Teatr Miejski w Gdyni – wrzesień

Teatr Gombrowicza w Gdyni

Teatr Miejski im. Witolda Gombrowicza w Gdyni zaprasza na finał 14. Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej oraz Festiwal Polskich Sztuk Współczesnych R@PORT/EPIZOD.

teatr-miejskiw-gdyni-wrzesien-2021

Nabrzeże Śląskie

Pierwsze nabrzeże portu od strony południowej. Jego granicę wyznaczała ostroga Północna. Na nabrzeżu tym, na styku z Gdyńską Stocznią Remontową funkcjonowała baza paliw CPN, gdzie bunkrować mogły mniejsze statki. Nabrzeże stanowiło północną obudowę Basenu II – inż. Tadeusza Wendy. Graniczy z nabrzeżem Wendy (od wschodu), a od południa z Pirsem Północnym, a w dalszej części z nabrzeżem Północnym, które stanowiło przedłużenie linii nabrzeża Śląskiego (od południa).

W latach 70. XX w. było to nabrzeże uniwersalne. Przeładowywano na nim węgiel, rudę, inne ładunki masowe, zboża i drobnicę placową. Po przeprowadzonej przebudowie i modernizacji (pojawiły się na nim 4 ciężkie żurawie). Na tym nabrzeżu poza wspomnianą drobnicą placową i węglem, mogły być przeładowywane kontenery. W latach 70. XX w, nabrzeże było wyposażone w 6 torów kolejowych.

W 1997 roku wybudowano Morską Przeładownię Gazu, w 1999 roku umocniono dno na całej długości nabrzeża. W 2012 r. nabrzeże przebudowano na całej długości.

Obecnie przy nabrzeżu Śląskim znajdują się dwa terminale towarów masowych HES Bulk Terminal Gdynia Sp. z o.o. oraz Terminal ONICO GAS

xxx

Źródło: Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej, Warszawa, dnia 27 maja 2015 r. Poz. 732 Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 7 maja 2015 r. w sprawie określenia akwenów portowych oraz ogólnodostępnych obiektów, urządzeń i instalacji wchodzących w skład infrastruktury portowej dla każdego portu o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej

Nabrzeże Wendy

Odsunięcie linii falochronu od mola Węglowego umożliwiło zbudowanie czołowego nabrzeża tego mola, które w 1951 r. nazwano nabrzeżem Wendy.

Nabrzeże o długości 252 m graniczy z nabrzeżem Szwedzkim oraz Śląskim. Przy nabrzeżu Wendy zlokalizowany jest terminal towarów masowych Bałtycka Baza Masowa Sp. z o.o.

Nabrzeże graniczy z nabrzeżem Szwedzkim oraz Śląskim. Pierwotnie służyło jako nabrzeże postojowe, funkcjonował tam plac montażowy urządzeń przeładunkowych dla portu. Mieściła się tam również stacja nautyczna Gdańskiego Urzędu Morskiego. W 2006 r. wyremontowano ścianę odwodną wraz z odbojnicami i ścieżkę cumowniczą nabrzeża. Obecnie przy nabrzeżu Wendy zlokalizowany jest terminal towarów masowych Bałtyckiej Bazy Masowej Sp. z o.o.

Źródło: Czesław Kleban, Port Gdynia 1922-1972, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk 1973; Port Gdynia w fotografiach; Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 7 maja 2015 r. w sprawie określenia akwenów portowych oraz ogólnodostępnych obiektów, urządzeń i instalacji wchodzących w skład infrastruktury portowej dla każdego portu o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej, Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej, Warszawa, dnia 27 maja 2015 r. Poz. 732; Literatura: Wiktoria Ryng-Duczmal [i in.], Budowa Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia wraz z komunikacyjnym układem drogowo – kolejowym. Raport Oddziaływania na środowisko, Wrocław 2021.

Schwytanie przestępców okradających wagony kolejowe

Zlikwidowanie szajki działającej na terenie portu

Od dłuższego czasu policja niepokojona była wiadomościami o zuchwałych kradzieżach z wagonów kolejowych, dokonywanych przez nieznanych i nieuchwytnych złodziei na terenie dworca i portu.

Drogą poufnego wywiadu, władze śledcze zdołały w ostatnich dniach wpaść na trop całej szajki złodziejskiej, która niejako zawodowo zajmowała się tym procederem. Szajkę, w której skład wchodziło 6 osób – zlikwidowano.

Do dyspozycji sędziego śledczego osadzono w areszcie: Franciszka Krykowskiego z Obłuża, Alojzego Lubiewskiego z Chylonii, braci Brunona i Bolesława Hintzów z Gdyni, Franciszka Hinza z Chylonii i Józefa Janowskiego z Osowej.

