Gdyński Dom Kolonjalny oferuje: Ogórki, korniszony i kapustę kiszoną … // Dziennik Bydgoski. – 1929, z dnia 27 czerwca, s. 6
Oferta Gdyńskiego Domu Kolonjalnego
Gdyński Dom Kolonjalny Fr. Grzegowskiego oferuje różnorodne artykuły spożywcze. Codziennie świeżo palona kawa, lód w sztucznych blokach. Na żądanie dostawa towaru do domu.
![](https://rocznikgdynski.pl/wp-content/uploads/2021/03/Dziwnnik-Bałtycki-1929-z-dnia-27-czerwca-s.-6e.jpg)
Obroty portu gdyńskiego w roku 1938
![](https://rocznikgdynski.pl/wp-content/uploads/2021/03/Dziennik-Bydgoski-1939-nr-23-s.-8-971x1024.jpg)
Obroty portu gdyńskiego w roku 1938, “Dziennik Bydgoski” 1939, nr 23, s. 8
CTL TRANS-PORT Spółka z o.o.
Spółka powstała z przekształcenia Wydziału Transportu Wewnętrznego (WTW) w Porcie Gdynia, na bazie którego 1 czerwca 1995 roku utworzono Spółkę Portowy Zakład Transportu „TRANS-PORT” Spółka z o.o.
Firma początkowo zajmowała się zabezpieczeniem potrzeb transportowych portu, między innymi przewozem samochodowym towarów, rozładunkiem statków, kolejową pracą manewrową itp. W kolejnych latach do tradycyjnych usług dodano między innymi: gospodarkę odpadami, sprzedaż paliw, smarów i olejów oraz usługi sanitarno-porządkowe.
W 2004 roku Portowy Zakład Transportu „TRANS-PORT” Spółka z o.o. wszedł w skład Grupy CTL Logistics S.A. i pod nazwą CTL TRANS-PORT Spółka z o.o. realizuje swoją działalność gospodarczą. Spółka oferuje kompleksowe usługi w zakresie utrzymania infrastruktury kolejowej, obsługi manewrowej bocznic kolejowych, usług komunalno-sanitarno-porządkowych i innych.
Literatura: CTL TRANS-PORT SP. Z O.O., https://poprzednia.ctl.pl/ctltransport/indexe8ec.html?id=91
Portowy Zakład Techniczny Spółka z o.o.
Portowy Zakład Techniczny rozpoczął działalność 1 kwietnia 1995 roku. Powstanie Spółki wiązało się z procesem restrukturyzacji oraz komercjalizacji przedsiębiorstwa państwowego Morski Port Handlowy Gdynia
Spółka powstała w wyniku restrukturyzacji i przejęcia potencjału dawnych wydziałów zaplecza technicznego portu.
Trzonem nowej struktury w Spółce był Dział Głównego Mechanika wraz z wydziałami remontowymi: elektrycznym, mechanicznym, inżynieryjno-budowlanym oraz wydziałem naprawy sprzętu zmechanizowanego. Pierwsze lata działalności (1995-2001) były intensywnym okresem głębokich zmian organizacyjnych oraz poszukiwania możliwych rynków zbytu swych usług poza tradycyjnym, wewnętrznym rynkiem portowym.
W 2010 r. Zarząd Spółki wraz z dotychczasowym właścicielem – Zarządem Morskiego Portu Gdynia przeprowadził operację tzw. wykupu menedżerskiego i objął 100% akcji Spółki. Nastąpiło też znaczne przyspieszenie zakresu i rozmiaru współpracy zagranicznej – w szczególności z globalnymi liderami produkcji urządzeń przeładunkowych. W 2015 roku Spółka zakończyła świadczenie usług budowlanych na rzecz Spółki Zarząd Morskiego Portu Gdynia.
Literatura: Portowy Zakład Techniczny Spółka z o.o., https://pzt.com.pl/pl/historia/