarów masowych. W zachodniej części usytuowany jest HES Bulk Terminal Gdynia Sp. z o.o. (dawniej Morski Terminal Masowy Gdynia sp. z o.o.) oraz Bałtycka Baza Masowa Sp. z o.o.

Literatura: Dorota Dybowska-Stefek, Aktualizacja opracowania “Wstępna analiza i ocena wpływu inwestycji Portu Gdynia w perspektywie programowej 2014-2020 na zasoby wodne zgodnie z wymogami Ramowej Dyrekcji Wodnej” w zakresie wpływu inwestycji Portu Gdynia na stan hydromorfologiczny JCWP, HYDROLOG, Przecław 2020; Nabrzeże Szwedzkie w Gdyni, http://www.doraco.pl/portfolio/przebudowa-nabrzeza-szwedzkiego-w-gdyni/; Przebudowa przebudowa Nabrzeża Szwedzkiego a Szwedzkiego w Porcie Gdynia Porcie Gdynia, http://www.grodzice.pl/pdf/Przebudowa_Nabrzeza_Szwedzkiego_w_Porcie_Gdynia.pdf; Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 24 listopada 2021 r. w sprawie określenia akwenów portowych oraz ogólnodostępnych obiektów, urządzeń i instalacji wchodzących w skład infrastruktury portowej dla każdego portu o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej, Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej, Warszawa 2021, poz. 2334.

Przedsiębiorstwo Portowe Sieć Sp. z o.o.

Spółka z o.o. zajmująca się eksploatacją portowej sieci energetycznej i wodnej oraz zapewniająca dostawy ciepła oraz zaopatrzenia. W spółce tej, ZMPG S.A. posiada 100% udziałów

Przedsiębiorstwo Portowe „SIEĆ” Spółka z o.o. rozpoczęło działalność w dniu 2 stycznia 1997 roku pod nazwą Portowe Przedsiębiorstwo Eksploatacji Urządzeń Energetycznych i Wodnych Sp. z o.o. W 2006 r. została połączona z Portowym Zakładem Zaopatrzenia – PZZ, spółką z o.o. powstałą w 1995 r.

Założycielem i jednocześnie właścicielem 100% udziałów jest Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. Obecnie działalność przedsiębiorstwa to kontynuacja pracy trzech wydziałów: Wydziału Urządzeń Energetycznych, Wodno – Kanalizacyjnego oraz Handlu Zagranicznego i Zaopatrzenia.

Przedsiębiorstwo zajmuje się budową, eksploatacją i utrzymaniem ruchu sieci i urządzeń energetycznych, stacji transformatorowych, linii kablowych SN i NN, sieci ciepłowniczych, kotłowni, węzłów ciepłowniczych, sieci kanalizacyjnych sanitarnych i burzowych z urządzeniami podczyszczającymi, sieci wodociągowych z uzbrojeniem, ujęcia wody pitnej i studni głębinowych.

Pracownicy Spółki pełnią całodobowe dyżury przy obsłudze stacji elektroenergetycznych, stacji uzdatniania wody, węzłów cieplnych i kotłowni. Świadczymy również usługi pogotowia awaryjnego na sieciach zewnętrznych Portu Gdynia i miasta Gdynia, wydawania wody na jednostki pływające cumujące przy nabrzeżach portowych i odbiór ścieków.

Spółka w podstawowym zakresie działalności obejmuje infrastrukturę podziemną i urządzenia zlokalizowane na terenie Portu. Głównym odbiorcą usług jest Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. i spółki skupione wokół basenu portowego.

Literatura: Przedsiębiorstwo Portowe “Sieć” Spółka z o.o., https://www.siec.gdynia.pl/pages/o-firmie.php; Społeczna odpowiedzialność Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A., Gdynia 2018.

Odbudowa Portu Gdynia 1945 – 1950

Galeria przedstawia serię zdjęć ukazujących odbudowę i codzienne funkcjonowanie Gdyńskiego Portu w latach 1945 – 1950

Warsztat naprawczy sprzętu zmechanizowanego

W 1952 r. na zapleczu ul. Rotterdamskiej rozpoczeto budowę warsztatu naprawczego sprzętu zmechanizowanego. Inwestycja została zakończona w 1953 r.

Źródło: Czesław Kleban, Port Gdynia 1922-1972, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk 1972.

Marian Kulbik Wodociągi Gdyni

wodociagi-gdyni-marian-kulbik

Prekursorska książka Wodociągi Gdyni – autorstwa Mariana Kulbika, wieloletniego nauczyciela akademickiego Politechniki Gdańskiej – ujmuje kompleksowo zagadnienia powstania i rozwoju wodociągów w latach 1911  1961 na terenie Kępy Oksywskiej, Kamiennej Góry, wsi Gdynia i pozostałych gmin wiejskich na obszarze Wielkiej Gdyni. Uzupełnienie tekstu stanowią ilustracje w postaci około 160 archiwalnych fotografii, kopii dokumentów i 50 autorskich rysunków.