Ponadto policja przytrzymała jednego z miejscowych kupców, niejakiego M. mającego skład delikatesów i towarów kolonialnych przy ulicy 10 Lutego podejrzanego o paserstwo. Jak stwierdzono złodzieje przez czas dłuższy urządzali wypady na teren portu i rozbijali wagony kolejowe, zabierając cenne towary kolonialne, które zbywali następne w mieście. W czasie jednej z kradzieży złodzieje „omyłkowo” skradli dwie skrzynki amunicji, którą następnie zakopali w lesie. 

Zlikwidowanie szajki „szczurów” kolejowych i portowych. 7 osób w areszcie, “Gazeta Gdańska” 1937, nr 196, s. 8

Muzeum Marynarki Wojennej zaprasza na Święta Wojska Polskiego

Święta Wojska Polskiego

Jak co roku Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni zaprasza na obchody Święta Wojska Polskiego do Muzeum Marynarki Wojennej! Będzie można zapoznać się z umundurowaniem wojska polskiego dzięki obecności licznych grup rekonstrukcyjnych, będzie również żołnierska grochówka oraz inne atrakcje.

W tym roku nasze muzeum bierze udział w III edycji Międzypokoleniowego Festiwalu Literatury Dziecięcej – Ojce i Dziatki. Tego dnia na naszym plenerze będzie można usłyszeć fragmenty literatury dziecięcej. Elementem obchodów Święta Wojska Polskiego będzie również uroczystość pośmiertnego mianowania na wyższy stopień oficerski – komandora porucznika Romana Kanafoyskiego.
Główne uroczystości odbędą się na pokładzie ORP BŁYSKAWICA następnie w ramach tego wydarzenia w Muzeum MW na sali audytoryjnej odbędzie się spotkanie połączone z mini wystawą modeli Flotylli Rzecznej.

Przenosimy SJESTĘ Muzeum Emigracji w Gdyni

muzeum-emigracji-siesta

Ze względu na odbywający się w niedzielę 8 sierpnia triathlon Enea IRONMAN Gdynia i utrudnienia logistyczne z nim związane, Muzeum Emigracji w Gdyni zdecydowało, że SJESTA planowana tego dnia w muzeum zostaje przeniesiona na sobotę 11 września.

Organizator przeprasza za niedogodności. Program i harmonogram wydarzenia pozostaje bez zmian! Mamy nadzieję, że spotkamy się 11 września na tarasie widokowym muzeum, pogoda nam dopisze, będziemy wspólnie relaksować się przy dobrej kawie i dźwiękach muzyki, a na koniec zwiedzimy wystawę „Klimaks”.

Śledźcie wydarzenie na Facebooku, żeby być na bieżąco.

Nowy termin: 11 września 2021, start: godz. 11:00, taras muzeum, wstęp wolny.

Pełny harmonogram TUTAJ

Żródło informacji: Muzeum Emigracji w Gdyni https://polska1.pl/event/sjesta/

Promocja książki Zbigniewa Jabłońskiego Dziennik Pandemiczny

Dziennik Pandemiczny

Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni zaprasza na promocję książki Zbigniewa (Komandora) Jabłońskiego DZIENNIK PANDEMICZNY

5 sierpnia 2021 r. (środa)

godz. 17:00

sala audytoryjna (parter)

WSTĘP WOLNY

Działalność na terenie portu w Gdyni

Działalność na terenie morskiego portu w Gdyni polega na świadczeniu usług związanych z
korzystaniem z infrastruktury portowej przez spółki zależne, stocznie i inne podmioty
gospodarcze zajmujące się bezpośrednio przeładunkiem towarów i obsługą statków, montażem wielkogabarytowych konstrukcji stalowych, remontem i budową statków, odbiorem i utylizacją odpadów i pozostałości ładunkowych ze statków.


Literatura: Portowy plan gospodarowania odpadami oraz pozostałościami ładunkowymi ze statków w Porcie Gdynia. Aktualizacja 2021 r. Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A., Gdynia

Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A – lokalizacja

Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. zlokalizowany jest w portowej dzielnicy Gdyni, na północ od centrum miasta

Zajmuje obszar około 257 ha, który otoczony jest terenami przemysłowymi. Od strony północnej graniczy z PGZ Stocznią Wojenną, północno − zachodniej z GCT, północno
− zachodniej i zachodniej z obszarami byłej Stoczni Gdynia, od strony południowo −
zachodniej, południowej i południowo − wschodniej graniczy z terenami należącymi do PKP
i innych gestorów przemysłowych oraz z obszarem dawnej lokalizacji Stoczni Remontowej
„Nauta”.

Literatura: Portowy plan gospodarowania odpadami oraz pozostałościami ładunkowymi ze statków w Porcie Gdynia. Aktualizacja 20021 rok, Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A.

Terminal Cementowy

W październiku 1996 roku rozpoczęto w porcie gdyńskim budowę terminalu cementowego

Pierwszy statek przycumował do nowego terminalu przy nabrzeżu Węgierskim w lipcu 1997 roku. Początkowo na wydzierżawionej nieruchomości o pow. 4.400 m², pierwszym właścicielem – i jednocześnie partnerem Zarządu Portu w zakresie dzierżawy – była spółka Górażdże Cement SA.

W siedzibie Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. podpisana została pomiędzy Aalborg Portland Polska Sp. z o.o. i ZMPG-a S.A. umowa wieloletniej dzierżawy terenu zlokalizowanego na nabrzeżu Węgierskim. Umowa weszła w życie 1 stycznia 2014 r.

Literatura: Artur Kiełbasiński, Terminal z cementem w gdyńskim porcie ma nowego dzierżawcę, https://www.gdyniaprzedsiebiorcza.pl/pl/terminal-z-cementem-w-gdynskim-porcie-ma-nowego-dzierzawce/?print=print

Medlog Poland Sp. z o.o.

Na początku lutego 2021 r. została otwarta baza kontenerowa w Porcie Gdynia pod nazwą Medlog Poland Sp. z o.o. w ramach grupy MSC

Oddział Medlog Poland został zlokalizowany w Porcie Gdynia, w sąsiedztwie terminala BCT przy ul. Kontenerowej. W styczniu 2021 trwał rozruch bazy kontenerowej. W usytuowanej tam bazie przechowywane są oraz naprawiane puste kontenery. Po serwisie stają się dostępne w relacji eksportowej. W momencie otwarcia planowano uruchomienie serwisu kontenerów chłodniczych oraz uruchomienie odbierania i wysyłania kontenerów MSC.

Literatura: Globalny operator logistyczny MEDLOG, https://www.gospodarkamorska.pl/globalny-operator-logistyczny-medlog-uruchomil-nowoczesny-sklad-kontenerowy-w-porcie-gdynia-57343

Depot kontenerowy

Szczególny rodzaj terminala kontenerowego stanowią depoty kontenerowe – depoty armatorskie

Depot armatorski jest to rodzaj terminala kontenerowego, na terenie którego, na mocy umowy pomiędzy armatorem – właścicielem ITU a właścicielem terminala, możliwe jest długoterminowe składowanie jednostek transportowych oraz ich obsługa techniczna. Terminal „Depot” może istnieć zarówno w korelacji z terminalem przeładunkowym HUB, terminalem intermodalnym, lub może być samodzielną jednostką, nie świadczącą usług przeładunkowych w relacjach kolej – samochód, jedynie świadczącą usługi składowania oraz obsługi technicznej jednostek transportowych.

Literatura: Marta Waldmann, Rola depotów kontenerowych w obrocie intermodalnymi jednostkami transportowymi, “Autobusy” 2016, nr 12.

Terminal Kontenerowy

Jest to wydzielony teren, wyposażony w budowle otwarte wraz z odpowiednią infrastrukturą zależnie od spełnianej funkcji, przystosowany do przeładunku, manipulacji i składowania kontenerów

W transporcie intermodalnym sieć terminali kontenerowych stanowi infrastrukturę punktową, umiejscowioną zarówno na punktach styku transportu morskiego z lądowym – w portach morskich, jak i na styku transportu kolejowego i drogowego – terminale lądowe.

Literatura: Marta Waldmann, Rola depotów kontenerowych w obrocie intermodalnymi jednostkami transportowymi, “Autobusy” 2016, nr 12,

Przedsiębiorstwo Robót Portowych DOKER Sp. z o.o.

Spółka powstała w 1993 r. jako przedsiębiorstwo prywatne trzech współwłaścicieli

Od czasu powstania spółka koncentrowała się na wykonywaniu usług przeładunkowych i mocowaniu ładunków w tym sztuk ponad gabarytowych i ciężkich. Organizowała transporty ładunków na barkach i pontonach Wisłą i przez Zatokę Gdańską oraz transporty samochodami.

Spółka została wykreślona z rejestru przedsiębiorców 21 lipca 2023 r.

Literatura: Doker Sp. z o.o., https://www.gospodarkamorska.pl/doker-sp-z-o-o-przedsiebiorstwo-robot-portowych-c356

Niszczenie portu gdyńskiego

Akcję niszczenia infrastruktury portowej przeprowadzono w dniach 19-20 marca 1945 r.