Książka stanowi kompendium wiedzy o wodociągach Gdyni  z uwzględnieniem struktury sieci na terenach wojskowych Kępy Oksywskiej. Oprócz zagadnień technicznych przedstawiono przemiany społeczno-demograficzne, uwarunkowania gospodarczo-finansowe miasta, a także nieznane epizody podczas okupacji niemieckiej. Na zakończenie opisano i zilustrowano aktualny stan techniczny przedwojennych obiektów wodociągowych.

Wiele miejsca poświęcono licznej grupie budujących miejski wodociąg grupowy, którzy częściowo wywodzili się z grona ówczesnych bezrobotnych. Wnikliwymi biografiami wyróżniono głównych twórców, tj. profesorów Karola Pomianowskiego i Mieczysława Michalskiego – autorstwa Alicji Kulbik.

Korzystanie z obszernej monografii (511 stron) ułatwią trzy indeksy: rzeczowy, nazwisk i nazw ulic, a bibliografia przedmiotowa (około 450 poz.) wskazuje drogę dostępu do dokumentów źródłowych.

Z uwagi na wielowątkowy charakter publikacji zainteresuje ona mieszkańców Gdyni, a także pasjonatów rozwoju wodociągowej myśli technicznej, absolwentów inżynierii sanitarnej i środowiska, jak również badaczy historii miasta.

O Autorze

marian-kulbik

Spis treści

WODOCIĄGI GDYNI (1911–1961). Autor: Marian Kulbik
 
Rozdział I
WODOCIĄG WIEJSKI W GMINIE OKSYWIE (1911 – 1929)
ZAOPATRZENIE W WODĘ GMIN WIEJSKICH NA ZIEMIACH POLSKICH
PRZYCZYNY POWSTANIA WODOCIĄGU WIEJSKIEGO
CHRONOLOGIA BUDOWY WODOCIĄGU WIEJSKIEGO
ELEMENTY STRUKTURALNE WODOCIĄGU WIEJSKIEGO
EKSPLOATACJA WODOCIĄGU WIEJSKIEGO
MODERNIZACJA WODOCIĄGU WIEJSKIEGO
 
Rozdział II
WODOCIĄG MIEJSKI NA KĘPIE OKSYWSKIEJ (1929 – 1939)
PROGRAM INWESTYCJI WODOCIĄGOWYCH NA TERENIE OKSYWIA
PROJEKT I BUDOWA UJĘCIA WODY „OKSYWIE”
PROJEKT I BUDOWA ZBIORNIKA „OBŁUŻE”
BUDOWA MIEJSKIEJ SIECI WODOCIĄGOWEJ DO ROKU 1931/32
STAGNACJA W ROZBUDOWIE SIECI MIEJSKIEJ DO 1935/36
BUDOWA RUROCIĄGU DO BABIEGO DOŁU
UZBROJENIE TERENU OSIEDLA „PAGED”
REALIZACJA PIĘCIOLETNIEGO PROGRAMU INWESTYCYJNEGO
KOSZTY EKSPLOATACJI WODOCIĄGU
 
Rozdział III
WODOCIĄG OSIEDLOWY KAMIENIEC POMORSKI (1922 – 1930)
ZARYS ZDARZEŃ HISTORYCZNYCH
PROJEKT WODOCIĄGU LOKALNEGO
BUDOWA WODOCIĄGU OSIEDLOWEGO
TRANSAKCJA KUPNA – SPRZEDAŻY WODOCIĄGU
ROZBUDOWA SIECI I DALSZE LOSY OBIEKTÓW
 
Rozdział IV
PROWIZORYCZNY WODOCIĄG MIEJSKI W GDYNI (1926 – 1930)
ROLA I ZNACZENIE PROWIZOWYCZNEGO WODOCIĄGU
LOKALIZACJA I KONSTRUKCJA STACJI WODNEJ
AWARYJNOŚĆ STACJI WODNEJ
ANALIZA DOKUMENTACJI WODOCIĄGU W UL. WIEJSKIEJ
EKSPLOATACYJNE FUNKCJE STACJI WODNEJ
 
Rozdział V
WODOCIĄG MIEJSKI W GDYNI (1926 – 1934)
DZIAŁANIA WŁADZ NA RZECZ ROZBUDOWY MIASTA
KONCEPCJE ZAOPATRZENIA W WODĘ GDYNI
BUDOWA WODOCIĄGU MIEJSKIEGO W GDYNI
ROZBUDOWA GDYŃSKIEJ CZĘŚCI WODOCIĄGU MIEJSKIEGO (1931 – 1934)
EKSPLOATACJA WODOCIĄGU MIEJSKIEGO W GDYNI (1930/31 – 1933/34)
 