Rozpoczęto ją w południowych basenach portu zewnętrznego, niszcząc silnymi ładunkami wybuchowymi nabrzeża. Jednocześnie zaczęto wysadzać falochron. Niszczono również urządzenia przeładunkowe. Tarasowano również wejścia do portu i poszczególnych basenów. Wykorzystano do tego celu statki i okręty znajdujące się w porcie. Po zakończeniu działań wojennych w wodach portowych znajdowało się ponad trzydzieści zatopionych jednostek. Zniszczone zostały tory kolejowe, wiadukty, sieć energetyczna, wodociągowa i kanalizacja.

Ogółem w porcie gdyńskim uszkodzonych zostało przeszło 7 tysięcy metrów bieżących nabrzeży. Wysadzono w powietrze oba wykonane przed wojną odcinki falochronu wschodniego (zewnętrznego) łącznej długości 750 m, falochrony basenów: Jachtowego (350 m), Prezydenta, Południowego i Węglowego długości około 1100 m, trzy ostrogi wewnętrzne długości 300 m w basenie Południowym.

Zniszczono część urządzeń przeładunkowych, między innymi całkowicie 24 dźwigi, w tym największy dźwig mostowy i wielką wywrotnicę wagonową o nośności 32 ton, 6 dźwigów specjalnych zamontowanych w czasie okupacji. Niemcy nie zdążyli zniszczyć dwóch przenośników taśmowych do ładowania węgla, znajdujących się na nabrzeżu duńskim.

Równocześnie z niszczeniem nabrzeży i urządzeń specjalnie utworzone oddziały niemieckie tarasowały wejścia do portu i poszczególnych basenów przez zatapianie stojących w porcie jednostek. Między innymi w głównym wejściu do portu zatopiono zabalastowany cementem, przeholowany z nabrzeża Indyjskiego okręt “Gneisenau”. W wejściu do portu wewnętrznego zatopiono okręt-cel “Zahrongen”. Wejście do basenu Prezydenta zablokował “Danzig”, a do basenu Południowego duży transportowiec “Gravenstein”. Nabrzeże Francuskie zablokował transportowiec “Warthe”. Między wrakami znajdował się zatopiony przez aliantów pancernik “Schlezwik-Holstein”. W basenie VI zatopiono dok z pontonem dokowym i umieszczonym na nim okrętem patrolowym. W basenie VII tkwił okręt baza okrętów podwodnych i dok o wyporności 35 tys. ton. Prócz wraków siedmiu dużych jednostek w różnych rejonach portu leżały na dnie jednostki mniejsze, zatopione kutry, różnego rodzaju pojazdy. Manewrowanie statkom utrudniały sieci zaporowe, w niektórych miejscach zawieszono bezpośrednio na nabrzeżach miny. Nawigację utrudniało dodatkowo zamulenie basenów, dochodzące do około 1 m w końcowej fazie wojny, spowodowane nieprawidłową gospodarką, a przy nabrzeżach leżało dużo zatopionego sprzętu wojskowego.

Także od strony lądu dostępność portu była ograniczona, ponieważ zniszczono tory kolejowe i wiadukty. Uszkodzone zostały tory na nabrzeżach, tory rozjazdowe i wyposażenie stacji portowej. Zniszczono prawie cały tabor kolejowy. Z pięciu wiaduktow nad torami, trzy główne łączące port z centrum miasta iOksywiem wysadzono w powietrze. Port został pozbawiony wody. Zrujnowano wodociągi przez wysadzeni wieży ze zbiornikiem oraz stacji pomp. Zdewastowano sieć telefoniczną, stację transformatorową, sieć elektryczną siłową i oświetleniowa. Spaliła się część magazynów, a na nabrzeżu Indyjskim uszkodzona została Łuszczarnia Ryzu i Olejarnia “Union”. Straty w podstawowych budowlach i urządzeniach porowych na skutek zniszczeń wojennych oceniano na ok. 76 milionów złotych. W największym stopniu dotyczyły one falochronów i nabrzeży (40 milionów złotych) oraz magazynów i budynków (15 milionów złotych).Wartość obiektów, która na 1 września 1939 r. wynosiła prawie 160 mln zmniejszyła się o połowę.

Literatura: Czesław Kleban, Port Gdynia 1922-1972, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk 1973; Joanna Skupowa, Funkcja transportu w rozwoju przestrzennym Gdyni, Gdańsk 1976.

Promocja książki Jerzego Przybylskiego i Wojciecha Mazurka

polska-marynarka-wojenna

Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni zaprasza na promocję książki Jerzego Przybylskiego i Wojciecha Mazurka.

POLSKA MARYNARKA WOJENNNA I OBRONA WYBRZEŻA

28 lipca 2021 r. (środa) godz. 17:00

sala audytoryjna (parter)

WSTĘP WOLNY

Serdecznie zapraszamy.