Rozdział VI
WODOCIĄG GRUPOWY WIELKIEJ GDYNI (1929  1939)
ZARYS PROCESU ROZWOJU MIASTA
POSZUKIWANIA ŹRÓDEŁ WODY
OGÓLNA KONCEPCJA ZAOPATRZENIA W WODĘ WIELKIEJ GDYNI
FALSTART W BUDOWIE GŁÓWNEGO UJĘCIA WODY
PROJEKT I BUDOWA MAGISTRALI WODOCIĄGOWEJ RUMIA – GDYNIA
PROJEKT GŁÓWNEGO UJĘCIA WODY „RUMIA”
BUDOWA GŁÓWNEGO UJĘCIA WODY „RUMIA”
ROZBUDOWA STRUKTURY SIECI WODOCIĄGU GRUPOWEGO
BUDOWA WODOCIĄGU W ORŁOWIE MORSKIM
STRUKTURA SIECI WODOCIĄGU GRUPOWEGO W 1939 ROKU
EKSPLOATACJA WODOCIĄGU GRUPOWEGO
BUDOWNICZY WODOCIĄGU GRUPOWEGO INŻ. M. MICHALSKI
 
Rozdział VII
WODOCIĄG GRUPOWY W STAGNACJI ROZWOJOWEJ (1939  1961)
INWESTYCJE WODOCIĄGOWE PODCZAS OKUPACJI
OBIEKTY I STRUKTURA SIECI MIEJSKIEJ W 1945 ROKU
POWOJENNA STRUKTURA SIECI WODOCIĄGOWEJ
POWOJENNA ROZBUDOWA OBIEKTÓW
OBIEKTY WODOCIĄGOWE W POŁUDNIOWEJ CZĘŚCI GDYNI
POWOJENNA EKSPLOATACJA WODOCIĄGU GRUPOWEGO
AKTUALIA O OBIEKTACH PRZEDWOJENNYCH
ZAKOŃCZENIE
 
ANEKS
BIOGRAFIE TWÓRCÓW WODOCIĄGU
PROF. DR INŻ. KAROL MICHAŁ POMIANOWSKI
EDUKACJA I KSZTAŁTOWANIE OSOBOWOŚCI – Lwów (1874 – 1918)
TWÓRCZA AKTYWNOŚĆ ZAWODOWA – Warszawa (1918 – 1945)
ORGANIZACJA WYDZIAŁU PG – Gdańsk (1945 – 1947)
ZMIERZCH ŻYCIA PROFESORA – Rabka (1947 – 1948)
DOROBEK ZAWODOWY
DOROBEK PUBLIKACYJNY
DZIAŁALNOŚĆ BADAWCZA I PROJEKTOWA W GDYNI
ODZNACZENIA I UPAMIĘTNIENIA
PODSUMOWANIE
 
PROF. INŻ. MIECZYSŁAW EUGENIUSZ MICHALSKI
POCHODZENIE RODZINNE, WYKSZTAŁCENIE
POCZĄTEK PRACY ZAWODOWEJ
TWÓRCZA DZIAŁALNOŚĆ W GDYNI
OBRONA KĘPY OKSYWSKIEJ I POBYT W OBOZACH JENIECKICH
POWOJENNA DZIAŁALNOŚCI ZAWODOWA
POLITECHNIKA GDAŃSKA
WSPOMNIENIA POŚMIERTNE
ODZNACZENIA, NAGRODY I WYRÓŻNIENIA
PODSUMOWANIE
 
BIBLIOGRAFIA
 
INDEKS NAZWISK
INDEKS RZECZOWY
INDEKS ULIC

Historia Portu Gdynia – urządzenia przeładunkowe

Galeria zdjęć przedstawia urządzenia przeładunkowe w początkowych latach działalności Portu Gdynia. Zdjęcia pochodzą z Państwowego Archiwum Cyfrowego.

Święto Wojska Polskiego w Muzeum MW

swieta-wojska-polskiego

Z okazji Święta Wojska Polskiego, w poniedziałek 15 sierpnia, zapraszamy wszystkich do zwiedzenia Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni. Tego dnia wstęp do Muzeum będzie bezpłatny.

Wstęp wolny na ORP Błyskawica w godz. 14.00 – 18.00.

W godzinach 11.00 – 15.00 dla smakoszy nie zabraknie prawdziwej wojskowej grochówki, a pasjonaci historii wojskowości będą mogli spotkać się z przedstawicielami grup rekonstrukcyjnych.

O godz. 12.00 zapraszamy na zdygitalizowaną odsłonę filmu Leonarda Buczkowskiego „ORZEŁ” z 1959 r. poprzedzoną prezentacją zastępcy dyrektora MMW Aleksandra Goska.

Serdecznie zapraszamy!

swieta-wojska-polskiego